Vintage fundering

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Vintage fundering

Inläggav Andersss » 2014-04-30 18:23

Alltså nu har jag i min ägo en Pioneer SA9900, en Technics SL1210MK2, en Dux HIFI Soundproject TA12000, En Quad 33 med tillhörande slutsteg (Quad 303), Sanyo DCX8000, Tandberg Fasett samt ett par Luxor 8071or

Skulle ha velat kommit över ngn fet Sansui bara för att.

Har lite funderingar på Carlsson högtalare pga att dom helt enkelt är fräna. Helst av allt ett par 2212 (men men dom är alldeles för dyra) Frågan är.... Är carlsson hypat och därav är priset högt. Eller är det helt enkelt en suverän högtalare. Ställer frågan bara för att jag undrar?? Om det är värt det.. (sannolikt för vissa) Men rent ljudmässigt måste det ju finnas folk här som har mätt upp ljudet. Är det så bra eller är det bara smaksak. (å ja jag vet att det finns åtskilliga modeller.) Men om man skulle föreslå ngr, vad ska jag då leta efter??

MVH Anders.

Användarvisningsbild
data_foggen

Re: Vintage fundering

Inläggav data_foggen » 2014-05-01 16:00

För min del föll jag som en fura när jag såg Carlsson:s 70-tals högtalare första gången för 8 år sedan. Så grymt snygga och hög WAF-potential.
Ännu bättre blev det när jag gillade ljudet från dem också. Av de 70-talare jag har så är OA-116 den ljudligt bästa i samlingen (har inte 2212), den har lite bas att leverera och kan leverera ännu mer bas mha Grafpro modden.
Gillar ljudet skarpt då de inte har en tydlig sweetspot, de låter mycket trevligt var man än är i rummet.
Priset på en del av dem har sprungit iväg och beroende skicket och på hur nördig man är brukar en renovering kunna dra iväg i kostnad.
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-05-01 18:24

Tack

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-05-01 23:06

Andersss skrev:Alltså nu har jag i min ägo en Pioneer SA9900, en Technics SL1210MK2, en Dux HIFI Soundproject TA12000, En Quad 33 med tillhörande slutsteg (Quad 303), Sanyo DCX8000, Tandberg Fasett samt ett par Luxor 8071or

Skulle ha velat kommit över ngn fet Sansui bara för att.

Har lite funderingar på Carlsson högtalare pga att dom helt enkelt är fräna. Helst av allt ett par 2212 (men men dom är alldeles för dyra) Frågan är.... Är carlsson hypat och därav är priset högt. Eller är det helt enkelt en suverän högtalare. Ställer frågan bara för att jag undrar?? Om det är värt det.. (sannolikt för vissa) Men rent ljudmässigt måste det ju finnas folk här som har mätt upp ljudet. Är det så bra eller är det bara smaksak. (å ja jag vet att det finns åtskilliga modeller.) Men om man skulle föreslå ngr, vad ska jag då leta efter??

MVH Anders.

Carlsson låter väl inte dåligt, men föredrar personligen mirsch motsvarande alla gånger ljudmässigt även om jag absolut gärna skulle ha ett par 2212or (som jag inte tror har någon motsvarighet hos mirsch) och skulle nog även kunna tänka mig OA116 (närmast jämförbar med OM71/OM72). OA5or typ två har jag ett par, de är förpassade till sommarstugan och har fått ett extra baselement undertill för att ö.h.t prestera något lyssningsbart. (ja nu lär jag få carlssonfanatikerna över mig men innan någon gnäller. Carlsson har gjort kulthögtalare ja, men tycker inte de är motiverade de priser som de betingar idag och då har jag lyssnat på de flesta modellerna ur den eran. Mirsch 3-28 är enligt mig bättre än OA5or etc.).

På den dyra fronten av den eran men ändå något mer prisvärt skulle jag leta efter Mirsch OM71or eller OM72or om jag vore du. De låter bra och brukar kunna hittas till mer rimliga penningar. (och innan någon frågar, nej mina OM71 är inte till salu :-))

Sen ska jag nog inte kommentera sansui för söker man på mitt nick och sansui så skulle jag nog kallas partisk om jag sa att sansui var bättre stärkare än det mesta annat :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-05-02 07:16

Cicaro skrev:
Sen ska jag nog inte kommentera sansui för söker man på mitt nick och sansui så skulle jag nog kallas partisk om jag sa att sansui var bättre stärkare än det mesta annat :-)

Tack för bra svar. Jag vill ej heller stöta mig med ngn Carlsson fantast, det är endast frågeställningar pga att jag inte vet.

Jorå jag har följt din au9900 renovering, imponerande gjort :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-05-02 08:37

Carlsson är väl lite som Marantz. Dyrt bara för att många uppskattar just den typen av distorsion som kommer ur dem. Inget fel med det, lika som att de flesta vill spela med loudness på.

Fast i fall man gillar ett neutralt ljud så är det kanske inget att hänga i julgranen.

Eftersom du redan har Luxor 8071 så kommer antagligen de flesta Carlsson (och samtliga Mirsch, som nämndes tidigare i tråden) att låta dåligt i jämförelse.

Jag vet inte om du försöker uppgradera eller bara testa något annat på skojs skull. Hur som helst så kommer det att svårt att hitta något bättre.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-05-02 09:00

Köpte ett par renoverade OA116 pga tillfälligt boende i en lya där mina ESL-63 inte passade.
Du ska veta hur skönt det var att ställa upp Quadarna igen...
Om du vill ha vintage så köp ett par feta JBL, Tannoy, Pioneer eller varför inte Dalqvistarna som ser ut som ESL57...

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-05-02 09:24

AlNiCo skrev:
Eftersom du redan har Luxor 8071 så kommer antagligen de flesta Carlsson (och samtliga Mirsch, som nämndes tidigare i tråden) att låta dåligt i jämförelse.

Jag vet inte om du försöker uppgradera eller bara testa något annat på skojs skull. Hur som helst så kommer det att svårt att hitta något bättre.

Mest på skoj faktiskt . Och jag har varit lite sugen på Carlsson, men är av typen som inte gärna lägger ut stora pengar på stereoprylar, utan väntar hellre tills intressanta saker dyker upp. Ställde frågan pga att jag som sagt inte vet, och var övertygad om att jag skulle få ett antal bra svar pga gedigen kunskap på forumet, och en blick i huruvida Carlsson är värda det dyra priset eller ej.

Jo jag vet att 8071 låter bra. Har dock inte så mkt referens, eftersom dessa dök upp i ett tidigt skede när jag dök in i vintage träsket. Kanske ska åka upp Till Zapanpasta å lyssna på hans "nya" Pioneer högtalare.

Smaken är som baken, det verkar som att för min egen del så kommer alltså Carlsson EJ vara värda priset.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-05-03 10:32

Jag har haft 8071, lyssnat på en massa olika högtalare men är sett till helheten "ljud och utseende" nöjdast hittills med mina oa12or. De låter avslappnat och märks nästan inte i rummet där de står mot väggen. Golfare eller piedestaler en meter ut från väggen hade aldrig fått stå kvar här hemma.
Sen kan jag tänka mig att dom som inte gillar sonabs 70-talare inte heller gillar ljudet av Larsens nya. Men jag gillar verkligen det orthoakustiska ljudet och idéen bakom. Ljud är ju som bekant en smaksak och precis som röven delad. Men jag skulle inte byta oa12orna mot 8071 i mitt vardagsrum.
Och några som säger sig tycka att Carlsson låter dynga har efter lite lyssning i den sköna sweetspotfåtöljen ändra åsikt. Tyvärr är det lite mycket känslor åt båda håll rörande den gode Stickans konstruktioner.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-05-03 14:02

Som sagt tanken med tråden var inte att reta upp någon. Jag är bara intresserad av andras erfarenheter. Väldigt medveten om att smaken är likt röven delad. Och ljud är olika beroende på vad man spelar upp det med eller vilket rum de står i, eller vilken drivkälla man har.

Gillar mina 8071orna men de tenderar iaf med min SA9900 att låta lite skrikiga. Låter nästan bättre med DUX TA12000. (tycker jag) Men jag gillar även ljudet i mina Tandberg fasett. Skulle verkligen vilja lyssna på lite olika Carlsson, så att jag får höra, för jag gillar dom (men tkr att de är lite dyra) Kanske ändrar jag mig när jag hör hur de olika låter.

Roligt hur som att höra lite olika vinklingar :)Kanske är ljudet inte ens möjligt att mäta upp, för att få en bild av vad som är bättre än det andra just pga att vi alla har olika smak ock tycke. Inser nu att frågan var lite dum från början, men tycker likförbannat att det är roligt att resonera om det. jag kommer sannolikt inte att betala en massa tusenlappar för högtalare, oberoende av märke, men det är ju mitt problem :)

Vi gillar det vi gillar helt enkelt å det är inget fel med det :)

// Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-05-03 15:06

Angående det där med lusentappar på hög för Carlsson så kan man ju alltid ha en djävla tur oxå. Fast det blir allt mer svårt förstås. Jag la rabarber på mina för 800kr. Sen har jag visserligen pysslat lite med dom, men några fantasisummor blev det inte för mig, ca 1100 kr än så länge men då återstår filterrenovering.

Ett annat sätt att bedöma hur nöjda folk är med dom är att se hur många som finns i bytestrådar. Att folk säljer kan ju bero på många saker, men att man byter till något med då ungefär lika stort ekonomiskt värde torde väl bero på att man har tröttnat på ljudet.

För mig är det fortfarande med en känsla av förundran jag sätter mig och finlyssnar. Jag tycker dom trollar på något mystiskt sätt, vilket jag inte tycker 8071orna gör på samma sätt. Men det är kanske så att denna ljudbild som jag gillar så mycket av andra ratas på grund av samma trollerinummer. Vad vet jag... Och några basmonster är dom ju inte, fast tillräckligt för mig (som inte är något fan av t.ex. Eurodisney).

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2014-05-03 15:54

Mjo jag vet att när de gäller de här grejjorna så behövs en knippe tur.

Har ju kommit över Pioneer SA9900 gratis, och även Quad33 med Quad303 gratis. Men man får inte ha bråttom. Dock är det ju en dela av tjusningen.

Ska provköra Quad som prio ett sen får vi se vad nästa projekt blir. :) Kanske kommer jag över ett par 2212 för strax under stöldpriset. Vem vet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-05-06 16:16

Ja jag sitter då helt nöjd med mina pioneer,vilket ljud det är i dom och nu är det några som hunnit lyssna också som varit med i matchen förr :)

Dom säger samma sak,vilka högtalare :D

http://www.minhembio.com/soller%C3%B6n

Återgå till Vintage-hifi