Technics SL-10MkIIP? Sveriges Radio "edition"

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Technics SL-10MkIIP? Sveriges Radio "edition"

Inläggav Alexi » 2013-09-20 10:49

En vän till mig har ärvt en vad jag tror är någon variant på Technics SL-10MkIIP?. Men det står bara Sveriges Radio på den.
Tonarmen tycker jag ser ut som en SME 3009 arm och sitter det kanske en Ortophon OM på? Den är kvar i sin stora originallåda.

Någon som vet något mer om denna udda skivspelarmodell?

Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-20 12:02

Jag har en kompis som...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-20 12:28

Som?... Den är inte min, om det är det du insinuerar.

Han vill veta mer om den, vad är det för modell. Vad är det för kontroller på sidan, pitch? Jag hittar ingenting på da Interweb, det verkar som Technics gjorts många olika Broad casting versioner. Men eftersom denna är specialgjord för SR, så borde vi ju ha lite folk som känner till den här tänkte jag.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-20 13:52

Det finns några sådana i omlopp. Vet inte mycket men har läst lite blandat. Technics sålde dessa spelare med eller utan kabinett. Sr köpte in några utan, kittade själv, på vissa finner man inbyggt riaa och varierbara motstånd(knappar) för olika puppor osv. En rejäl broadcastingspelare. Värdet gissar jag grovt mellan 6-12kkr beroende på omständigheter. På just denna spelare är där hörlursuttag och troligen ställbar volym för den.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-20 13:57

Udda montering av armen! Jag trodde inte att SME 3009 hade så stor inställningsmöjlighet i vertikalledd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-20 14:15

Tack Fjonk!

Hörlursuttag, ja det borde jag kunnat gissa utav bilden, men det kändes så ologiskt. :)

Den stora vita knappen står det "FJÄRR" på.

På den undre ratten så står det i vänsterläget "RAK".

Står även Ortofon på den med Dynamo.

Jag ska be om fler bilder. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-20 14:46

Skivspelaren ser lite udda ut. Det finns också en spelare som sitter i en konsol med inbyggd Riaa och linjeförstärkare från Technics. Förstärkeriet sitter då på baksidan och fyller upp ett 3HE 19":s rack. Centrumaxeln har en något tunnare diameter en vanligt för att kunna spela skivor som är ocentrerade. Centreringen av felaktiga skivor gör man med den koniska skivpucken, som också kan fungera i omvänt läge vid avspelning av 45:or med stort hål. SR hade också en skivspelare från Sony TTS3000. Sony:n startade inte tillräckligt snabbt för kunna fungera för radiobruk och därför köpte man specialbyggda Technics. Technics är en skivspelare som kan användas ett helt liv och flera generationer därefter. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-20 15:20

Nagrania skrev:Centrumaxeln har en något tunnare diameter en vanligt för att kunna spela skivor som är ocentrerade. Centreringen av felaktiga skivor gör man med den koniska skivpucken...
Jaha det är den som man ser i bild? Tyckte det var konstigt att den hade en sådan plupp överst.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-20 15:22

Centreringen av korrekta skivor görs väl med hjälp av pucken och av felaktiga skivor för hand?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-20 15:28

PekkaJohansson skrev:Centreringen görs väl rimligen av korrekta skivor med hjälp av pucken och av felaktiga skivor för hand?

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja det är ju klart att det är så. Det sitter en liten spetsen nederst på konen. Den är också lite konisk för att man ska kunna centrera skivorna snabbt.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-20 21:39

Cool skivspelare!

Att det är ett hörlursuttag kan vi väl vara nästan helt säkra på eftersom det är just en hörlurssymbol vid uttaget. Vad de två rattarna gör hade väl varit lättare att gissa om det gått att se texten på bilden. En gissning är väl att den nedersta kanske är volym till hörlursuttaget. "Fjärr"-knappen lär väl ha nåt med fjärrstart att göra hälsar captain obvious.

Monteringen av tonarmen är kanske inte så ovanlig som man kanske kan tro. Lite googlande gav t.ex. dessa träffar. Varning, den första drar igång en youtubesnutt med ljud.
http://www.howtodjfast.com/vinyl-dj-setup-basics-whats-vinyl-dj-starter-kit/
http://www.inta-audio.com/dj-equipment-c125/computer-dj-vj-c126/numark-numark-ibattlepack-vinyl-ipod-dj-package-p3246

(Sidospår: Förutom detta med var tonarmen sitter så har det i DJ-världen även förekommit olika varianter på hur skivspelarna ska placeras v.s. mixern. Om man ska DJ'a så att det märks att man DJ'ar så är det säkert bäst att ha mixern i mitten, men om man däremot DJ'ar lite mer omärkt (d.v.s. taktmixar o.s.v. men inte gör något direkt med den skivspelare som står för huvuddelen av utgående ljud) så kan man ha båda spelarna på ena sidan av mixern och därmed bara behöva öva upp en slags handgrepp med en arm / en hand för att hantera valfri spelare).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-20 22:03

Den övre på bilden är en volymkontroll och den undre är för inställning av de olika frekvenserna hos lågpassfiltret. Skivspelaren levererades även med Technics arm EPA 100.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-09-20 23:39

Inte högpassfiltret ? . . . typ
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-21 00:04

Nä men av lågpasstyp.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-09-21 00:33

Jag har en likadan fast med Sony TTS3000 verk i - specialbyggen för SR med tonarmslyft, snabb/fjärrstart/stopp med "tallriksbroms"
Dessutom nedsvarvad cenrumtapp med den vändbara koniska "pucken" a´la EMT.

Tror dessa köptes in av SR som budget-reserver för SR´s arsenal av EMT spelare.
Preampen har RIAAsteg för både MM/MC pickup hörlur och skivbrusfilter i några olika steg och linjeutgång (kanske t o m balanserad...?)
Pre-ampen verkar ganska avancerad och är byggd av Seem eller ELA om jag inte minns fel

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-21 01:56

Jag tycker det ser klart tveksamt ut att SME-armen sitter korrekt monterad.

mvh/Harryup

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-21 10:47

Jag tycker inte heller att SME armen sitter helt korrekt. Dessutom fattas den lilla vikten för antiskating. En sådan liten vikt brukar försvinna men det konstiga är att samma konstruktion för antiskating sitter på EMT spelarna 948 och 950.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-09-21 16:04

Jag tycker att armen ser ut att vara helt korrekt monterad på skivspelaren. Spåret för att flytta armen i "pekar mot skivcentrum", vilket ger mest justermån (det är dock inte jättekinkigt, kolla på vissa Thorens modeller, där spåren kan vara riktade åt andra håll)

Däremot saknas både antiskating mekanismen och balans/nåltrycksvikten, troligtvis för att de båda skulle komma i vägen för tonarmslyften.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-09-21 17:12

Kontrollerna på RIAA-steget är :överst mono/stereo. undre : rak, 4, 5,6, 8, 11,2 &15kHz - sedan finns två nivåpottar nedfällda i panelen.

Motbalansvikten och antiskatingen saknas även på mitt ex, likadant på
(de två) andra jag sett.

Men jag förstår inte vad ni menar med att armen skulle vara felmonterad?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-21 18:38

Det vanliga och ergonomiskt riktiga är ju att armen sitter till höger om spelaren. Det viktigaste är ju annars att avståndet från armens pivot centrum blir rätt i förhållande till skivspelarens centrumpinne.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-09-21 19:53

Nagrania skrev:Skivspelaren ser lite udda ut. Det finns också en spelare som sitter i en konsol med inbyggd Riaa och linjeförstärkare från Technics. Förstärkeriet sitter då på baksidan och fyller upp ett 3HE 19":s rack. Centrumaxeln har en något tunnare diameter en vanligt för att kunna spela skivor som är ocentrerade. Centreringen av felaktiga skivor gör man med den koniska skivpucken, som också kan fungera i omvänt läge vid avspelning av 45:or med stort hål. SR hade också en skivspelare från Sony TTS3000. Sony:n startade inte tillräckligt snabbt för kunna fungera för radiobruk och därför köpte man specialbyggda Technics. Technics är en skivspelare som kan användas ett helt liv och flera generationer därefter. :)

Nä, jag har också funderat på hur dom tänkte där eftersom Sonyn är remdriven, så trots kraftig motor och med den soleniodstyrda tallriksbromsen så tar det ju typ en sekund+ innan den har stabil fart.
J-a bra spelare för hemmabruk däremot ;)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-09-22 19:06

Ser inte ut att vara den "vanliga" modellen av SL-1000 MK2P som SR hade. Den versionen är utrustad med en plint som står på en låda i vilken RIAA-steg och elektronik är monterad. Armen på dom var en EPA-100P med en speciell tonarmslyft. Dom hade också en liten monitor högtalare på vänster sida.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-22 20:06

Kaha skrev:Jag tycker att armen ser ut att vara helt korrekt monterad på skivspelaren. Spåret för att flytta armen i "pekar mot skivcentrum", vilket ger mest justermån (det är dock inte jättekinkigt, kolla på vissa Thorens modeller, där spåren kan vara riktade åt andra håll)

Däremot saknas både antiskating mekanismen och balans/nåltrycksvikten, troligtvis för att de båda skulle komma i vägen för tonarmslyften.

Nja, jag tycker armen ser klart felmonterad ut tills jag vet motsatsen.
När man proffsanvände SME var det normalt att man tog bort allt löst inte bara för lyftens skull.

mvh/Harryup

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-22 20:37

Vari skulle det felaktiga i tonarmsmonteringen ligga? Det intressanta är ju, som Nagrania påpekar, avståndet mellan armens vridpunkt och centrumtappen. Att låta spåret för tonarmsjustering löpa i vinkel mot skivspelaren och inte rakt mot centrum ger bättre möjlighet till finjustering eftersom varje förflyttning ger mindre utslag mätt mot centrumtappen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-09-23 14:03

Jag tycker det ser ut som att det borde suttit en 12" SME där. Den ser ut att bli lite för kort om man ser hur nålen borde gå över sidan.
Kan vara så att jag har fel men det skulle i så fall vara första gången på väldigt väldigt många år. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-09-24 15:45

Själv så gissar jag att plinten ursprungligen är gjord för en 12"a varför en 9"a inte är lång nog för att placeras där tonarmen vanligtvis brukar sitta . . . i detta fall strax över/bortom "verkplattans" bortre högra hörn . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-09-24 16:00

Vinylcalle skrev:Ser inte ut att vara den "vanliga" modellen av SL-1000 MK2P som SR hade. Den versionen är utrustad med en plint som står på en låda i vilken RIAA-steg och elektronik är monterad. Armen på dom var en EPA-100P med en speciell tonarmslyft. Dom hade också en liten monitor högtalare på vänster sida.

MvH Carl

EPA-100P är en 9":s arm med magnetisk antiskating. Till vänster på skivspelaren sitter filterdelen och den ovan nämna kontrollhögtalaren. De här två modulerna verkar vara tillverkade av Technics med deras beteckning SH-10C.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-24 16:32

Fick lite fler bilder idag, men de var nästan mer förvirrande en talande. :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Han har en speciell sladd till den där kontakten med två vanliga RCA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-24 17:30

En tonarm behöver väl inte alls sitta i något bestämt hörn av verkslådan?
Huvudsaken den sitter på rätt avstånd från tallrikens centrum och går att justera till rätt höjd för pickupen. Se på t.ex dom här spelarna.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-24 19:04

Tja, spelaren blir väl mer lättanvänd för högerhänta om tonarmen sitter till höger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-09-24 19:46

Daniel_A skrev:Tja, spelaren blir väl mer lättanvänd för högerhänta om tonarmen sitter till höger.

Du menar att vänsterhänta bör ha en skivspelare med tonarmen till vänster? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-09-24 20:02

Jag tror armen sitter där den ska, kollade på min SR TTS3000 och där sitter 3009:an typ 220-240mm från tallriken centrumtapp och tonarmens pivotcentrum - det stämmer i a f med en Berwald-mall med två mätpunkter för överhäng.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-09-25 00:36

Nagrania skrev:
Vinylcalle skrev:Ser inte ut att vara den "vanliga" modellen av SL-1000 MK2P som SR hade. Den versionen är utrustad med en plint som står på en låda i vilken RIAA-steg och elektronik är monterad. Armen på dom var en EPA-100P med en speciell tonarmslyft. Dom hade också en liten monitor högtalare på vänster sida.

MvH Carl

EPA-100P är en 9":s arm med magnetisk antiskating. Till vänster på skivspelaren sitter filterdelen och den ovan nämna kontrollhögtalaren. De här två modulerna verkar vara tillverkade av Technics med deras beteckning SH-10C.

Eftersom det är en japansk arm vill jag påstå att den är 10 tum.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-25 00:43

Dem skulle kunna ha en tretumsarm, jag vill ha den ändå.
Vilken industrispelare!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-09-25 09:47

Armen är korrekt monterad. Det är bara vissa personer som hänger upp sig på själva skivspelarens låda. Det är inte vinkeln på lådan som avgör positionen utan avståndet mellan tallrikens mitt och armens fästpunkt. Den sitter där den sitter för att ge plats åt reglagen till höger.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-05 05:43

Ett sidospår, gällande antiskating:

Kan det vara så att SR inte ville ha antiskating, för att det ska funka bättre att snurra tallriken bakåt? (Man lägger på skivan, startar, stoppar när musiken börjar och snurrar bakåt lagom långt före musikstarten att man tallriken lagom hunnit upp i hastighet till musiken börjat).

Antiskating bör väl egentligen vara olika beroende på skivans hastighet? (Jämför att tonarmen vill inåt när man snurrar framåt och utåt när man snurrar bakåt - då borde väl kraften även vara beroende av hastigheten och inte bara riktningen?).

Min erfarenhet från DJ'ande i ibland rätt besvärliga lokaler (vibrationsmässigt) är att just i besvärliga lokaler bör man laborera fram exakt rätt inställning på antiskating, då landar nålen oftast i samma spår som den lyfte från ifall nålen lyfter, men samtidigt så är det mycket större risk att nålen hoppar vid baklängessnurrande då antiskatingen används. (Detta skedde med Ortofon OM-PRO då det begav sig. Förutom OM PRO (och Concorde) så var Stanton populära för DJ'ande, jag tror att de var mer tåliga mot omild behandling men de hade väl också sämre ljudkvalitet).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-10-05 10:44

En antiskatingvikt försvinner ganska snabbt i hanteringen. Att kunna frikoppla skivtallriken var enbart till för att kunna parkera pickupen så att skivspelaren hinner komma upp i rätt hastighet där musiken börjar.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-07 06:23

Den lilla "kroken" som snöret till antiskatingvikten löper genom på SME-armarna borde väl däremot ha mycket svårare att komma bort. Fast det kanske gömmer sig en sån krok nånstans som är svår att se på bilden?

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-10-07 19:57

Nä, jag är ganska säker att det inte suttit den typen av antiskating - den verkar bortrationaliserad av SR.

1947

Inläggav 1947 » 2013-10-08 13:30

Jag köpte ett bord med två SP-10 mk2 spelare med helt nya SME 12 tumsarmar av SR för att användas till en närradio för ett tiotals år sedan. Det är utrustat med Technics RIIA. De har regelstart och balanserade utgångar. Tror att det var någon typ av Shure PU.
Fick byta elektrolyter i ena strömförsörningen efter ett tag när den ena spelaren slutade funka. Nästa alla elektrolyter var helt slut. Efter bytet funkar spelarna perfekt.

Återgå till Vintage-hifi