DUX dx092 högtalare för 40 kr paret!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

DUX dx092 högtalare för 40 kr paret!

Inläggav DrBoar » 2013-04-11 16:42

DUX lådan är i mitten och har ett vitt metalgaller lådorna är ca 20x30x20 cm. Finns inte med i HiFi handboken från 1975 så de är förmodligen äldre.

Bild

Med fronten borttagen ser det ut så här med en oval bredbandare
Bild

Bild

Impedansen visar en bas med lite högt Q i lådan men elementet i sig är OK men borde kanske sitta i en större låda
Bild

Bild

Frekvensgången på 50 och 10 cm är OK men mycket nära så ställer dubbelkonen till det
Bild
Bild
Bild

Distortionen håller sig jämn
Bild
Bild

Tidsdomänen ser mindre smickrande ut
Bild
Bild

Bild
Bild

Jag har Visaton LTS 50 coating medel för papperskoner det kanske kan dämpa ringningarna. Med ett par Sinus element så fick jag till en mätbar förbättring. En annan variant är att sätta en ring av bommulsvadd eller skumplast mellan de två konerna.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-04-11 21:49

Spännande må jag säga!

Hur låter dem då rent personligt?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-12 17:07

De låter riktigt bra, Adel låter bra. Ramstein på hög nivå låter också bra. Klart att hornkopplade 12" element har annat klipp i basen men de låter rent om än något odynamiskt när man drar på. Inte den där skrikiga hårda kvaliteten som många billiga högtalare har.

Jag skall prova att belägga dem med Visaton LTS50 som skall dämpa konen, vi får se hur det går :D

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2013-04-13 10:53

Mycket trevlig redovisning alldeles oaktat att jag är smått jävig.

Kunde nämligen inte avhålla mig från köp när jag hittade ett par på den lokala loppan för ett halvår sedan. Jag vill minnas att jag också gav 40 kr. Fastnade för det snygga gallret och fanéret och såg möjligheten att fräscha upp dem och ge bort som present.

I planen ingick att byta element till Vifa TG9FD-10-04 och göra den till en "MUPPS-DUX", men lådan är lite för stor (den kan ju fyllas men baffeln blir också fel). Övervägde två Vifor, men har nu fastnat för en 4" Faital Pro 4FE34 per låda, bl.a. baserat på Kodapas intryck av Faitals 3-tumare i tråden "Kodapa bygger Codàparèy! (Linje med 3Fe25)", som han, vid provmontage i en MUPPS, tyckte var lite rockigare. Faital-orna visar snarlika beteenden.

Jag knackade lätt(!) ut bafflar (14 mm spån) och bakstycken (5 mm masonit) och ersätter med 16 mm MDF, så de blir lite stadigare och tätare. Har sicklat fanéren och kör på med en kvalitetsolja - de kommer att bli nästan som nya.

Simulering i UniBox med basreflex och pålagd room gain enligt Basta! indikerar att -3dB kommer att ligga på ca 55 Hz.

Inspirerad av dina mätningar och lyssningsintryck, så kommer jag att testa originalelementet i sin baffel (skruvad på plats mot pålimmade lister) i en av lådorna och jämföra med Faital-utförandet.

En fråga om dina mätningar och framtagning av TS-parametrar. Hur har du uppskattat piston dia D till 130 mm? Verkar lite högt kan jag tycka om man utgår från ett medelvärde av stor- och lillcirkeln (men det kanske man inte ska). Jag kombinerade dina ARTA-värden som du fått med 0 respe 16 g added mass (men är inte riktigt klar över hur man väljer dessa - jag har inte fått igång mina egna mätningar och saknar således "hands on") och matade in i UniBox och får med valda parametrar, nota bene, ett utseende mycket snarlikt dina frekvensmätningar.

Återigen, en lärorik och inspirerande tråd.

//Olle

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-13 11:25

Förutom att det sakna botten, så må jag säga att jag tycker det där var en förvånande bra frekvensgång för en sdan enkel sak.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-04-13 21:59

Jo,med tanke på att de här elementen bara är en lite senare variant på ett vanligt standardelement (AD3570M) som fått ferritmagnet.Ursprungligen tänkt till vanlig bordsradio.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-04-14 11:01

Man skall inte underskatta en vanlig bordsradio. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-14 11:35

Kantupphängningen har tre åsar, ytterkant på element, mittåsen och ytterkanten på upphängningen. Diametern på längden är mittås till mittås 155mm och på tvären 105mm så ekvivalent diameter blir 155 +105//2 =130mm
Arean av en elips= pi gånger halva längden gånger halva bredden. DVS precis samma formel som en cirkel.

Nu måste jag hitta en bra mjuk pensel för att applicera den där Visaton dämpningen så återkommer jag med nya mätningar
:D

Skantic lådorna till höger med Sinus element hade ännu svagare bas men jämnare frekvensgång.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-04-14 20:28

Hur ser märkningen ut på dessa?

Jag har ett par DUX/Philips/Radiola (osäker på vilket, tror det är DUX) som påminner om dessa. Mina är märkta bl.a. 12W kontinuerligt, 18W toppeffekt om jag inte minns fel.

Jag tycker att mina låter ungefär som man kan förvänta sig av ett par bredbandselement, d.v.s. inte så värst bra men inte direkt dåligt heller. De har inte helt oväntat ingen chans mot de lite större tvåvägsmodellerna från samma tillverkare.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-05-07 11:33

Dux1
Svart orginalskick
Brun huvudkonen coatad= försämrad frekvensgång 1,5-7 kHz och ingen förbättring av diskantpeaken
Röd kurva, även diskantkonen coated= tämjer diskantpeaken men försämringen 1,5 till 7 kHz kvarstår
Bild

Dux 2
Svart kurva orginalskick
Brun coatning av diskantkonen,=tämjer diskantpeaken men det blir en skarp dipp vid 6,5 kHz.
Röd även huvudkonen coatad= mellan 2 och 6 kHz rasar det ordentligt...
Bild

Hade jag bara coatat diskantkonerna hade det förmodligen varit en förbättring :roll:

Återgå till Vintage-hifi