Tips på prylar som passar till Olle Mirsch OM2-21.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hamnbusen

Tips på prylar som passar till Olle Mirsch OM2-21.

Inläggav Hamnbusen » 2013-06-07 08:48

Hej alla.

Fick tag i ett par Olle Mirsch OM2-21. De ser väldigt välbehållna ut, men är ej testade. Efter att läst den utmärkta artikeln här på forat kommer jag aldrig att sälja detta stycke Svenskmusikhistoria :)

Lyckligt lottat som jag är finns det ett rum över som skall användas till en "Mancave" i 70-tals stil.

Söker därför efter tidstypiska prylar att matcha högtalarna med både i prestanda och utseende.
1/ Vinylspelare
2/ Transceiver
3/ Kassettdäck
4/ Övriga krav: Teak på sidorna, många rattar och stora belysta VU-mätare :) Är grymt svag för Sansuis produkter.

Är tyvärr ingen raketforskare utan klarar bara av enklare reparationer.
Tips på kunnigt folk i Västernorrland uppskattas.

Tack på förhand och hoppas att mitt första inlägg inte fått någon att somna :)

Med vänlig hälsning Hamnbusen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-06-07 10:34

Tror det är hitachi eller Technics som har ett slutsteg då hela fronten är 2st VU-mätare. :) Om pengar inte vore ett problem.

Kanske inte så nödvändigt men det ser häftigt ut.

Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-06-07 15:29

Det är lite svårt att ge rekommendationer när det gäller vintage-hifi, eftersom det mest är "man tar vad man hittar" som gäller. Att ställa in sig på en specifik modell kan innebära åratal av sökande. :) Speciellt om man vill ha något i stil med bilden ovan.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-06-07 17:21

Antar att det är en reciever och inte en transciever du söker. Transciever = sändare och mottagare. Men visst, det vore nåt att köra ett par Mischhögtalare till amatörradioriggen :wink:

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-08 00:09

Får hålla med föregående talare. Att inrikta sig på en specifik modell är överkurs. Däremot finns det massor med skoj därute.
Om man kan tänka sig att frångå VU-meters och istället ha en snygg radioskala så kan man kika på Marantz 22xx-serien, Pioneer SX-xxx serien och Kenwood KR-xxxx serien, för att nämna några.
Att akta sig för är de plastiga 80-talarna, som med några undantag i Sansui som hade bra grejer under huven, knappt duger till garage-stärkare.

Annars, ser det bra bra ut och inte kostar mer än en femhundring eller så, är det bara att köpa och testa om du tycker om det du hör.
Köpte en superscope (Marantz) förklädd till Expert idag för en tvåhundring, och det tycker jag är valuta för pengarna!

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Hamnbusen

Inläggav Hamnbusen » 2013-06-08 08:06

MiaM skrev:Antar att det är en reciever och inte en transciever du söker. Transciever = sändare och mottagare. Men visst, det vore nåt att köra ett par Mischhögtalare till amatörradioriggen :wink:

Du har så rätt.
Visst är det en reciever jag söker.

När jag tog amatörradiocert 1990, var det fortfarande gamla stötar som använde ordet "sändtagare" Troligtvis gamla knektar :)

Med vänlig hälsning Hamnbusen 73 de SM3XYZ

Användarvisningsbild
Hamnbusen

Inläggav Hamnbusen » 2013-06-08 08:27

Tack alla för era tips. Kul med ett aktivt forum som dessutom består av kunnigt folk.

Ska försöka precisera mig mer, det är alltså en fin vintage receiver jag söker. Kollade på den här vackra burken Sansui QRX-5500A

http://www.ebay.com/itm/Sansui-QRX-5500 ... 1e7bb5ec01

Tänkte börja med en snygg receiver av bra kvalité + Mirsch högtalarna.
För att sedan när ekonomin tillåter bygga vidare :)

Är det någon som känner till en duktig reparatör i Västernorrland?
Skulle kännas skönt att få sina grejor kollade av en som begriper ljud?
Och slippa skicka dem runt halva landet.

Tar gärna emot fler förslag och idéer:)
Tack på förhand/Hambusen

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-08 09:36

Trevligt med en till radiot på forat :)

Sansui har gjort många vackra receivers genom åren.
Bland annat den du länkar till.
Fler som har samma stuk är bla Sansui 7070/8080/9090.
För framtiden, eller nu, när det finns mer pengar att spendera är G-serien ett hett byte för vissa.

Dock, planerar du att köpa en dyrare receiver, tycker jag du bör provlyssna en liknande modell innan, så du inte blir besviken.

73 de SM0XPH aka Rampitsch

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-06-13 14:56

Hoj!

Sansui har gjort många fina recievers och stärkare. (Men jag kanske är lite färgad av att jag själv har flera st) 8080 som nämndes står i mitt vardagsrum, endast några få komponenter som skiljer den från 9090. Dock brukar både 8080 och 9090 betinga ganska höga priser. Personligen gillar jag även AUserien(AU555 osv) men där sticker priserna också iväg och de är extremt rena från alla typer av mätare osv. Bara rattar och en lampa som indikerar att den är igång, de har dessutom externa tuners och är sällan man hittar dem i kompletta paket. Varning för att de tillhörande tunersarna till dem inte har samma mått så är omöjligt att "stapla" dem :P

http://www.hifiengine.com/library/sansui.shtml

Prisvärda alster till sansuirecievers kan man ofta hitta på tyska Ebay i form av 2000 och 4000 i bättre eller sämre skick. Många tyska säljare skickar till Sverige om man bara frågar snällt i förväg på tyska.

Var vaksam dock på att många gamla 70talare(oavsett märke) hade en liten transistor som hette 2SC458 som idag ger fruktansvärt brus(de klarade inte värmen i förstärkarna). Vilket gör att ofta får man byta ut dessa(kräver demontering och lödningskunskap), ingen stor kostnad för delarna men kan bli dyrt om man måste lämna iväg det.

Annars ja, det finns många fina förstärkare och ofta kan man hitta guldkorn där man minst anar det. (Kolla vintagetesttråden så ser du en del som har överraskat både positivt och negativt)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-06-19 04:43

Ebay-länken går till en fyrkanalare. En sån är väl mest kul om man känner för att vara lite motvalls-retro och kombinera med en dvd-spelare som kan ställas i "fantom-center"-läge (eller vad nu "fyra kanaler men ingen center" kan tänkas heta), givetvis ihop med fyra högtalare, för att visa att "surround fanns minsann förr" :wink:

För övrigt håller jag inte med om att 80-talare skulle vara plast-skräp, fast jag är väl vinklad med en av de mer påkostade Luxman-stärkarna (från före rör/brid-tiden). :wink:

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-06-19 04:54

Naturligtvis finns det bra grejer från 80-talet också. Men då till ett hyfsat högre pris, samt att merparten av de grejer som finns från 80-talet inte håller så hög standard.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Hamnbusen

Inläggav Hamnbusen » 2013-06-23 20:39

Hej och tack för alla svar.

Tänkt om lite och titta i plånboken :)
Dock är det fortfarande Sansui som gäller:)

Vad tror ni om en Sansui 4000 eller en liknade modell?
Skulle det vara en bra kombination med Olle Mirsch OM2-21?

Nästa steg blir att köpa en schysst skivspelare, givetvis med trä (teak?)på sidorna.
Några förslag?

Tack på förhand
/Hamnbusen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-06-26 18:17

Hamnbusen skrev:Vad tror ni om en Sansui 4000 eller en liknade modell?
Skulle det vara en bra kombination med Olle Mirsch OM2-21?

Sansui 4000 är en modell som låter skapligt för sitt pris, hur väl de är med 2-21 vågar jag inte sia då jag inte har några 2-21 att testa mot den. Däremot poppar den på trevligt med OM71orna. Sen vet jag inte hur representabel min 4000 är för modellen då den när jag fick den i min ägo hade skjutit en zenerdiod med följd att flera kretsar var trasiga och var tvungna att bytas.

:-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi