Köpa ny nål eller köpa ny pickup.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Origo

Köpa ny nål eller köpa ny pickup.

Inläggav Origo » 2014-12-09 23:43

Hej jag skulle behöva lite köpråd.
Jag har en gammal Philips ga212 med en philips gp412 pickup.
Kostnaden för att köpa en ny nål till philipspickupen är ungefär samma som att köpa en helt ny budgetpickup typ "Audio Technica AT95"e eller "Ortofon om5e".
Vad är vettigast och vad ger bäst ljud per krona?

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Köpa ny nål eller köpa ny pickup.

Inläggav Bill50x » 2014-12-10 00:17

Det är enklare att bara byta nål, man slipper att göra om alla inställningar. Å andra sidan kanske montaget idag inte är så bra, då kan det vara bra att montera en ny pickup och se till att få det hela rätt. Byter man bara nål är det lätt att latheten slår till och man låter pickupen sitta där den sitter :-)

I princip är det nål och upphängning som slits/åldras och kan man byta bara nålen så är det, som sagt, mycket enklare.

Ytterligare en fördel med att byta hela pickupen är att man får nya grejor som förhoppningsvis är bättre och man har ju naturligtvis möjligheten att byta upp sig prestandamässigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 00:50

Personligen byta hela pickup'en mot en Grado. dom har en liten geometri som gör att nålen hamnar långt ned i spåret där ingen varit förut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-12-10 01:43

Snygg skivspelare det där! Håller med om att det är smidigt att bara byta nål, dessutom undrar jag om inte GP412 kan vara en bättre pickup än budgetpickupen AT95. GP412 var väl Philips dåvarande toppmodell bland MM-pickuper. Någon jämförde den med Shure V15 typ III. Jag hade nog skaffat ny utbytesnål, förutsatt att det går att hitta originalnål. Lite kul att behålla originalutförandet också.

Perfector har naturligtvis rätt i att Grado gör mycket fina pickuper, för övrigt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-12-10 08:02

Pickupskalet på denna, och en del andra Philips, är lite speciell. Originalpickuperna passar direkt i genom att bara "skjutas" på plats. Ska du sätta i en annan pickup måste du ha kvar den pickuphållare som följde med för andra pickuper. Eller möjligtvis modifiera den befintliga.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Origo

Inläggav Origo » 2014-12-10 11:15

STDI skrev:Pickupskalet på denna, och en del andra Philips, är lite speciell. Originalpickuperna passar direkt i genom att bara "skjutas" på plats. Ska du sätta i en annan pickup måste du ha kvar den pickuphållare som följde med för andra pickuper. Eller möjligtvis modifiera den befintliga.

Jag har har båda pickuphållarna. Så jag kan montera både philipspickuper och andra pickuper. Dock saknar jag monteringsmallen som man egentligen behöver för att justera in en icke philipspickup.

Micke23 skrev:Snygg skivspelare det där! Håller med om att det är smidigt att bara byta nål, dessutom undrar jag om inte GP412 kan vara en bättre pickup än budgetpickupen AT95. GP412 var väl Philips dåvarande toppmodell bland MM-pickuper. Någon jämförde den med Shure V15 typ III. Jag hade nog skaffat ny utbytesnål, förutsatt att det går att hitta originalnål. Lite kul att behålla originalutförandet också.

Perfector har naturligtvis rätt i att Grado gör mycket fina pickuper, för övrigt.

Orginalnål går inte att köpa på ett enkelt sätt. Men det finns ersättningsnålar att köpa i varierande prisklasser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-10 12:09

Här beskrivs det hur man monterar en pickup:
http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

I princip handlar det om att skapa två nollgenomgångar, vid 63 resp 120 mm från skivtallrikens centrum. För att uppnå detta kan man använda en sådan här, vilken man lätt tillverkar själv med hjälp av en tunn kartong:

Bild

Läs mer här:
http://www.mh-audio.nl/tips%5CTurntable.htm

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-10 12:15

:D min första skivspelare! gissar 1974, inköpt i paket med DUX receiver och MP högtalare, 1500:- Söderbergs Sveavägen, kan ha varit 1975. Ursäkta OT. :oops:
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-10 12:31

Försök få tag i orginalnål - den där pick-upen är riktigt bra!

Origo

Inläggav Origo » 2014-12-10 13:31

murgatroyd skrev::D min första skivspelare! gissar 1974, inköpt i paket med DUX receiver och MP högtalare, 1500:- Söderbergs Sveavägen, kan ha varit 1975. Ursäkta OT. :oops:

Detta är min mors skivspelare. Hon köpte den 74 på Norrlanders i Mariestad.

leffe skrev:Försök få tag i orginalnål - den där pick-upen är riktigt bra!

Orginalnål verkar omöjligt att hitta. Jag kan köpa en jico-nål från tyskland för ungefär samma pris som en billig pickup.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 13:38

Köp då en grado och en reservnål så har du för ganska lång tid framåt.
Dessutom spelar den lilla gradonålen ( 3 x 7 um ) så långt ner i spåren att du kan få "nya" plattor att lyssna på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-10 13:39

Varför samma inlägg 2ggr?

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-10 14:40

Ser ibland NOS (new, old stock) orginalnålar på tradera och ebay......

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-10 14:56

Både nytt och gammalt + pirat ser det ut som på eBay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_jsoff=1 ... ips+gp+412

Origo

Inläggav Origo » 2014-12-10 15:52

murgatroyd skrev:Både nytt och gammalt + pirat ser det ut som på eBay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_jsoff=1 ... ips+gp+412

Det är svårt att hitta rätt nål på ebay. Nålarna är i våss mån utbytbara mellan philips gp400 , gp401 och gp412. Och många av de nålar som ebaysäljarna annonserar ut som nålar passande gp412 är enklare nålar som egentilgen är till gp400 eller gp401.
Min pickup ska ha en nål som heter D946/D58. Men även D946/D67 som egentligen är till gp412 mkII passar.

Just nu har jag en Dreher&Kauf D946/D60 monterad. Det är en enklare sfärisk nål som egentilgen är till en gp400.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-10 15:55

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-10 16:00

Min pyttelilla erfarenhet (som dessutom är från tiden då "alla" använde vinyl) är att det finns/fanns rätt usla ersättningsnålar.

Det säkraste måste väl vara att byta pickupen om man inte kan vara säker på att få tag på en ersättningsnål som gör orginalpickupen rättvisa.

Men hur står det till med den nål du eventuellt har nu? Om den "bara" låter dåligt men inte verkar direkt skadad så kan det gå att göra rent den från gamla vinylavlagringar. Nån annan kan säkert tipsa om en bra metod. Själva spetsen i sig är ju gjord av diamant eller liknande och tål i sig i princip vilken behandling som helst. Däremot är upphängningen rejält ömtålig. Om man bara på något sätt kan behandla spetsen utan att misshandla upphängningen så kan man alltså i princip sandpappra bort avlagringar. OBS; vänta till någon annan fyllt i här, detta är fritt plockat ur minnet från vad jag läst i nån hifiblaska, jag kan minnas helt fel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 16:05

Med tanke på att nålen slits av vinyl med dammpartiklar i så skulle jag nog undvika omslipning.
Spetsen där profilen av elips sitter är så liten att tom tillverkarna ibland hade problem med att få till det.
Jag minns att Van Den Hul gnällde över Shure's nålslipningar och att Garrat Brothers i Australien gnällde på Van Den Hul i sin tur :-)
Bättre byta hela pick-up'en mot en som kan tillhandahålla nålar i originalutförande.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-10 16:36

Ultraljudstvätt i sprit går att köra på nålar. Hur det är med gummiupphängningar på nålar från 70-talet låter jag dock sunt förnuft avgöra.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-11 09:10

Nålarna i 400 serien är ju utbytbara sinsemellan, precis som Ortofons om serie där ljudkvalitet blir bättre med högre nummer.
Finns ett företag på Ebay.de - William Thacker eller något som heter WVS eller liknande (samma företag?) som har både pirat och orginalnålar till Philips.
Jo, det är stor skillnad i kvalitet på olika piratnålar.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-11 09:18

problemet med nålar är väl att det bildas kolrester på nålspetsen av friktionen/värmeutvecklingen mot vinylen - det känsliga är väl diamantens infästning i nålarmen (samt att nålarmens upphängning inte tål vilka lösningsmedel som helst)
Minns att tändsticksplån rekommenderades som nålrengöring på 80talet - själv har jag en Audio-technica ultraljudsmojäng som funkar bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-11 10:31

Perfector skrev:Med tanke på att nålen slits av vinyl med dammpartiklar i så skulle jag nog undvika omslipning.
Spetsen där profilen av elips sitter är så liten att tom tillverkarna ibland hade problem med att få till det.
Jag minns att Van Den Hul gnällde över Shure's nålslipningar och att Garrat Brothers i Australien gnällde på Van Den Hul i sin tur :-)
Bättre byta hela pick-up'en mot en som kan tillhandahålla nålar i originalutförande.

Omslipning??? Man byter ju diamantspetsen på en befintlig nålarm.
Men det går att byta cantilever och upphängning också om man måste.

När det gäller Philipsspelaren så har jag för mig att pickupen sitter monterad i en släde som gör att vilka pickuper som helst inte passar att montera på en Philips.
Enklast är ju att bara byta nålinsatsen om man kan hitta en likvärdig.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 10:34

Philips har samma fyrkantiga monteringsrör som Shure men inte samma vinkel på plasten som håller den.
Man kan dock använda en shure-nål med gott resultat.
Att slipa om en nålspets har jag aldrig hört talas om
Däremot fanns en pickup från sony en gång som hade hela nålröret av diamant ur vilken man slipade ut nålspetsen för att slippa problem med infästa nålar i röret. MC naturligtvis och dyr men bra

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-11 10:38

Perfector skrev:Philips har samma fyrkantiga monteringsrör som Shure men inte samma vinkel på plasten som håller den.
Man kan dock använda en shure-nål med gott resultat.
Att slipa om en nålspets har jag aldrig hört talas om
Däremot fanns en pickup från sony en gång som hade hela nålröret av diamant ur vilken man slipade ut nålspetsen för att slippa problem med infästa nålar i röret. MC naturligtvis och dyr men bra

Jag pratar om infästningen av hela pickupen i en släde som skjuts in i skalet på tonarmen. Inte infästningen av den utbytbara nålen.
Det är du själv som nämner att du skulle undvika omslipning och sen skriver du att du aldrig hört talas om det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 10:42

Ber om ursäkt för dåligt minne om slipningen, men man kan använda pickup'en från philips och en annan nål, det var det jag menade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-11 10:52

Att det passar och ger ljud är en sak. Men jag skulle personligen aldrig föreslå något sådant då vinklar kan vara olika, likaså orientering och placering av magnetsystem.
Dessutom så skall nålinsatsen verkligen sitta så tight det går på rätt ställe. High Fidelity limmade sina små AT pickuper vilket jag ifs tycker man skall undvika men blanda fabrikat ger bara osäkerhet.

/Harryup

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-12 01:47

Min erfarenhet av hur illa en usel piratnål kan låta säger mig att det är nog att föredra att lyckas fippla dit en Shure-nål på en Philips-pickup än att använda en usel piratnål avsedd för Philipspickupen. Det kan liksom inte bli sämre än de dåliga piratnålarna.

Om den rörliga magneten hamnar på rätt ställe även med "fel" nål så har det ju åtminstone viss potential att låta hyggligt. Fast det ska allt vara bra lika infästning, jag skulle nog vara rädd för risken att misshandla pickupen (och/eller nålen).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-12 01:51

Har provat så jag vet att det är exakt samma fyrkantsrör på båda.
Man kan dock behöv montera om skalet med en liten pappbit så att nålspetsen hamna i vinkel.
Detta gjorde på 80 talet :-)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2014-12-12 12:19

Vet ju inte om det är så nämnvärt mycket lättare att hitta Shure-nålar heller!?
Sedan är det ju som tidigare nämnts, en fråga om spolarnas placering, vinklar och nålarmens längd..... :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-12 15:33

Exakt, men det var en liten sidosnurra bara om man inte hittar den ena kanske man hittar den andra.
HiFi Kit i Stockholm kan eventuellt hjälpa till att hitta nålar till flera pickuper.
Jag hittade till min Grado GF2+ hos dom

Återgå till Vintage-hifi