Crown DC300a

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

TobbeG

Crown DC300a

Inläggav TobbeG » 2015-03-16 09:33

Hej,

Har en bekant som helt fått mig att snöa in på ovanstående slutsteg. En egenskap som fått honom "frälst" är förmågan att driva nästan vad som helst.

Jag behöver egentligen inte så mycket effekt och ska driva en högst ordinär last i 8Ohm området. Troligtvis blir det ett par oa-12 eller oa-14. Just nu blir det ganska mycket familjelyssning på rätt låg nivå.

Någon här som har spelat detta steg med en liknande setup?

Något som har ett såedant steg som ligger och samlar damm?

mvh / Tobias

Användarvisningsbild
leffe

Re: Crown DC300a

Inläggav leffe » 2015-03-16 12:36

Jag använde på 80talet ofta dessa steg för att driva toppar i PA sammanhang, just för att de lät mycket bra i förhållande till de flesta andra steg på den tiden - men det gick åt ganska mycket membran till horn och ringradiatorer, så jag antar att de klipper ganska fult.
Såldes väl också som Amcron

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 19:54

ÄH!
Ta i ordentligt.
Lab1000 så har du till framtida behov åxå
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 20:13

Om det är okej att ämnet slirar vidare lite fritt, så:

Är Lab 1000 verkligen ett så bra slutsteg?
Jag sysslade lite med "proffsljud" för 20-25 år sen och minns att jag tyckte att något snarlikt fast lite större steg verkade inte alls gilla tung last och till och med nåt halvruttet steg byggt på gamla ILP-moduler orkade driva tungdrivna hornlådor bättre.

Det fanns dock tyvärr inte tid nog att göra riktigt ordentliga A/B-tester.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-20 20:15

MiaM skrev:Om det är okej att ämnet slirar vidare lite fritt, så:

Är Lab 1000 verkligen ett så bra slutsteg?
Jag sysslade lite med "proffsljud" för 20-25 år sen och minns att jag tyckte att något snarlikt fast lite större steg verkade inte alls gilla tung last och till och med nåt halvruttet steg byggt på gamla ILP-moduler orkade driva tungdrivna hornlådor bättre.

Det fanns dock tyvärr inte tid nog att göra riktigt ordentliga A/B-tester.

Sist jag hörde så lät det mycket bra.
Annars är jag inte sen att rekommendera ett slutsteg från Monacor som jag ju gillar.
Det finns flera stycken beroende på behov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 21:13

Vad för högtalare har du lyssnat med?

Horn var ju på väg att bli allt mer omodernt då det begav sig för min del, men jag höll kvar vid dem eftersom de trots allt gav bra mycket mer ljud för pengarna, och rätt horn med rätt element kunde trots allt låta rätt bra.

För att ytterligare glida ämnet en bit till så tycker jag att det tog rätt lång tid innan PA-system med basreflex eller slutna lådor faktiskt började låta särskilt bra. Åtminstone för säg 10 år sen så lät de ofta mer eller mindre sladdrigt, ungefär som fördomen om en gammal bilradioanläggning med högtalare från Blaupunkt som bara låter halvbra men som man omöjligtvis kan bli lyssningstrött av...

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-03-21 10:35

Jag instämmer i MiaM´s tvekan angående LAB stegen - när jag pysslade med proffljud fick de storstryk av Crown, Crest Cervin och Yamahas proffssteg.

Återgå till Vintage-hifi