Rengöring av högtalarelement

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

Rengöring av högtalarelement

Inläggav jowl » 2015-05-09 12:14

Hej! Har hittat en hel drös trådar om hur man gör ren förstärkare, skivor, och skivspelare, men hur gör ni när ni för första gången rengör det senaste loppisfyndet som stått och dammat igen så till den milda grad att man inte längre ser att baselementet nog en gång varit svart? Vilka medel använder ni, och hur behandlar ni papp olika än t ex gummi, och hur snyggar ni upp gamla, oxiderade Peerlessdiskanter?
Att damma av lite snabbt känns inte nog, man vill ju skänka en ny lyster åt de gamla grejerna. 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Rengöring av högtalarelement

Inläggav Perfector » 2015-05-09 14:18

Instinktivt känner jag att en dammsugare med möbelborte på, en sån där rund med penseltrån som reducerar kraften kan få bort mycket av damm och smuts. Det kan även funka på en diskant, både pappers och och domediskanter
Sen att få tillbaks papperslystern.
Om dom inte är solblekta kan man ge dom en kort dusch silikonspray.
Den funkar även till gummikanten och skadar inte elementet. Man kan tom polera diskanten om det är en dome med lite silikonspray på en mjuk tygtrasa, men inte på domen som då kan få ökad vikt och ändra karaktär.
oxidskadade element vet jag faktiskt inte hur man får igång igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-10 10:06

En mycket god början, lite silikonspray skall det bli och sen går jag och en kollega lös på mina försökshögtalare innan hans troligen snart införskaffade popboxar får sig en behandlig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-10 10:11

Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Vintage-hifi