Problem med DUX tapc 3000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

TheKivi

Problem med DUX tapc 3000

Inläggav TheKivi » 2014-06-12 16:39

Hejsan!
jag har en gammal DUX tapc 3000 som bara har en fungerande högtalarutgång, och jag just inga kunskaper att tala om när det gäller elektronik.
Så jag tänkte jag skulle fråga om det är någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Jag är ny här så jag ber om ursäkt om tråden har hamnat lite konstigt.

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Problem med DUX tapc 3000

Inläggav rampitsch » 2014-08-20 09:54

Hej TheKivi

Först och främst vill jag välkomna dig till forumet. Ser att det är din första post, men du kanske har hängt här ett tag och läst en del.

Sen vill jag be om ursäkt å forumets vägnar att det har gått så lång tid utan att du fått svar. Tyvärr vanligt i semestertider, jag har själv haft dålig koll i sommar.

Svar på din fråga är i korta drag att det kan vara mer än ett fel.
Är det alltid helt tyst på den högtalaren? Oavsett om du spelar linjekälla eller radio?

Finns det möjlighet att dela på försteg och slutsteg? I sådant fall kan man koppla kablar mellan försteg och slutsteg i kors, så att vänster kanal blir höger, osv. Då kan man avgöra om det är försteget eller slutsteget som är paj.

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-20 10:26

Finns det ett hörlursuttag? Funkar bägge kanalerna där?
... tycker jag!

Per

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-12 14:33

rampitsch skrev:Hej TheKivi

Först och främst vill jag välkomna dig till forumet. Ser att det är din första post, men du kanske har hängt här ett tag och läst en del.

Sen vill jag be om ursäkt å forumets vägnar att det har gått så lång tid utan att du fått svar. Tyvärr vanligt i semestertider, jag har själv haft dålig koll i sommar.

Svar på din fråga är i korta drag att det kan vara mer än ett fel.
Är det alltid helt tyst på den högtalaren? Oavsett om du spelar linjekälla eller radio?

Finns det möjlighet att dela på försteg och slutsteg? I sådant fall kan man koppla kablar mellan försteg och slutsteg i kors, så att vänster kanal blir höger, osv. Då kan man avgöra om det är försteget eller slutsteget som är paj.

Lycka till!

//Rampitsch

Hej, det är så att den har fyra högtalarutgångar(två per kanal) och det är bara en av de högra som fungerar, oavsett om jag använder skivspelare, kassettbandspelare, radio eller separat kassettdeck.
jag vet inte om det går att dela försteg och slutsteg jag har inte plockat isär den än.

PerStromgren skrev:Finns det ett hörlursuttag? Funkar bägge kanalerna där?

japp det finns hörlursuttag men även där fungerar bara högra kanalen.

jag ber om ursäkt att jag inte svarade tidigare men jag fick mycket att göra när skolan började igen.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-12 15:51

Absolut först måste vi konstatera om det är för eller slutsteget. Finns det inga pre out/main in så blir det fram med lödkolv, om du nu har någon.

Är det slutsteget är det något elektriskt men är det försteget är det oftast mekaniskt (skitiga kontroller mm). Sladdar som lossnat finns ju också alltid med på listan men det är inte så troligt.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-12 18:15

Okej, så jag provade att koppla kablarna mellar för och slutsteg i kors. då hade jag fortfarande ljud i höger högtalare.
så om jag förstår det här rätt då så är det fel på slutsteget?

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-12 19:17

Slutsteget eller strömförsörjningen. Troligtvis inte strömförsörjningen för då borde det vara samma fel i höger kanal.

Börja med att öppna upp locket och rota runt lite. Leta runt efter trasiga komponenter (brända motstånd, läckande kondensatorer mm.) samt dåliga anslutningar.

Ta gärna någon bild på slutsteget. Har inte en aning om hur denna förstärkare ser ut. Någon som kanske har ett schema???

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-12 20:18

Jag har kikat lite i den men ser inget uppenbart fel, så jag tog en drös bilder och slängde upp dom här http://imgur.com/a/QeCZ6.

De sju sista bilderna är på slutsteget.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-12 20:39

Kan inte se något uppenbart fel.

Har du en lödkolv?

Vad är det förresten som sitter i de där plasthållarna vid högtalarterminalerna? Ser ut som säkringar.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-12 20:48

Ja jag har en lödkolv, och ja det är säkringar(1.25A) som sitter där.
Jag har bytt dom så tyvärr var det inte dom det var fel på.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-12 21:26

Börja med att byta plats på de där 1000uF 25v elektrolyterna. De är oftast de första som torkar ur.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-12 22:08

Det gjorde ingen skillnad, Provade även byta plats på dom mindre(som ligger ner) men det gjorde inte heller någon skillnad.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 08:40

Mät alla spänningar i höger kanal och gå sedan över till vänster och jämför. Räcker med att du mäter bas, katod och emitter på alla transistorer. Ta det lugnt så att du inte kortsluter något.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 11:12

Jag hittade en transistor med ett trasigt ben, så jag provade å ta bort den och jag har fortfarande ljud i högra högtalaren.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 11:41

Vad heter transistorn? Självklart måste den bytas ut innan du spelar på den igen.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 13:51

det saknars tyvärr bokstäver på den men det som går att läsa är 547 och P3. det finns en annan transistor på den högra sidan av kretskortet som heter
BC547 P414 om det är till nån nytta.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 15:53

BC547 finns faktiskt fortfarande att köpa. Finns på Elfa men finns även på andra ställen om man letar.

Jag antar att transistorn satt i den trasiga kanalen (vänstra)? I så fall kan du ta den som sitter i högra och testa. Sätt dock balansen fullt på vänster och prova bara i en sekund så inget annat går sönder.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 16:28

Jag provade att göra som du sa men jag fick ändå inget ljud från vänstra kanalen så det måste vara något mer som är trasigt.

Det känns ju lite dumt att bara beställa en transistor så det kanske är lika bra att köpa lite andra komponenter på samma gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-13 16:30

Har du ett schema? Oscilloskop? Dessa bägge underlättar alldeles oerhört!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 16:32

Ta bort säkringen till högra kanalen så slipper vi att den också går sönder.

Okej, inte elektrolyterna eller den trasiga transistorn. Har du mätt alla kablar?

Koppla in en skräphögtalare eller skräphörlur och peta på ingången till slutsteget. Då ska det börja brumma kraftigt.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 17:02

PerStromgren skrev:Har du ett schema? Oscilloskop? Dessa bägge underlättar alldeles oerhört!

Tyvärr har jag varken schema eller oscilloskop.

Elektronror skrev:Ta bort säkringen till högra kanalen så slipper vi att den också går sönder.

Okej, inte elektrolyterna eller den trasiga transistorn. Har du mätt alla kablar?

Koppla in en skräphögtalare eller skräphörlur och peta på ingången till slutsteget. Då ska det börja brumma kraftigt.

Provade att koppla in ett par skräp hörlurar och det brummade i båda kanalerna utan att jag petade på något.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 17:21

Så med en transistor borttagen brummar det i båda kanalerna? Märkligt. Säker på att någon sladd inte lossnat?

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 17:38

Det blir märkligare, det kommer fortfarande ljud i högra kanalen mycket lågt men det hörs med volymen på högsta.

Jag kan inte hitta någon sladd som sitter löst.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 17:45

Transistorn sitter väl kvar i vänstra? I så fall är det den som gör att ljudet inte fungerar i höger längre. Ta ut säkringen till högra kanalen då den kan gå sönder om det saknas något, t.ex en transistor.

Okej, men det brummar ändå i vänstra kanalen. Ändras brummet då du petar på ingången till slutsteget? Prova även att kortsluta ingången.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 18:13

ja transistorn sitter kvar i den vänstra kanalen och jag har dragit ur säkringen till högra.
Den vänstra kanalen brummar likadant hur jag än gör, den högra vill inte brumma vad jag än gör men ljudet försvinner när jag kortsluter ingången.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 18:51

Ja höger verka fungera precis som den ska i alla fall.

Jag tror att du får löda loss alla transistorer i vänstra slutsteget och mäta dem. Det är inte så många så det tar inte så lång tid. Se bara till att sätta tillbaka de på rätt plats.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 19:05

Okej, det får bli ett projekt för morgondagen.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-09-13 19:30

Troligtvis ett ZU10 chassie byggt av NEFA i norrköping.
Philips ZU10 chassie part sch.jpg
Philips ZU10 chassie part sch.jpg (166.24 KiB) Visad 3949 gånger

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-13 19:44

Tack Rolf!

De där 1000uF på utgången kan du med fördel byta mot 2200 eller högre. Med värdet 1000uF skär de av basen vid 40hz.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-13 21:26

rolfzetterberg skrev:Troligtvis ett ZU10 chassie byggt av NEFA i norrköping.

Tack så mycket för att du gör mitt liv lättare.

Elektronror skrev:Tack Rolf!

De där 1000uF på utgången kan du med fördel byta mot 2200 eller högre. Med värdet 1000uF skär de av basen vid 40hz.

Då skiver jag upp det på inköpslistan.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-14 00:07

Åh, den där ser ju likadan ut som en Radiola Sterett 415 som jag haft en gång i tiden!

rolfzetterbergs schema säger mig detta:
Om 2703, BC548, ger upp så kan två saker hända:
1: kortslutning: rejäl distortion, kanske inget ljud om man inte spelar skithögt, detta p.g.a. ingen tomgångsström och "sämre än klass B"-drift med massor av övergångsdistortion.
2: avbrott: konstruktionen försöker skicka överström genom slutsteget, men 2713, BC158, griper in och hejdar strömmen. I det här läget borde det kunna bli i stort sett tystnad, 2707a = BD135 och 2709=BD605 hålls nära på bottnade medan 2707b=BC136 och 2711=BD605 stryps av 2713=BC158.

VIKTIGT: Om både 2713?BC158 och 2703=BC548 har avbrott eller saknas så bränner du i bästa fall säkringen eller i sämsta fall slut/drivtrasistorerna (BD135,BD136,BD605,BD606)!

VIKTIGT: Trimpot'en 4725 på 2,2k ohm ställer tomgångsströmmen i slutsteget. Om du behöver byta transistorn 2703 så behöver du troligtvis trimma om tomgångsströmmen. För hög ström ger för mycket värme - jag misstänker att slutsteget inte är överhettningsskyddat. Transistorn 2713 ger visst skydd här, du hinner nog märka att det blir för varmt och hinner nog stänga ifall strömmen är för hög.

Om jag vore dig så skulle jag börja med att mäta DC-spänningen på plussidan 3719, d.v.s. 1000µF-kondingen. Jämför båda kanalerna. Spänningen bör vara ungefär halva matningsspänningen. Jag kan nog nästan lova dig att den är fel på den trasiga kanalen, men det är ändå en bra början.

Om schemat stämmer med din stereo så borde BC547 motsvara 2705. Om den saknas så du ha nära matningsspänningen på plussidan av utgångskondingen och inget ljud.

För den som är nybörjare är ett sånthär schema inte så lätt att följa, eftersom alla spänningar mer eller mindre påverkar varandra. Om du inte lyckas klura ut själv vad felet är så mät gärna likspänningen (mot signaljord) på emitter och kollektor på 2703=BC548. Det bör inte skilja mer än ca 2-4 volt mellan dessa två. Båda dessa spänningar bör vara rätt nära halva matningsspänningen.

En annan metod är att slå av strömmen, vänta en bra stund så att alla kondingar har laddat ur sig, och sedan köra med mätarens diodtest för att se så att du får ca 0,6-0,7V spänningsfall mellan bas-emitter och bas-kollektor på alla transistorerna, och att du inte har kontakt mellan emitter-kollektor. Detta kan göras på plats på de flesta transistorer, men det finns ett par undantag där mätningen bör visa fel. 100-ohm-motstånden 4729 och 4735 ger fel mätvärde om du mäter på sluttrissorna BD605/606. Detta gör inget, det räcker med att du inte har kortslutning kollektor-emitter och någon slags kontakt bas-emitter på dessa för att du åtminstone ska kunna få ut lite svagt ljud, d.v.s. det svaga ljud som drivtransistorerna orkar. OBS att om du kör förstärkaren med trasiga utgångstransistorer så att drivtransistorerna tar hand om all utsignal så tål inte drivtransistorerna en vanlig högtalare. Kör med ett par skräphörlurar, seriemotståndet 4739 på 220 ohm till hörlurarna skonar drivtransistorerna. OBS att utan högtalare anslutna så tar det lite längre tid för förstärkaren att stabilisera likspänningsnivåerna när den slås på. Om du mäter vidare på transistorerna så kommer du också få för lågt värde mellan bas och emitter på 2713, beroende på att motståndet 4733 som verkar vara på 17 ohm. Det kan finnas fler ställen där du får fel värden som jag missat.

OBS att motstånden 4715 och 4716 ger matningsspänningen till försteget och de matas från respektive kanal. Om en säkring är urtagen så kommer försteget bara få halva matningsspänningen och det är inte säkert att något verkligen fungerar fullt ut som det ska i det läget. Likspänningsnivån på kretsen till basen på transistorn 2701=BC158 matas med förstegets gemensamma matning och du får då fel likspänningsnivå i en hel kanal ifall säkringen är trasig i andra kanalen. Tipset att ta ur säkringen på den hela kanalen är därför tyvärr kanske inte helt jättebra. Var däremot riktigt försiktig så att du inte råkar göra något dumt med den hela kanalen. Men visst, med en säkring urtagen så får man halva spänningen och slutsteget bör fungera om än med fel likspänningsnivå och därmed klenare uteffekt och osymetrisk klippning.

Trimpotentiometern 4703 ställer likspänningsnivån för BÅDA kanalerna. Du borde inte behöva trimma den, och eftersom en kanal fungerar så kan den inte vara helt fel.

Berätta lite hur det gått med mätningarna så kan du få fler ledtrådar ifall du behöver!

Ett par sidospår om denna stereo (eller åtminstone dess syskon Radiola Sterett 415):

Min erfarenhet är att den har en riktigt bra tuner för att ta emot halvsvaga FM-sändningar.

I den jag hade var det faktiskt glapp i kabel/kontakt. I mitt fall var det signalen för inspelning från förförstärkaren till kassettdäcket som glappade.

En specialare på denna är att under luckan sitter två DIN-kontakter.

Den ena är till för "prata eller sjung med till musiken"-mikrofon. Insignalen är som vanligt med jord på pin 2 och signal på 1 eller 3 eller nåt sånt. On/off-knapp på mikrofonen kopplas mellan pin 6 och 7. Dessa pinnar måste byglas ihop för att mikrofonförförstärkaren ska mixas in i ljudet som går ut i högtalarna. Trycker man in DJ-knappen så dämpas musiken (ställbart med en ratt om jag minns rätt) när man slår på mikrofonen.

Den andra är främst tänkt som vanlig anslutning för extra bandspelare in och ut. Förförstärkaren mixar båda inbyggd och yttre bandspelare samtidigt, och matar dessutom tillbaka bandspelarljudet till record. Man kan alltså inte köra ett "vanligt" kassettdäck med "japansk/amerikansk funktion", d.v.s. kassettdäcket får inte skicka vidare ljudet på out när man spelar in, ifall man skulle vilja kopiera från DUX'ens inbyggda kassettdäck till ett yttre däck. (I så fall blir det rundgång eller knasljud). (Detta förklarar också varför gamla klassiker såsom DUX EK-3507 och andra Philips/DUX/Radiola-bandspelare från stenåldern inte skickade ut något på play-utgången när de spelade in). I övrigt fungerar den ingången fint för valfri line-signal. Inspelningsutgången är däremot för svag för i stort sett allt annat än gamla kassettdäck med DIN-kontakter, så om du vill ta ut ljud (t.ex. för att spela in vinyl eller kassetter via datorns line-ingång) så får du göra lite bypassoperation/lobotomi på motstånden kring denna utgång. (Det är separata spänningsdelare för förförstärkarens rec-signal dels till DIN-kontakten och dels till det inbyggda kassettdäcket, så ändrar du på rätt ställe så påverkas inte inspelningen på det inbyggda däcket).

Men det finns en till lite halvhemlig funktion hos den DIN-kontakten. Pinne 6 och 7 används vid service av inspelningen och där kan man avlyssna signalen som fysiskt går till tonhuvudet. Inspelningssignalen går in på tonhuvudet och sedan via seriemotstånd till jord, och det är över dessa motstånd som man får ut signal på pin 6 och 7, om jag inte minns allt fel. Nån slags förstärkare ansluten på dessa pinnar kan alltså användas vid felsökning av kassettdäckets inspelning, klart smidigare än att ansluta mätkablar inne i kassettdäcket. Tanken var säkert att det gick smidigt att kalibrera inspelningsautomatiken på det sättet i produktionen, eller nåt sånt. Den behövde kanske kalibreras beroende på vilket tonhuvud som monterades ihop med kretskortet i kassettdäcket. (Jag skulle tro att alla andra kalibreringar på en sånhär kunde göras oberoende av vilka versioner av omkringliggande grejer som användes, d.v.s. alla övriga kretskort har exakt samma kalibrering oavsett vilken apparat de monteras in i).

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-14 16:26

MiaM skrev:Åh, den där ser ju likadan ut som en Radiola Sterett 415 som jag haft en gång i tiden!

rolfzetterbergs schema säger mig detta:
Om 2703, BC548, ger upp så kan två saker hända:
1: kortslutning: rejäl distortion, kanske inget ljud om man inte spelar skithögt, detta p.g.a. ingen tomgångsström och "sämre än klass B"-drift med massor av övergångsdistortion.
2: avbrott: konstruktionen försöker skicka överström genom slutsteget, men 2713, BC158, griper in och hejdar strömmen. I det här läget borde det kunna bli i stort sett tystnad, 2707a = BD135 och 2709=BD605 hålls nära på bottnade medan 2707b=BC136 och 2711=BD605 stryps av 2713=BC158.

VIKTIGT: Om både 2713?BC158 och 2703=BC548 har avbrott eller saknas så bränner du i bästa fall säkringen eller i sämsta fall slut/drivtrasistorerna (BD135,BD136,BD605,BD606)!

VIKTIGT: Trimpot'en 4725 på 2,2k ohm ställer tomgångsströmmen i slutsteget. Om du behöver byta transistorn 2703 så behöver du troligtvis trimma om tomgångsströmmen. För hög ström ger för mycket värme - jag misstänker att slutsteget inte är överhettningsskyddat. Transistorn 2713 ger visst skydd här, du hinner nog märka att det blir för varmt och hinner nog stänga ifall strömmen är för hög.

En annan metod är att slå av strömmen, vänta en bra stund så att alla kondingar har laddat ur sig, och sedan köra med mätarens diodtest för att se så att du får ca 0,6-0,7V spänningsfall mellan bas-emitter och bas-kollektor på alla transistorerna, och att du inte har kontakt mellan emitter-kollektor. Detta kan göras på plats på de flesta transistorer, men det finns ett par undantag där mätningen bör visa fel. 100-ohm-motstånden 4729 och 4735 ger fel mätvärde om du mäter på sluttrissorna BD605/606. Detta gör inget, det räcker med att du inte har kortslutning kollektor-emitter och någon slags kontakt bas-emitter på dessa för att du åtminstone ska kunna få ut lite svagt ljud, d.v.s. det svaga ljud som drivtransistorerna orkar. OBS att om du kör förstärkaren med trasiga utgångstransistorer så att drivtransistorerna tar hand om all utsignal så tål inte drivtransistorerna en vanlig högtalare. Kör med ett par skräphörlurar, seriemotståndet 4739 på 220 ohm till hörlurarna skonar drivtransistorerna. OBS att utan högtalare anslutna så tar det lite längre tid för förstärkaren att stabilisera likspänningsnivåerna när den slås på. Om du mäter vidare på transistorerna så kommer du också få för lågt värde mellan bas och emitter på 2713, beroende på att motståndet 4733 som verkar vara på 17 ohm. Det kan finnas fler ställen där du får fel värden som jag missat.

jag har testat transistorerna i vänstra kanalen.

2705 BC547 och 2707b BD135 är helt kaputt och det var nån som visade spänningsfall på 0.45v bör dom bytas?

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-14 18:17

BD135? 2707b är 136 enligt schemat. I alla fall så finns både 135 och 136 på bla. Elfa.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-14 18:23

Du har rätt det är en BD136, det är bara jag som är lite tanksprid.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-14 20:54

Kaputt som i avbrott eller kortslutning?

Mätning på fastlödd 2707b (BD136) kan visa fel mellan kollektor och emitter om det är kortis i 2711 (BD606). Likaså kan bas-emitter på 2707b visa fel om det är kortis bas-kollektor på 2713 (BC158).

Om du endast mätt på transistorerna på plats så löd loss dem och mät igen.

Det är rätt vanligt att en trasig transistor tar med sig flera transistorer i ett sånthär slutsteg.

OBS att ifall någon transistor är bytt mot ersättande typ (d.v.s. annan typ vars prestanda passar) så kan den ersättande transistorn ha annan benkonfiguration än orginaltransistorn.

Ett bra tips för övrigt är att provköra förstärkaren med en lampa i serie med säkringen. (Du kan också sätta lampa i serie med 230V-matningen, typ göra om en skarvsladd med lamphållare i serie). Funkar bara med vanliga "högenergilampor" och i viss mån med halogenlampor. På så vis så minskar risken att man bränner transistorer p.g.a. något återstående fel. Jag hittar inget i schemat om vilken matningsspänning det är, men med 15W ut i 4 ohm så kan man väl gissa på kanske 20-30V. Eventuell lampa direkt vid slutsteget skulle då kopplas i serie med säkringen och t.ex. en 24V-lampa (lastbilsreservdel från typ biltema eller liknande) är nog lagom. 5-10W kan väl vara lämplig styrka på lampan. Utan någon större uteffekt så bör lampan hålla sig släckt (förutom att den kan blinka till vid start).

Lampor har den speciella egenskapen att de fungerar nästan som konstantströmgeneratorer p.g.a. att när de är kalla har de klart lägre resistans än när de är varma. Det gör att man får i stort sett rätt spänningar överallt så länge lampan inte börjar lysa, men har man en kortslutning/överström så krävs det inte så mycket mer ström för att lampan ska lysa och ta merparten av energin.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-14 21:22

kaputt som i att jag kunde inte få nåt värde alls med multimetern.

jag tog loss alla transistorer innan jag mätte på dom, jag tyckte att det blev lättare så.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-18 19:49

Okej, nu har jag gjort lite framsteg. jag har bytt dom trasiga transistorerna och jag har ljud i båda kanalerna,
men kopplar jag in högtalare knäpper det i den vänstra ca 4 gånger i sekunden.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Tack så mycket för all hjälp jag fått hittills.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-09-18 20:13

Härligt med framsteg!

Jag skulle gissa att någon konding börjar ge upp. Den har ju fallit för åldersstrecket där elektrolytkondingarna bör bytas.

Men exakt vilken som kan vara dålig är jag fel man att avgöra tyvärr.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-19 07:18

Knäpp brukar inte ha med kondensatorer att göra.

Om du separerar för/slutsteget, knäpper det fortfarande? Kolla i så fall alla motstånd så att de har rätt värde och att det inte finns någon dålig lödning.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-20 15:59

Okej jag har fått bort knäppandet(dålig lödning) men om jag drar upp volymen mer än en femtedel blir det nästan bara distortion i vänstra kanalen.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-09-20 16:34

Kolla om det kan vara vreden. Satt med en Yamaha igår som distade en hel del. Visade sig vara balance och volym-reglagen som behövde rengöras, smörjas och motioneras.

//Rampitsch

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-20 17:46

Tyvärr var det inte så enkelt, det funkar bra med hörlurar men inte med högtalaren.
Men det skrapar inte när jag höjer å sänker volymen längre så tack för tipset.

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-20 18:25

Okej det var enkelt, det var jag som hade tagit ur säkringen i vänstra kanalen och glömt att sätta tillbaka den.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-21 02:17

Dvs nu funkar det?

Grattis i så fall! :!: :!: :!:

Nu vill vi ha en recension, är det hifi eller är det hifi? :D

TheKivi

Inläggav TheKivi » 2014-09-21 10:37

Japp Förstärkaren fungerar, men när jag skruvade ihop den igen slutade radion att fungera.
så nu ska jag skruva isär den för att kolla om någon sladd har lossnat.

Återgå till Vintage-hifi