Sansui QRX-3500 Ett pussel som måste tas isär innan lösning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cicaro

Sansui QRX-3500 Ett pussel som måste tas isär innan lösning

Inläggav Cicaro » 2015-03-13 13:59

Hej!

Det här kommer bli en av de mest trögstartade trådar jag har skapat eftersom det i hemmet har varit vattenläcka, jobbet kräver sitt likaså familjen osv.

MEN som några av er har läst i min gamla renoveringstråd för AU-9900 ett 600-bitars pussel som fått sin lösning så har det dykt upp ett nytt projekt och det ska vi tacka en annan forummedlem för. Har senaste tiden inte skaffat något projekt självmant, dels. pga bristen på tid, dels pga. att brist på likvida medel att lägga på dito eftersom alla projekt jag sett kostat multum att köpa eller frakta hem.

Nu kommer det dock sig så att det här inlägget dök upp från flAnders i tråden.

flAnders skrev:Hej Cicaro,

Är du intresserat av ytterligeare en Sansui pryl som behöver lite omvårdnad?

Får man den frågan blir man ju nyfiken och utmaningar är alltid kul så det var en självklarhet att få reda på mer :) Dock var jag tvungen att reservera mig för att en eventuell plastig 80-90talare med massa kretsar som är borta ur produktion sedan många år tillbaka inte skulle gå att pilla iordning

flAnders skrev:Jag har en sansui qx-3500 som beter sig lite konstigt ibland, högtalarna fladdrar fast man inte har någon volym på. Jag har lite för många aparater så denna skulle nog ha det bättre hos dej, lite glapp i någon skallampa också.

Med det sagt var det självklart att anta utmaningen jag har aldrig jobbat med en stärkare ur qrx-serien förut men varför inte, tidsepoken är rätt, tekniken en där jag bör kunna fixa det mesta som uppkommer osv.

flAnders skrev:Ok, om vi kan stråla samman någonstans i stockholmsområdet så donerar jag gärna denna skönhet till dej.

Vilket slutade med ett riktigt trevligt besök här hemma med en kopp kaffe och en trevlig pratstund. Jag är fascinerad över hur många trevliga personer det finns här i vintagedelen och att det faktiskt finns fler som delar mitt intresse för gammal elektronik.

Hursom, för att inte någon ska tro att jag inte tänker dela med mig av renovering/restaureringen så startar jag tråden även om det här kommer bli en utdragen renovering

Det jag kan bjuda på hittills är faktiskt bara ett foto där den blivit förpassad ner till golvet ty arbetsbänken är belamrad med köksredskap.

På utsidan är den fin och på insidan ren, en mindre reperation har gjorts någon gång ty en konding är utbytt men i övrigt orörd så restaurering av den här kommer bli en mysig tillställning. (men murphys lag säger att det säkerligen finns en hårfin spricka i en ledningsbana så man kommer att få sitta och felsöka med lupp för att hitta något glapp eller så :D).

Fortsättning följer...
Bilagor
IMG_1423.jpg
Så ser den ut
IMG_1423.jpg (22.66 KiB) Visad 11527 gånger
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Re: Sansui QRX-3500 Ett pussel som måste tas isär innan lösn

Inläggav Cicaro » 2015-03-15 13:22

Kommer inte hinna pilla något med förstärkaren den här helgen som sagt. Men för att ändå tillföra något till tråden bjuder jag på några nudies (nakenbilder) som jag hann ta i helgen. Men lägger dem inom spoiler om det finns några minderåriga här inne. :)

Spoiler:
Visa
Nakenbilder på förstärkaren så klart! För ingen trodde väl att det var nakenbilder på en person??????

IMG_1427.jpg
IMG_1427.jpg (27 KiB) Visad 11469 gånger

Så här ser den ut underifrån när man skruvat isär den. Ett relä som är slut ser jag direkt. (Att det är slut beror på att den sägs bara starta tre av kanalerna fram tills man drar upp volymen)
IMG_1426.jpg
IMG_1426.jpg (23.09 KiB) Visad 11469 gånger

Och ovanifrån. FM-tunern ordentligt inkapslad och sköldad. Den kommer jag antagligen inte renovera för den sa flAnders fungerade bra och jag har inte alla FM-signalgeneratorer som behövs för en ordentlig intrimning.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-03-15 21:49

Ja som sagt, det känns verkligen som den har kommit "hem". Tack för gott fika och en trevig pratstund. Jag kommer att följa tråden med spänning. Jag kollar vidare om jag hittar någon litteratur. Och om du får fart på den har jag hört att man kan använda den som en primitiv hemmabioreciver.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-18 10:06

Då har jag beställt en servicemanual via en skum polskbaserad hemsida. (manualscenter.com), tänkte att det var värt en chansning även om de fått mycket skit på nätet ty de tog 5$ för en manual i pdf till skillnad från alla andra ställen som ville ha minst 20.

Hör och häpna när det faktiskt verkar som jag fått rätt manual tre minuter efter att betalningen gick igenom via paypal. Det innebär att jag kan börja projekteringen för det här pusslet. :)

Edit: Däremot ska jag försöka reklamera och få en bättre version av schemana ty de var i så låg upplösning att man inte kunde läsa dem (zoomade in för att kunna läsa värdena på komponenter och går inte att se) Suck...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-03-18 11:27

Elektrotanya har en gratis.Inte perfekt,men någorlunda läsbar:
http://elektrotanya.com/sansui_qrx-3500 ... nload.html

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-18 12:11

rolfzetterberg skrev:Elektrotanya har en gratis.Inte perfekt,men någorlunda läsbar:
http://elektrotanya.com/sansui_qrx-3500 ... nload.html

Jo den har jag, tyvärr var det bara över steget och den här tror jag behöver en genomgång av sitt nätsteg så det är rätt spänning in i steget, och i elektrotanyas fanns inte all info som behövdes för kalibrerering efter renovering.

Men nu har jag servicemanualen :-) 45 kr får det vara värt för att inte riskera att skjuta sluttrissor pga felaktig injustering.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-21 13:00

Jahaja, nu blev det nästan pinsamt. Det har nämligen kommit någonting dyrt och stort ivägen för att kunna göra en totalrenovering av den här förstärkaren inom närmsta månaderna. Råkade köpa hus i veckan med tillträde redan i mitten av maj som kommer kräva en hel del arbete med ytskikt m.m. 8O :)

Garanterar dock att den här stärkaren blir det första som hamnar på bänken när jag fått en ny krypta att mecka i vilket gör att jag får hoppas att flAnders tycker det är OK att det blir höstens projekt :-) ty jag tror jag får svårt att motivera för frun varför jag vill renovera en förstärkare innan det finns fräscha tapeter och hela innertak i det nya huset. Med lite tur hinner jag dock göra en injustering av nätsteg, bias etc innan det är dags att packa flyttlådor.

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-03-21 15:45

Grattis till husköpet. Jag är ju i samma sits med flyttlådor överallt. Lycka till med flytten så ser jag fram emot att följa tråden i höst...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-08-07 08:04

Nå inte har jag haft tid att ta isär QRX-en men sannolikheten ökar eftersom allting som akut behövde göras i huset sakta men säkert hann göras under semestern. Nu är dock den sistnämnda slut så hastigheten på de sista sakerna som behöver göras minskar.

Tänkte dock att jag i den här tråden kan visa vad som krävdes först. Jag menar då tråden väntar på att dess historia ska utspela sig så att den kan berättas.

Saken är den att det rum som jag tänkte använda som arbetsrum/verkstad inte riktigt var möjlig att använda iom. att det var byggt som bränslerum (oljetanken stod där) och att förvara trädgårdsredskap m.m. med platsbyggda garderober och golvfast snickarbänk.

Fore.jpg
Blivande arbetsrum
Fore.jpg (34.67 KiB) Visad 11211 gånger

Så här ser det ut nu:
narmar sig.jpg
Här ska arbetsbänken vara
narmar sig.jpg (47.31 KiB) Visad 11211 gånger

Så ge mig ett par helger med småjobb när vädret inte tillåter trädgårdsarbete så borde jag få upp QRX-en upp på arbetsbänken.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-08-10 06:41

Det finns hopp om att starta en renovering snart ser jag :)

//Rampitsch

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-07 12:36

Då har det beställts delar till QRX:en. Alla elektrolyter och lite nya trimpotar för att underlätta inställningen efter genomgången. Sakta sakta men ett steg åt rätt riktning i vart fall

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-13 11:22

Nå nu är det dags för en liten uppdatering. Igår jobbade jag hemifrån och passande nog dök FedEx (eller ja egentligen var det en budfirma som körde åt FedEx) upp med en kartong. Gissa vad den innehöll?

Leverans IMG_2234.jpg
Delar
Leverans IMG_2234.jpg (48.17 KiB) Visad 10931 gånger

Nytt relä, nya zenerdioder och nya elektrolytkondensatorer.

Kunde ju inte låta bli så igår tog jag en liten stund och påbörjade renoveringen. Började med nätsteget eftersom det innehöll zenerdioder, vilka jag inte litar på när de sitter in förstärkare som är så gammal. Varit alltför många gånger jag sett brända kretsar pga. en zenerdiod som gett upp å när de kostar någon krona styck är det i sammanhanget inte försvarbart att behålla dem.

IMG_2240.jpg
Nätsteg
IMG_2240.jpg (51.36 KiB) Visad 10931 gånger

Dock var det sot här och vid närmare undersökning visade det sig att här har någon varit och lagat tidigare... Sånt gör mig alltid lite orolig när jag inte vet vem eller varför :roll: Är orsaken lagad eller har någon bara lyckats dölja symptomen och få igång det?

IMG_2238.jpg
Banor?
IMG_2238.jpg (47.63 KiB) Visad 10931 gånger

Nåja, efter att noggrant ha mätt upp allting och bytt zenerdioder + kondingar på kortet så vågade jag starta upp allt igen.

IMG_2253.jpg
Nätsteg efter
IMG_2253.jpg (50.53 KiB) Visad 10931 gånger

Fortsättning följer hann inte mer igårkväll

eller jo hann upptäcka en sak. Vet ni vad som skiljer en fyrkanalsförstärkare från en tvåkanals?
Spoiler:
Visa
Jo det finns dubbelt upp av alla kretskort i signalvägen vilket gör att man behöver DUBBELT så många av alla komponenter i EQ-steg och försteg......................... :oops:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-18 11:06

Nåja, helg och en liten stund hann jag sitta med stärkaren även om gårdagen åtgick till att plocka äpplen för vinterlagring och att serva pelletsbrännaren (behövdes väl kanske egentligen inte men när jag ändå skulle aska ur pannan så tog jag isär och smorde alla lager samt rengjorde internskruven).

Nog med off topic.
1IMG_2258.jpg
Strippning
1IMG_2258.jpg (43.63 KiB) Visad 10874 gånger

Först demontera front

1IMG_2279.jpg
Kom ihåg vart allt ska sitta
1IMG_2279.jpg (61.97 KiB) Visad 10874 gånger

Sen får man löda loss massa kablar för att kunna byta kondingar

1IMG_2282.jpg
Bytt bytt kommer aldrig tillbaka
1IMG_2282.jpg (45.71 KiB) Visad 10874 gånger

När väl kortet är loss går det dock lättare

Sen får ärligt erkänna att jag bommade ju att beställa delar, tänkte inte på att en fyrkanalare har dubbelt upp av allt gentemot en tvåkanalare så ligger back på elektrolyter m.m.

Nå de ska väl beställas så småningom också, registrerade mig på ett fyrkanalsforum och frågade om någon visste hur man kalibrerade QS-matrixen för i servicemanualen är det bara vitt på de korten (hittade kritschemat i en annan servicemanual men sa mig inte mycket.

1smutsIMG_2294.jpg
Smuts
1smutsIMG_2294.jpg (59.32 KiB) Visad 10874 gånger

Tog mig tiden att tvätta lite

IMG_2295.jpg
Renare
IMG_2295.jpg (43.92 KiB) Visad 10874 gånger

Blev renare

IMG_2296.jpg
Ultraljud
IMG_2296.jpg (38.78 KiB) Visad 10874 gånger

Rattarna skickade jag dock ner i ultraljudstvätten

IMG_2297.jpg
Här är det torrt
IMG_2297.jpg (53.91 KiB) Visad 10874 gånger

Titta vilka vackra trissor.

IMG_2302.jpg
Tar man bort en
IMG_2302.jpg (51.57 KiB) Visad 10874 gånger

Men, ska det inte finnas någon gegga/kylpasta eller annat värmelidande här så att värmen går ut i kylflänsen???

IMG_2303.jpg
Inte här heller?
IMG_2303.jpg (39.57 KiB) Visad 10874 gånger

Tja, Sansui hade oftast silikonbas i sin kylpasta så den har torkat bort vid det här laget. Apparaten har ju ändå ganska många år på nacken

IMG_2305.jpg
Ny kylpasta
IMG_2305.jpg (39.3 KiB) Visad 10874 gånger

Bara torka av och lägga på ny

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-18 11:11

IMG_2306.jpg
Klart för ytterligare 40 år av musik
IMG_2306.jpg (60.96 KiB) Visad 10874 gånger

Då kan slutfrissorna få jobba i ytterligare 40 år.

Glömde ta kort på det men bytte även relä och gick över alla kondingar i skyddskretsen. Nu spelar alla fyra kanaler igen. Kopplade in stärkaren och testkörde. Nog med arbete för den här gången, hoppas på svar på hur man kalibrerar Vario-Matrix korten och så ska jag beställa nya kondingar till drivsteget (fick ta dem därifrån till EQn)

TestIMG_2307.jpg
Mellansup
TestIMG_2307.jpg (50.24 KiB) Visad 10874 gånger

Nå ja det låter ju inte så pjåkigt. Speciellt inte med tanke på att jag inte renoverat drivsteget ännu.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-18 11:14

En uppgradering jag är ypperligt sugen på så bra det här låter på testhögtalarna är att på något sätt få ut PRE-out så jag kan använda QS matrisen och försteget för att driva stegen används för högtalarna i vardagsrummet.

Det får dock bli ett projekt när jag recappat resten av stärkaren också

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-10-18 22:18

Inte för att denna klass AB-förstärkare någonsin kommer att gå varmt, men trots det är det alltid bra att göra rätt: din värmeledningspasta är felapplicerad. Du har alldeles för mycket. Det ska inte krypa något alls utanför när man spänner fast transistorn. Man ska applicera en film så tunn att den knappt syns (din före-bild visar faktiskt en ganska bra mängd pasta, dock lite för ojämn). Den är där för att fylla mikroskopiska hål, inte skapa en värmeisolerande hinna. I nuläget kommer pastan att hålla värmen kvar i transistorn, och du skulle få bättre värmeavledningsförmåga helt utan. :wink:

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2015-10-22 06:56

Helt otroligt! Det finns hopp för den gamla pjäsen. Verkligen kul att följa detta projekt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-22 07:02

flAnders skrev:Helt otroligt! Det finns hopp för den gamla pjäsen. Verkligen kul att följa detta projekt.

Så länge det finns ljus eller ljud finns det hopp :D Nu har jag dock slut på delar så riskerar att dröja några veckor innan nästa uppdatering.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-30 08:08

Nä inte kunde jag låta bli den trots att det saknas delar.

Recappade drivstegen så jag kunde börja ställa kalibrera bias etc för provspelning,

IMG_2340.jpg
Fore
IMG_2340.jpg (56.85 KiB) Visad 10677 gånger

IMG_2341.jpg
under
IMG_2341.jpg (58.25 KiB) Visad 10677 gånger

IMG_2342.jpg
efter
IMG_2342.jpg (50.67 KiB) Visad 10677 gånger

Bytte även de stora kodningarna (de gamla syns bredvid transformatorn på bild från i våras)

IMG_2361.jpg
Less is more?
IMG_2361.jpg (37.38 KiB) Visad 10677 gånger

Sen blev det bakslag, när jag skulle ställa in 25V till 4kanalsdecodern så gick det inte att på något sätt ändra spänningen med trimpetarna som man skulle. Slutade med en beställning från Electrokit på nya drivtransisistorer till strömsteget.

Sen letade jag igenom gömmorna hemma och hittade något som passade men det är en annan historia. Nu är det iaf intrimmat på 25V, Offset och Bias inställt. Offsetren fladdrar dock en del så är svårt att få den på exakt 0V men nu ligger den och fladdrar +/- 0,7 mV så får väl anses vara acceptabelt

Då är det egentligen bara några småsaker kvar att göra, dels fyra felbeställda kondingar, dels kalibrera fyrkanalsdecodern (måste först lista ut hur f-n den fungerar för det saknas info i servicemanualen) dels byta högtalarterminaler mot bananhonor.

Nu poppar den dock på riktigt trevligt :) Ska bli intressant att testa den här mot syskonen som står och spelar i vardagsrummet.

Edit: Saknad ]

Användarvisningsbild
highfive

Inläggav highfive » 2015-10-30 20:23

Hej

Vilket fabrikat och vilken modell av elektroltykondensatorbrukar du använda dig av när du recappar ?

Köper du från Mauser?

Har ett par recap projekt: NAD3020B, Sonab 3000, Luxman L3, så behöver lite input för att välja en ljudmässigt bra kondensatortyp.

Med vänlig hälsning, highfive

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-31 01:36

Jag brukar beställa från Mouser, dels för att de är billigare dels för att de har bättre sortiment. Ibland har jag beställt från electrokit men det har tyvärr sällan allt man behöver. Dock måste man ju upp i 615kr ex moms på mouser för att få det fraktfritt.

Jag kör uteslutande på Nichicon MUSE när jag recappar, ES för bipolära och för de polära föredrar jag KZ -serien, finns det inte i KZ på lager brukar jag i andra hand ta FG och i tredje hand någon annan muse-serien. Sen är det riktigt små värden (under 1 uF) brukar jag, om jag kommer ihåg att beställa,försöka byta dem mot plastfilmsdito (Wima men kommer inte ihåg vilken serie)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-10-31 02:49

:D Vilken kul tråd! Kanonbra jobb, Cicaro.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-10-31 09:46

Tack :) Men även flAnders som gjort hela tråden möjlig ska klappas på axeln! :D

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-11-02 20:04

Imponerande!

Ursäkta om jag frågar nåt jag redan frågat, men mäter du upp de gamla kondingarna när du plockat bort dem? Det vore väl egentligen rätt intressant att faktiskt få mätvärden på hur de "är", dels för att se hur mycket nytta det gör att byta och dels för att se om de duger att ha i bra-att-ha-lådan som provisoriska reservdelar vid felsökning av annan elektronik?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-11-02 22:37

Nu slår lärardelen av mig in. De enda frågorna som är för dumma är de som inte ställs så finns ingen anledning att be om ursäkt! (Sen brukar iofs mina studenter ofta få ta reda på svaret själv)

Tidigare gjorde jag det av ren kuriosa även om jag aldrig återanvänd en konding (nu lurades jag, jag har faktiskt byggt en spänningskub under min studietid där jag återanvänt stora kondingar jag inte hade råd att köpa nya till kuben.)

Ofta så höll sig det s.k. ESRvärdet inom fullkomligt acceptabla nivåer, däremot så var det sällan som kapacitansen var rätt utan nästan alltid låg den betydligt högre, ibland uppemot det dubbla vilket kan ställa till en hel del om kondingen är i signalvägen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-11-21 04:43

Aha.

men upp till dubbla värdet ryms väl normalt inom toleransen för elektrolyter? Det brukar väl vara +100/-50%? Eller var iaf förr...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-11-21 09:07

Olika beroende på var de sitter i kretsen men ja du har helt rätt i att det kan vara stora toleranser speciellt förr. Betydligt vanligare är dock +/- 20 eller 30% när de suttit i signalvägen medan i nätsteg uppåt 80-100.

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2016-01-30 20:04

Härligt att se. Hur tycker du att den låter? Har du kört den i 4 kanalsläget?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-01-30 22:58

Lika bra som alla sansuis. Däremot ska jag skämmas, har fortfarande inte kopplat upp den i ett blindtest mot de andra i sansuifamiljen här. :oops: blir väl som senast nästa grabbhelg jag står värd ( eller gubbhelg som det börjar bli)

Har testspelat i 4-kanalsläget men för tillfälligt är korten urplockade igen för att försöka jämföra med schemat för QrX-7500, tyvärr har jag inte hittat någon info på hur Sansui anser kretsen ska kalibreras så har inte vågat byta allt på det kortet :(

Användarvisningsbild
flAnders

Inläggav flAnders » 2016-04-20 23:40

Hallå Cicaro,

Hittade en PDF servicemanual till denna i min dator, något som är intressant eller har du?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-04-21 20:33

Jag har en jag köpte men den är tyvärr inte komplett eftersom den utelämnar quadkorten så har du den digitalt tar jag gärna en kopia om det finns mer info i den än jag har.

Hårddiskplats finns gott om svårare att hitta rätt manual om man behöver så jag tackar aldrig nej till en servicemanual i pdf-format :) eller nu ljög ja. Jag har faktiskt tackat nej till kassettbandspelare, klockradios och tv-apparater. Menar manualer till sånt jag någon gång kan i teorin hitta för att laga :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2016-05-01 15:45

Nu har QrX-en flyttat in i finrummet. Valborg började med att vänster kanal i au-9900 la av i försteget så blev panikomkoppling för att få ljud.

Så nu får en se vad öronen tycker om den vid mer regelbunden lyssning för lär dröja innan jag hinner öppna au-9900

Inget ont som inte för något gott med sig :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-05-01 20:50

Då kanske dags att byta högtalare också, så det blir helt ny fräsch stereo. För du kör väl Mirsch? :P

Återgå till Vintage-hifi