Quad II jordning?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Quad II jordning?

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-05 19:29

Har kommit över ett par fungerande Quad II rörsteg. Undrar över att dessa plåtinkapslade förstärkare inte är jordade. 2-ledare ut till en "vanlig" stickpropp av "gamla" typen utan jord. Får intryck av att någon hjälte har varit och meckat...säkert reparerade i vilket fall. Men ska det inte vara jordning?

Användarvisningsbild
Laila

Re: Quad II jordning?

Inläggav Laila » 2013-04-06 01:07

Schimpans-AB skrev:Har kommit över ett par fungerande Quad II rörsteg. Undrar över att dessa plåtinkapslade förstärkare inte är jordade. 2-ledare ut till en "vanlig" stickpropp av "gamla" typen utan jord. Får intryck av att någon hjälte har varit och meckat...säkert reparerade i vilket fall. Men ska det inte vara jordning?

Så var det nog på den tid det begav sig . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-06 09:24

Oooops, man levde farligt på den tiden :roll:
Då den gamla 2 ledaren håller på att desintegrera byts den samt förses med jordad stick med blind jord. Tycker Europlugg ikke är värdigt :D
Sedan genomgång, roliga gamla kaminer..

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2013-04-06 18:11

Vad skulle man med jordade förstärkare till. På den tiden fanns det bara jordade kontakter i kök källare tvättstuga o likn.

I mitt hus byggt -80 har vi bara jordade kontakter i köket o tvättstugan.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-04-06 21:43

Det ska inte vara någon jord på dubbelisolerade enheter, som i detta fall. Det är inte tillåtet att modifiera enheter på det där sättet. De som har designat utrusningen har följt alla regler inom elsäkerhet och har gjort sina saker rätt. Det finns ingen mening med att försöka ändra någonting.

Användarvisningsbild
Fingerburner

Inläggav Fingerburner » 2013-04-07 15:22

Är verkligen QUAD II dubbelisolerad och i så fall på vilket sätt ?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-04-15 00:52

Quad II bygger med största sannolikhet snarast på säkerhetsprincipen "isolerat rum", d.v.s. de ska troligtvis ha en rund ojordad stickpropp som inte går att stoppa in i jordade uttag, och får bara användas i rum med jordat uttag om de ändras så att de får skyddsjord (eller möjligen med isolertrafo).

Jag själv skulle glatt kört dem ojordat även i ett rum med jordade uttag, men jag skulle inte råda någon annan att göra det :wink:

Återgå till Vintage-hifi