Moderator: Redaktörer
Andersh74 skrev:Hej
Jag blev lite inspirerad av tråden om köksradio och bestämde mig för att ställa in min hk330a i köket med ett par passande högtalare. Men nu verkar det inte bli så för själva radion i den har dött. Det brusar bara över hela skalan och signalstyrkevisaren står på noll utan att röra på sig. Detta hände hux flux helt nyligen. Vad tror ni kan ha hänt?
Har ockulärkollat inuti utan att se något. Inga trasiga säkringar. Auxingång och stärkare fungerar som det ska.
Mvh, Anders
Fjonkalicious skrev:Om jag inte minns fel så är det ett vanligt fel på dessa hk med någon transistor som går i radiodelen. Tror faktiskt att det finns en tråd på faktiskt.se när en lagar detta. Prova söka.
phloam skrev:Under tiden kan du ju använda Aux(radio osv in, om skalan lyser kan du ju låtsas att radion funkar
)
rolfzetterberg skrev:Efter föregående hårt förtjänade levnadsvisdom är det inte lätt att komma med ett simpelt råd om felsökning...
För att kolla en tuner finns det ett litet knep.Ta en vanlig transistorradio,dra ut antennen fullt,sök upp ett ställe runt 100Mhz där det bara finns brus och sätt transistorn ovanpå HK:n.
Sök nu med HK:n runt 90Mhz och får du in en signal i transistorn där den tystnar,så är allt i tunern utom HF-transistorn OK.
Det här kan man göra eftersom tunerns oscillator ligger 10,7Mhz ovanför frekvensen man vill ta in,alltså runt 100Mhz och bärvågen från oscillatorn går in som en signal i transistorn.
Cicaro skrev:Fel som kommer och går är som tidigare nämnts luriga att felsöka. Kan ju i ditt fall när det kommer och går vara allt från en kallödning som glappar till en komponent som ger upp när det blir varmare.
Dock sållar jag mig inte till den skaran som säger att man måste vara hjärnfysiker för att kunna reparera en fm-mottagare, det som är knixigt är att det krävs en del utrustning om man ska göra en felsökning by the book. Har du tillgång till ett oscilloscop kan man ju gå bakåt i FM-tunern och se om man hittar signalen tidigare och därmed kan lista ut var den försvinner. Problemet med att laga en tuner skulle jag snarare säga bottnar i att det kräver massor av kunskap att kalibrera dem efteråt, dock har jag i båda de tuners jag lagat inte bemödat mig att kalibrera tunern efteråt då den har fungerat tillräckligt bra ändå och jag inte har utrustningen för det.
Nu har jag väl iofs haft tur eftersom de tuners jag lyckats laga har felet suttit sent i kedjan dvs. även med mitt oscilloscop som bara går upp till 20 MHz har jag hittat signalen, det blir väl betydligt knivigare om man måste längre upp i frekvenserna. Senaste var en Sansui 4000 där en liten opamp hade gett upp efter att zenerdioderna börjat skicka ut alldeles för hög spänning till dem. Med renoverat nätsteg hittade jag en signal tidigare och byglade sedan bort den opampen som jag misstänkte och allting fungerade men med för låg förstärkning. Med en "ny" opamp av samma modell fungerade allt igen. Kalibrering? Nej det gjorde jag aldrig då jag fick bra mottagning och inte upplevde att det var i behov av kalibrering, om jag hade haft utrustningen för att kalibrera hade jag givetvis gjort det trots att det är en framtida verkstadsradio.
Har du kollat schemat till tunerdelen om du kan följa signalvägen bakåt?
Välkommen i gänget när det gäller kä..... eh frunsAndersh74 skrev:phloam skrev:Under tiden kan du ju använda Aux(radio osv in, om skalan lyser kan du ju låtsas att radion funkar
)
Självklart går det för vanliga män att göra så. Men jag bor ihop med en kvinna. Efter ett år har hon inte lärt sig att tv-box, projektor och förstärkare inställd på aux måste tryckas på för att titta på nyheterna. Sen hör hon inte skillnad på klockradion och oa12 när man lyssnar på Peps. Svårt att trumfa igenom en "ful gammal radio" i köket som inte fungerar..."Vad är det för fel på radion från Statoil för 99:-?
/A
orven skrev:Välkommen i gänget när det gäller kä..... eh frunsAndersh74 skrev: Svårt att trumfa igenom en "ful gammal radio" i köket som inte fungerar..."Vad är det för fel på radion från Statoil för 99:-?
/A
Cicaro skrev:orven skrev:Välkommen i gänget när det gäller kä..... eh frunsAndersh74 skrev: Svårt att trumfa igenom en "ful gammal radio" i köket som inte fungerar..."Vad är det för fel på radion från Statoil för 99:-?
/A
Va?! Är vi ett sånt stort gäng?
orven skrev:En del stod pall för trycket och gömde undan klenoderna i garage m.m.
Otal historier finns och jag har bl.a en söndervattnad Tandbergs högtalare som talar sitt tydliga språk om vad dessa kunde användas till.
Cicaro skrev:orven skrev:En del stod pall för trycket och gömde undan klenoderna i garage m.m.
Otal historier finns och jag har bl.a en söndervattnad Tandbergs högtalare som talar sitt tydliga språk om vad dessa kunde användas till.
Kanske inte fungerar med alla fruntimmer, men här hemma så vann den fina vintagehifin efter det att frun en dag hörde skillnaden mellan inbyggda ljudet på tvn och ljudet när det matades av en Sansui till ett par Dali 109or och ett par Mirsch.
Men det tog nog några år innan den insikten kom.
Andersh74 skrev:"dom där högtalarna måste vara bra, det låter ju som på bio"
AlNiCo skrev:Andersh74 skrev:"dom där högtalarna måste vara bra, det låter ju som på bio"
Såna där kommentarer väger inte särskilt tungt i min erfarenhet. Fick höra att det "låter precis som på bio" angående vår tjock-tv:s inbyggda skräphögtalare.Folk är så vana att lyssna på musik via mobiltelefoner (och då menar jag inte med hörlurar!) att kraven/förväntan på ljudkvalitet har nått en historiskt rekordlåg bottennivå.
Folk köper faktiskt grammofontrattar till telefonerna för att få bättre ljud. Vad är detta? 1800-talet?!
Andersh74 skrev:Jag kan hur som helst inget om elektronik. För hundra år sedan i skolan tvingades jag lära mig färgerna på resistorer. Den kunskapen har med tiden eroderat och ingen ny i elektronikväg har fyllts på.
MiaM skrev:Andersh74 skrev:Jag kan hur som helst inget om elektronik. För hundra år sedan i skolan tvingades jag lära mig färgerna på resistorer. Den kunskapen har med tiden eroderat och ingen ny i elektronikväg har fyllts på.
Har du inte åkt buss nån gång fram till nyligen?
De gamla gröna Västtrafik/Bohus&Göteborg-nånting-automaterna, de som man använde "100-kort" till, hade ju motståndsfärgkodningen på de flesta knapparna för att välja antal "kuponger". Enda undantaget var nånstans bland de högsta antalen "kuponger", men åtminstone 0-8 var samma som motståndsfärgerna (där "0" var "byte"-knappen).![]()
Vad gäller radiodelen så kan det kanske vara läge att prova med kylspray på tunerdelarna när felet kommit fram, eller omvänt prova försiktigt med hårtork när den fungerar, för att klura ut ifall felet är värmeberoende och i så fall kanske hitta var felet sitter.
För övrigt så är det väl bara vissa fel i en tuner som verkligen kräver kalibrering efter komponentbyte. Utan att faktiskt veta så gissar jag att de flesta halvledare borde gå bra att byta utan att kalibrera efteråt.
Att nån inte tyckt att S-System-lådorna är särskilt snygga är väl iofs inte så konstigt. Mörkbrunt tyg och typisk 70-talsfärg på lådan är väl ingen höjdare? B&O-lådorna har ju en väldigt speciell B&O-design. MP2 verkar ha skitfula galler och även dessa verkar ha 70-tals-träfärg.
Det behöver ju inte låta skit bara för att det ser vettigt ut![]()
Du får väl annars köra lite motdrag, säg att ifall du inte får ha dina favorithögtalare så får hon inte ha sin favoritvas framme
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster