Brusande receiver?!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Brusande receiver?!

Inläggav Manni76 » 2015-09-06 19:58

Hej.
Har en Akai-A1135 som jag köpt på auktion.
En trevlig gammal receiver som gör sitt jobb med mina OA-12.
Men en sak är lite tråkig och det är att den brusar rätt ordentligt.
Är det brukligt att dessa äldre maskiner gör det eller är det ett resultat av åren som gått?
Tänker då på div komponenter som passerat bäst före datum!

/M

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Brusande receiver?!

Inläggav AlNiCo » 2015-09-06 20:20

Nej, brus är inte normalt, ens i de allra sämsta prylarna. Det är något defekt som orsakar det, vanligtvis småsignalstransistorer och ofta dessutom många av dem. Luxman och Sansui-förstärkare från 70-talet i synnerhet har nästan alltid detta problem. Jag är inte superinsatt i insidorna av Akai-prylarna men de kanske också använder liknande transistorer.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-09-06 22:52

Får i alla fall leta upp ett kopplingsschema för att sen lokalisera dessa transistorer.
Sen får man givetvis avgöra om det är försvarbart att lägga pengar på att löda dit nya. Om det går att få tag på det dvs.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-09-10 14:49

Jo då det är försvarbart, i vart fall om man gör det själv. När det handlar om brus är det främst en viss småsignaltransistor som spökat och det är den gamla 2sc458 som inte klarade vad den skulle utan av ålder börjar brusa. Sitter i många japanare från den tiden, främst de finare eftersom den såldes som special med låg brusnivå, vilket den hade när den var ny men när den blivit varm och gått länge så brusar den något katastrofalt.

Byts lämpligtvis mot 2sc2240 om man får tag i eller KSC1845 så försvinner bruset. :) Har själv fått för mig att det är en bra idé att köpa fler än man behöver och sedan matcha hFEvärdet så det blir lika i båda kanalerna.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-10-04 15:47

Generellt så borde brusnivån vara temperaturberoende i någon mån. Det kan kanske gå att hitta "boven" med hjälp av kylspray (eventuellt ihop med hårtork).

Visst är det trevligt att den som inte är jätteinsatt kan få liv i gamla hederliga burkar genom att bara på chansning byta en hel radda komponenter men det är väl en större tjusning att faktiskt finna det exakta felet.

Men visst, är vissa komponenter ökända för att ändå ge sig med tiden så kan man förstås lika gärna byta hela bunten.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-10-06 08:15

Just nu har den fått ställa sig i garderoben till förmån för en Technics SE-A900S.
Kanske får flytta ut den i uterummet till nästa vår/sommar och då lär det bruset drunkna i andra bakgrundsljud.
Men blir det att ha den inne så får jag tänka på just att prova med kylspray.

//M

Återgå till Vintage-hifi