Moderator: Redaktörer
rampitsch skrev:Hej TheKivi
Först och främst vill jag välkomna dig till forumet. Ser att det är din första post, men du kanske har hängt här ett tag och läst en del.
Sen vill jag be om ursäkt å forumets vägnar att det har gått så lång tid utan att du fått svar. Tyvärr vanligt i semestertider, jag har själv haft dålig koll i sommar.
Svar på din fråga är i korta drag att det kan vara mer än ett fel.
Är det alltid helt tyst på den högtalaren? Oavsett om du spelar linjekälla eller radio?
Finns det möjlighet att dela på försteg och slutsteg? I sådant fall kan man koppla kablar mellan försteg och slutsteg i kors, så att vänster kanal blir höger, osv. Då kan man avgöra om det är försteget eller slutsteget som är paj.
Lycka till!
//Rampitsch
PerStromgren skrev:Finns det ett hörlursuttag? Funkar bägge kanalerna där?
PerStromgren skrev:Har du ett schema? Oscilloskop? Dessa bägge underlättar alldeles oerhört!
Elektronror skrev:Ta bort säkringen till högra kanalen så slipper vi att den också går sönder.
Okej, inte elektrolyterna eller den trasiga transistorn. Har du mätt alla kablar?
Koppla in en skräphögtalare eller skräphörlur och peta på ingången till slutsteget. Då ska det börja brumma kraftigt.
rolfzetterberg skrev:Troligtvis ett ZU10 chassie byggt av NEFA i norrköping.
Elektronror skrev:Tack Rolf!
De där 1000uF på utgången kan du med fördel byta mot 2200 eller högre. Med värdet 1000uF skär de av basen vid 40hz.
MiaM skrev:Åh, den där ser ju likadan ut som en Radiola Sterett 415 som jag haft en gång i tiden!
rolfzetterbergs schema säger mig detta:
Om 2703, BC548, ger upp så kan två saker hända:
1: kortslutning: rejäl distortion, kanske inget ljud om man inte spelar skithögt, detta p.g.a. ingen tomgångsström och "sämre än klass B"-drift med massor av övergångsdistortion.
2: avbrott: konstruktionen försöker skicka överström genom slutsteget, men 2713, BC158, griper in och hejdar strömmen. I det här läget borde det kunna bli i stort sett tystnad, 2707a = BD135 och 2709=BD605 hålls nära på bottnade medan 2707b=BC136 och 2711=BD605 stryps av 2713=BC158.
VIKTIGT: Om både 2713?BC158 och 2703=BC548 har avbrott eller saknas så bränner du i bästa fall säkringen eller i sämsta fall slut/drivtrasistorerna (BD135,BD136,BD605,BD606)!
VIKTIGT: Trimpot'en 4725 på 2,2k ohm ställer tomgångsströmmen i slutsteget. Om du behöver byta transistorn 2703 så behöver du troligtvis trimma om tomgångsströmmen. För hög ström ger för mycket värme - jag misstänker att slutsteget inte är överhettningsskyddat. Transistorn 2713 ger visst skydd här, du hinner nog märka att det blir för varmt och hinner nog stänga ifall strömmen är för hög.
En annan metod är att slå av strömmen, vänta en bra stund så att alla kondingar har laddat ur sig, och sedan köra med mätarens diodtest för att se så att du får ca 0,6-0,7V spänningsfall mellan bas-emitter och bas-kollektor på alla transistorerna, och att du inte har kontakt mellan emitter-kollektor. Detta kan göras på plats på de flesta transistorer, men det finns ett par undantag där mätningen bör visa fel. 100-ohm-motstånden 4729 och 4735 ger fel mätvärde om du mäter på sluttrissorna BD605/606. Detta gör inget, det räcker med att du inte har kortslutning kollektor-emitter och någon slags kontakt bas-emitter på dessa för att du åtminstone ska kunna få ut lite svagt ljud, d.v.s. det svaga ljud som drivtransistorerna orkar. OBS att om du kör förstärkaren med trasiga utgångstransistorer så att drivtransistorerna tar hand om all utsignal så tål inte drivtransistorerna en vanlig högtalare. Kör med ett par skräphörlurar, seriemotståndet 4739 på 220 ohm till hörlurarna skonar drivtransistorerna. OBS att utan högtalare anslutna så tar det lite längre tid för förstärkaren att stabilisera likspänningsnivåerna när den slås på. Om du mäter vidare på transistorerna så kommer du också få för lågt värde mellan bas och emitter på 2713, beroende på att motståndet 4733 som verkar vara på 17 ohm. Det kan finnas fler ställen där du får fel värden som jag missat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster