Det här kommer bli en av de mest trögstartade trådar jag har skapat eftersom det i hemmet har varit vattenläcka, jobbet kräver sitt likaså familjen osv.
MEN som några av er har läst i min gamla renoveringstråd för AU-9900 ett 600-bitars pussel som fått sin lösning så har det dykt upp ett nytt projekt och det ska vi tacka en annan forummedlem för. Har senaste tiden inte skaffat något projekt självmant, dels. pga bristen på tid, dels pga. att brist på likvida medel att lägga på dito eftersom alla projekt jag sett kostat multum att köpa eller frakta hem.
Nu kommer det dock sig så att det här inlägget dök upp från flAnders i tråden.
flAnders skrev:Hej Cicaro,
Är du intresserat av ytterligeare en Sansui pryl som behöver lite omvårdnad?
Får man den frågan blir man ju nyfiken och utmaningar är alltid kul så det var en självklarhet att få reda på mer
flAnders skrev:Jag har en sansui qx-3500 som beter sig lite konstigt ibland, högtalarna fladdrar fast man inte har någon volym på. Jag har lite för många aparater så denna skulle nog ha det bättre hos dej, lite glapp i någon skallampa också.
Med det sagt var det självklart att anta utmaningen jag har aldrig jobbat med en stärkare ur qrx-serien förut men varför inte, tidsepoken är rätt, tekniken en där jag bör kunna fixa det mesta som uppkommer osv.
flAnders skrev:Ok, om vi kan stråla samman någonstans i stockholmsområdet så donerar jag gärna denna skönhet till dej.
Vilket slutade med ett riktigt trevligt besök här hemma med en kopp kaffe och en trevlig pratstund. Jag är fascinerad över hur många trevliga personer det finns här i vintagedelen och att det faktiskt finns fler som delar mitt intresse för gammal elektronik.
Hursom, för att inte någon ska tro att jag inte tänker dela med mig av renovering/restaureringen så startar jag tråden även om det här kommer bli en utdragen renovering
Det jag kan bjuda på hittills är faktiskt bara ett foto där den blivit förpassad ner till golvet ty arbetsbänken är belamrad med köksredskap.
På utsidan är den fin och på insidan ren, en mindre reperation har gjorts någon gång ty en konding är utbytt men i övrigt orörd så restaurering av den här kommer bli en mysig tillställning. (men murphys lag säger att det säkerligen finns en hårfin spricka i en ledningsbana så man kommer att få sitta och felsöka med lupp för att hitta något glapp eller så
Fortsättning följer...