Besluts ångest Thorens td 165 eller td 150mk2?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dalle_

Besluts ångest Thorens td 165 eller td 150mk2?

Inläggav dalle_ » 2013-07-13 17:43

Hej hade gärna velat höra era åsikter om dessa två spelare.

Jag spelar idag på min td 165 och är nöjd. Men så idag hitta jag en tandbergs 150 mk2 och har funderat och lyssnat ilands problemet är ett faktum vad talar för och emot respektive spelare och era erfarenheter?

Vilken puppa har ni på era thorens? Jag har själv provat
ADC ZLM
SHURE M75MB TYPE 2
Ortofon OMB 10

Är intresserad av det mesta inom vinyl, vintage och hifi världen och gillar att renovera och bygga om saker så kom gärna med förslag och BILDER på era projekt och ideèr

Här en en bild på min vinyl hörna idag och en länk till min Discogs sida med min privata vinyl samling.
http://s1364.photobucket.com/user/Thim_Nilsson/library/

http://www.discogs.com/user/Dalle89

Mvh thim

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-07-14 01:02

Är inte en Tandberg 150 Mk ii en Thorens snurra ?

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-07-14 02:39

forzell skrev:Är inte en Tandberg 150 Mk ii en Thorens snurra ?

Jo visst är det en thorens svarv vad jag har läst mig till så sålde tandberg thorens spelare i ett paket enda skillnaden var ett tandberg emblem på fronten av spelaren. Men olikheterna mellan 165 och 150 är stora med ton arm och skivtallrik med mera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Besluts ångest Thorens td 165 eller td 150mk2?

Inläggav PerStromgren » 2013-07-14 11:04

dalle_ skrev:Vilken puppa har ni på era thorens? Jag har själv provat
ADC ZLM
SHURE M75MB TYPE 2
Ortofon OMB 10

Se där! Jag har haft samtliga dessa monterade på min 150:a! De sat dock i en SME 3009, så det säger inte mycket. Jag gillade Ortofon bäst av de tre, hursomhelst.

Beträffande valet mellan 150 och 165, måste jag nog ändå tro att 165 är bättre, pga den senares modernare tonarm. Du får dock en hel byrålåda med brasklappar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-14 11:19

Är beredd att hålla med Per om nästan allt... till med att ha spelat med de där pickuperna.. :wink:

Antar att utvecklingen varit ung 150 > X? >165 >166
Har haft en 150 och tyckte den spelade helt ok men framför allt har jag spelat 166 och 160 mot varann under 80-talet. TD-160 II skiljer sig väl mest från de andra genom tonarmen som är dynamiskt balanserad genom att nåltrycket skapas av en fjäder i stället för genom "obalans" på samma/liknande sätt som hos tex Dual och Micro Seiki. Spelaren blir mindre känslig för buckliga skivor och att stå i våg och jag tycker den här lösningen låter bättre 11 gånger av 10... :wink: Visst kan 165:an låta bättre än 150 men den uppgradering som verkligen är värd att göra är till td 160.

PS. Varför nöja sig med en spelare?

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-07-14 11:54

Oj vad roligt då är jag inte helt ute och går vilse om jag spelar på puppor som de stora grabbarna har haft. :wink:

Ja två röster för 165 an då. Vilken uppgradering skulle ni göra på tid 165 har förstått att tonarmen är en populär uppgradering. Men för en rookie som mig hur "svårt" är det att få inställningarna rätt på en ny tonarm?

Tyvärr Jocke om valet bara hade varit så enkelt hehe med en sambo som vill slänga ut allt som har med vinyl att göra och göra om rummet till en garderob så är två spelare inte möjligt för hus fridens skull :cry:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-14 13:08

dalle_ skrev:Oj vad roligt då är jag inte helt ute och går vilse om jag spelar på puppor som de stora grabbarna har haft. :wink:

Ja två röster för 165 an då. Vilken uppgradering skulle ni göra på tid 165 har förstått att tonarmen är en populär uppgradering. Men för en rookie som mig hur "svårt" är det att få inställningarna rätt på en ny tonarm?

Tyvärr Jocke om valet bara hade varit så enkelt hehe med en sambo som vill slänga ut allt som har med vinyl att göra och göra om rummet till en garderob så är två spelare inte möjligt för hus fridens skull :cry:

Har som sagt aldrig haft någon 165:a men antar att effektiv tonarmslängd bör vara i stort sett samma som för orginalarmen för plattan är rätt liten och antagligen inte tänkt för utbyte av arm... På tal om det måste man antagligen balansera den fjädrande upphängningen också om vikten skiljer... ja, det kan nog bli lite pyssel.^^ Vill minnas att Thorens rent allmänt hade bra tonarmar jämfört med många samtida spelare... pianotråd är ju inte fullt så kvalificerat som spetslager... :wink:

Uppgradering... ja, enklast är väl att prova en av de bättre nålarna till OM-pickupen - OM 30/40 lät iaf rysligt bra senast jag lyssnade på dem. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-14 19:55

Själv så skulle jag nog välja TD150:an pga bättre lager/innertallrik samt att armen inte alls är så tokig(som den ser ut) . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2013-07-14 21:57

Jag kör själv på en 165:a i tandbergutförande och har inte testat 150:an, så jag kan ju inte jämföra de båda, men jag är nöjd.
Jag har heller inte testat andra armar. (och intalar mig själv att välbefinnandet av att se en dyr hi-techarm monterad, inte skulle uppväga kostnaden och jobbet.) Jag skulle nog inte höra någon skillnad tror jag.
Jag har använt i PUväg: någon Shure, Stanton 681eee, Ortofon om30. Ortofonen har låtit bäst, förmodligen för att den varit ny och osliten. De andra har varit begagnade och haft väldigt slitna nålar. Det blev billigare att köpa ny om30, än utbytesnål till stanton pu:n.
Det finns ju renoverings och uppgraderingsanvisningar med dämpning av låda och chassie osv på nätet...
Det jag har gjort är att byta ut armkablaget, då det var glappt. Samtidigt passade jag på att byta ut DINsladden och monterade rca-kontakter (och separat jord)i stället.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
dalle_

Inläggav dalle_ » 2013-07-15 01:41

Katt-natt skrev:Jag kör själv på en 165:a i tandbergutförande och har inte testat 150:an, så jag kan ju inte jämföra de båda, men jag är nöjd.
Jag har heller inte testat andra armar. (och intalar mig själv att välbefinnandet av att se en dyr hi-techarm monterad, inte skulle uppväga kostnaden och jobbet.) Jag skulle nog inte höra någon skillnad tror jag.
Jag har använt i PUväg: någon Shure, Stanton 681eee, Ortofon om30. Ortofonen har låtit bäst, förmodligen för att den varit ny och osliten. De andra har varit begagnade och haft väldigt slitna nålar. Det blev billigare att köpa ny om30, än utbytesnål till stanton pu:n.
Det finns ju renoverings och uppgraderingsanvisningar med dämpning av låda och chassie osv på nätet...
Det jag har gjort är att byta ut armkablaget, då det var glappt. Samtidigt passade jag på att byta ut DINsladden och monterade rca-kontakter (och separat jord)i stället.

Det låter ju som ortofonen är värd att köpa ny nål till men usch det är inte billigt direkt :P

Vilken RCA sladd byta du till? Just nu har jag bara vanligt lakrits snöre kanske värt att lägga ner lite tid på den fronten också?

Laila jag håller med att 150 ian har mycket mer gedigen innertallrik är det nått som påverkar ljudet? Men tonarmen ser mycket knepig ut tycker jag hehe

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-07-15 08:58

dalle_ skrev:Det låter ju som ortofonen är värd att köpa ny nål till men usch det är inte billigt direkt :P

Vilken RCA sladd byta du till? Just nu har jag bara vanligt lakrits snöre kanske värt att lägga ner lite tid på den fronten också?

Laila jag håller med att 150 ian har mycket mer gedigen innertallrik är det nått som påverkar ljudet? Men tonarmen ser mycket knepig ut tycker jag hehe

Byt, då! SME 3009 (som jag själv har) har varit ett vanligt val genom tiderna, det ger rätt retrolook också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-15 19:11

dalle_ skrev:...

Allt i/på en skivspelare påverkar ljudet . . . typ. :(
Sätt på en sådan här på originaltonarmen, och du kan vara hemma . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2013-07-15 22:48

Mmm, som faktisktoitwannabe får man lite knäppar ibland, så jag knåpade ihop rg62sladdar till spelaren.
Jo, jag kom på en till grej jag gjort; smorde lagret. Använde BP´s motorolja "visco 2000". Det blev några droppar över från oljebytet i amazonen, och det var vad som fanns tillhands. Enligt vad som stod på flaskan var oljan bra för "high mileage vehicles", och det tolkade jag som ett gott val till spelaren...
EDD MJUGARE SBRÅG!

Återgå till Vintage-hifi