Misstänker fylltrattsklantskalle

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Misstänker fylltrattsklantskalle

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 13:36

Hej
Föregående helg var bandet på besök för lite musikaliska eskapader. Technics sa 5460 och oa12 fick agera uppspelare av producerat material och ju längre natten led desto slarvigare blev undertecknad med kablarna. Insignalen rycktes ut och trycktes i allt oftare med stärkaren på och till slut blev det knäpptyst. Stärkaren lyser men låter varken i högtalarna eller hörlurar.

Jag har kollat säkringarna och de är hela såvitt jag kan se, både de utvändiga och de inuti. Vad kan ha hänt?

Finns det någon i närheten av Tjörn som kan laga den åt mig?

Mvh, Anders

Edit: stavfel forcerat av smartfån
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 15:07

Tillägg, möjligen av intresse för de som läser vintageavdelningen på faktiskt. När technicsen upphört att ljuda blev jag av nöden tvungen att rota fram en annan receiver från under den hemliga sängen i gästrummet. Och åter kom Luxman 1030. Men jag anser att technicsen, när den lät, lät mycket bättre. Framförallt förundrad över att jag måste skruva så mycket på volymratten på luxmannen för att det ska låta tillräckligt. Den kanske inte heller är i form?!

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-06-15 16:32

Knäpper det till i reläet någon sekund efter att du tryckt igång den? Du vet säkert vad det är för klickljud jag syftar på.

Att du måste dra volymratten olika långt är helt normalt. Alla förstärkare fungerar inte på samma sätt, och därför uppstår skillnader.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 16:44

Det knäpper inte till i reläet såvitt jag kan höra. Det brummar bara svagt om den. Och nu är alltså bara sladden i.
/A

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-06-15 16:46

Din Luxman har en uteffekt på 2x30W, medan din Technics ger 2x65W. Det är nog rimligt att SA-5460 låter mer.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 16:47

Men å andra sidan kan jag inte höra något relä i luxmannen heller... Och den fungerar. Vet vilket knäppande dom åsyftas. Hör inget från pioneern heller.... Är jag döv idag?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-06-15 16:52

Jag har en SA-5560, den ger ifrån sig ett tydligt reläklick några sekunder efter att man slagit på den.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 17:01

Jag har oxå för mig att jag brukar höra klicken, därför funderar jag på om jag blivit döv på sistone. Får vänta till kl 18 och höra om jag hör helgmålsringningen, bor granne med kyrkan. Men det kanske bara är från technicsen jag brukat höra det och att det därifrån inte hörs längre.
/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-15 19:16

Du har kollat så det inte är kablarna du dragit sönder?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-15 21:03

Nattlorden skrev:Du har kollat så det inte är kablarna du dragit sönder?

Eftersom det inte heller låter något ur mina öronlappshögtalare från vare sig Aux, svarv eller radio så misstänker jag inre, snarare än utvärtes skador.

/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-15 21:05

Ok. Synd, det hade varit trevilgare om ett kabelbyte hade fixat ditt roblem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-06-16 08:35

Micke23 skrev:Din Luxman har en uteffekt på 2x30W, medan din Technics ger 2x65W. Det är nog rimligt att SA-5460 låter mer.

Det fungerar inte så. Man kan inte "tvångsmata" högtalarna med effekt. Det är inte troligt att han (eller många andra) använder mer än t ex fem watt även vid väldigt hög lysssningsnivå. Det är mycket enkelt att mäta detta genom att sätta en multimeter över högtalaren. Sen är det bara att köra ohms lag och se.

Hur mycket man måste dra i volymkontrollen har att göra med ingångskänslighet i förstärkaren och hur mycket den faktiskt förstärker (vilket inte är samma sak som hur mycket effekt den kan ge ut (inte ger ut). :)

Anders: Din Technics har ett relä som ska klicka. Din Luxman eller Pioneer har det inte. Att det nu inte klickar betyder att vi har ett allvarligt fel som inte lätt kan fixas om man inte "vet vad man gör". :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-16 08:47

Micke23 skrev:Din Luxman har en uteffekt på 2x30W, medan din Technics ger 2x65W. Det är nog rimligt att SA-5460 låter mer.

Att Technicsstärkaren borde kunna spela ca 3dB högre/starkare innan den klipper ja. I övrigt instämmer jag i AlNiCos förklaring.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-06-16 11:14

Kolla om du kan se relät slå om du är osäker (många reläer har genomskinligt hölje). Tyvärr kan det ju vara en trasig trissa och massa annat som gör att relät inte slår(för att skydda högtalarna). Servicemanualen finns iaf på nätet (http://www.hifiengine.com/library/technics/sa-5460.shtml).

Dumsak, du har inte råkat stoppa i en hörlursadapter i hörlurutången? (Det bryter nämligen högtalarutgången)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-16 12:51

Jag tackar och bockar för all assistans. Och om ingen har tid att titta på problemet kanske jag tar itu med det själv till vintern. För nu har jag inte ens tid att klippa gräset.

Tänker att jag skulle lämna in alla receivrar på service vid tillfälle. Jag har ingen tid över för sådant för tillfället, har fullt upp med att snickra hus åt andra.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-06-19 05:01

Förutom tidsfördröjning så brukar väl reläfunktionen styras av ett likströmsskydd och kanske lite andra felskydd kopplat till slutsteget.

Det kan vara så enkelt att en invändig säkring som matar ena halva (plus-sidan eller minus-sidan) till ett/båda slutstegen har pajat.

Fast du kanske har kollat även de eventuella säkringar som finns invändigt?

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-06-19 10:58

Han sa att han kollat säkringarna ockulärt. Det funkar ju inte, de måste testas med multimeter. :) De är inte så dyra.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-19 20:44

Jo, som sagt gjorde jag en snabbkoll av de invärtes säkringarna enbart med hjälp av ögonen. Det var på morgonen efter att den beslöt sig för att ha gjort sitt vid tvåtiden på natten och jag led av svårare symptom på bakrusighet. Säkringarna såg dock hela ut och samtidigt som jag då tappade sugen gick tiden ut för dylika göromål.

Nu bidar både Technicsen och jag våra tider. Att laga gammal elektronik kommer långt ned på familjens prioriteringslista. Ändock är det synd att en sådan praktpjäs bara ska stå och samla damm. Då jag är betydligt vassare på att bygga hus så ägnar jag mig åt det och tänker låta någon som är en fena på elektroniken ägna sig åt att laga min Technics. Det gäller bara att finna någon och få tid att köra dit doningen.

Mvh, Anders

Återgå till Vintage-hifi