Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Rille » 2016-11-04 12:03

Jag kom nydligen över försteget Sentec SC8 där ena kanalen brummar, ordentligt! Jag har sedan jag såg SC8 första gången velat ha ett baserat på utseendet och funktionen. Nu när jag fått känna på knoppar och spakar så slås jag av vilken känsla av kvalite det är i dom. Att gämföra mot dagens plastiga vred är löjeväckande. Så när utseende, funktion och känsla är rätt så vill jag ännu mer rädda denna apparat från elhimlen.. Troligen finns här folk som har en SC8 och kan bidra med tipps på varför den brummar och vilka uppdateringar som är lämpliga. Det första jag fick göra var att byta nätsladden som inte gick i jordt uttag till en med platt eurokontakt. Kondensatorerna kommer bytas då de troligen gjort sitt och behöver bytas. På sidan http://tekniken.se/sentec/doc/kondensator.html
Hittar jag lite info om det och där finns även lite andra tipps och info om uppdateringar. Men tex så skrivs det att tantaler inte har i ljudkedjor att göra men det står inte vilken typ som med fördel bör sitta där istället.. Jag saknar lite info med andra ord. Jag tänkte att detta likt sidan kan hjälpa andra SC8 ägare med en sammanställd inköpslista för renovering och uppdatering samt lite bilder från renoveringen. Så komm med tipps på hur ni gjort eller hade gjort.

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Sentec SC8 renovering/uppdatering.

Inläggav Figge77 » 2016-11-04 13:44

i signalvägen bör det sitta kondensatorer av typen MKT (Polyester) eller MKP (Polypropylen).
Wima MKS2 passar rätt bra att ersätta lytar på trånga kretskort.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-04 15:17

Följer tråden, jag ska vid tillfälle titta till min SC8.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-07 23:49

Nu börjar en inköpslista fyllas på och några frågetecken har uppstått. På sidan tekniken så föreslås byten av transistorerna till något nyare varianter. Detta tänkte jag göra när jag ändå är inne och rotar i apparaten. Det föreslås en ändring av motståndsvärden till 36kΩ på motstånden 5-6 på alla moduler utom tonkontrollen där 51kΩ föreslås och phonomodulen. Varför föreslås 51kΩ på tonkontrollen och inte 36kΩ?

Jag har ursprungligen inte tänkt lägga ner tid på phonodelen då jag har en bra riaa till min skivspelare och SC8an kommer troligen inte kopplas till en skivspelare med krav på högsta återgivning någonsin. Men om någon nu har en bra och välfungerande uppdatering av phonodelen så är det lika enkelt att göra det på en gång, så kom gärna med förslag..

Totalkostnad på min inköpslista från Elfa än så länge är 396kr med moms och frakt. Då har jag inte valt varken de dyraste eller billigaste komponenterna, utan de som av någon anledning verkar vara tillräckligt bra.. Jag har inte hittat någon foliekonding att ersätta tantalkondingarna utan ersätter dom med elektrolyter. 47uf är lite för stort värde för fina foliekondingar, dom blir så rackarns stora.. Har någon ett annat/bättre förslag till ersättningskondingar?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-08 03:45

Rille skrev:Nu börjar en inköpslista fyllas på och några frågetecken har uppstått. På sidan tekniken så föreslås byten av transistorerna till något nyare varianter. Detta tänkte jag göra när jag ändå är inne och rotar i apparaten. Det föreslås en ändring av motståndsvärden till 36kΩ på motstånden 5-6 på alla moduler utom tonkontrollen där 51kΩ föreslås och phonomodulen. Varför föreslås 51kΩ på tonkontrollen och inte 36kΩ?

Jag har ursprungligen inte tänkt lägga ner tid på phonodelen då jag har en bra riaa till min skivspelare och SC8an kommer troligen inte kopplas till en skivspelare med krav på högsta återgivning någonsin. Men om någon nu har en bra och välfungerande uppdatering av phonodelen så är det lika enkelt att göra det på en gång, så kom gärna med förslag..

Totalkostnad på min inköpslista från Elfa än så länge är 396kr med moms och frakt. Då har jag inte valt varken de dyraste eller billigaste komponenterna, utan de som av någon anledning verkar vara tillräckligt bra.. Jag har inte hittat någon foliekonding att ersätta tantalkondingarna utan ersätter dom med elektrolyter. 47uf är lite för stort värde för fina foliekondingar, dom blir så rackarns stora.. Har någon ett annat/bättre förslag till ersättningskondingar?

Jag har inga direkta råd. Som modulerna sitter får det ju inte plats några stora doningar. Men 47 μF - behövs det egentligen? Jag menar, med elektrolyter finns det ingen större anledning att snåla, så de kanske är överdimensionerade? Jag pillade ihop en Pass Labs-buffert där in- och utgångskondensatorerna var specade till 1 resp. 10 μF, till exempel. Nu blir jag lite sugen på att meka. Men det går nog över.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 09:24

Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-08 14:19

RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?

Hej Roger
Jo det borde gå, men jag har inte hittat någon. Kan du länka till ett förslag?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-08 14:23

Darkg jag vet inte varför värdet är 47uf men då jag utgår ifrån att konstruktören satt just det värdet av en anledning så håller jag mig till originalvärden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 14:39

Rille skrev:
RogerGustavsson skrev:Det handlar om 47 µF/3V? Går det inte att använda polymerkondensatorer istället för tantalerna? Fast om tantalerna är hela kanske de inte alls behöver bytas?

Hej Roger
Jo det borde gå, men jag har inte hittat någon. Kan du länka till ett förslag?

Elfa har numera endast ytmonterade. Mouser har t.ex. dessa med benavståndet 2.5 mm: http://www.mouser.com/ProductDetail/Nic ... sPgA%3d%3d

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-08 17:38

Ja Roger den ser bra ut. Om jag får ihop lite fler grejer från Mouser att beställa så är de klara kandidater till projektet. Men om jag inte hittar mer grejer att beställa därifrån så blir det väldigt dyra kondingar med frakten.. Jag måste mäta lite så jag vet vad som får plats också.. Kanske måste det bli dom från mouser..

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-08 18:02

jag försöker undvika lytar i signalvägen så långt det går. men ibland får man nöja sig med lyt. då gör jag en kompromiss med Elna RFS och en mindre typ 470nf film parallellt, men även Nchicon UKL funkar väl ok. sista är en standard "low leakage" alla tillverkare har nog någon sådan. Rubycons heter TWL , vet inte vilka elfa kör med.

aldrig provat polymer till det ändamålet, hmm kanske jag borde?
jag har bara använt dessa till digitala kretsar i cd-spelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 19:31

Rille skrev:Ja Roger den ser bra ut. Om jag får ihop lite fler grejer från Mouser att beställa så är de klara kandidater till projektet. Men om jag inte hittar mer grejer att beställa därifrån så blir det väldigt dyra kondingar med frakten.. Jag måste mäta lite så jag vet vad som får plats också.. Kanske måste det bli dom från mouser..

Har förmodligen en större beställning på gång hos Mouser, du kan hänga på där om du vill.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-08 21:47

RogerGustavsson skrev:Har förmodligen en större beställning på gång hos Mouser, du kan hänga på där om du vill.

Förträffligt Roger! 9st tack! Vi hörs på PM..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-10 00:29

Jag funderar på om det är värt att även byta ut de keramiska kondingarna. Kostnad och jobb är ju inte mycket att gnälla om men om det inte behövs.. Vad säger ni som vet bättre än jag om keramiska kondingars livslängd?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-10 11:28

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-10 17:37

Man kanske helt enkelt skulle ordna nån relälösning för nätbrytaren, den brukar tydligen krångla.

Kondensatorvalet retar mig. Hur valde du? Läckström, livslängd / temperatur, ESR, allmän känsla av kvalitet (fabrikat osv) eller vad?

Mouser har för övrigt fraktfritt vid uppnåeliga 400 kr.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-10 21:56

Jag har inte valt klart än.. Jag väljer efter min egen begränsade kunskap i ämnet och vad jag får för råd som verkar vara bra. Och där jag inte vet så brukar jag gå på en dyrare variant av ett känt märke.. Ja menar em jag behöver två lite större kondingar och så kostar en 3kr och den dyraste 10kr, ja då får jag väll bli 14kr fattigare.. Men föreslå gärna kondingar. Blir prisbilden 500kr mot 15 och den för 500 har en benkonfiguration på 4cm och det behövs 2,5mm så går den troligen också bort pga att det inte får plats och är för dyr.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-10 23:16

low leak till dom som sitter i serie med signalen(exempel: Nichicon UKL, electrokit), och low esr till resten (exempel: Panasonic FM, Elfa)

edit: såg att electrokit bara hadde 2st olika. och ingen du behöver. mouser har nog allihop

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-11 03:19

I den avdelningen har jag 47n (= spec.) och 2 x 1n (2 x 10n spec.). Jag sätter nog på en RC-snubber som typ https://goo.gl/7EE7wI på själva knappen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-11 03:55

Figge: Tack för det. UKL har onekligen låg läckström. Vi får se vad jag slår till på.

Rille: som jag då ungefär, gällande urvalsmetodiken :-)

Vad jag ser nu så är det nätsladd, ev fix med nätbrytaren, 14+2 kondingar som ersätter tantal, ett par lysdioder, och övriga elektrolyter på baskortet, ej i signalvägen: 1000uf, 470, 47. Har jag missat nåt? :-) Jo, två kondingar på 851-kortet. Har du det eller 821? Och har du phonosteg SC842 eller SC947?

Jag byter inga transistorer tror jag.

Och du, har du möjligen kollat rastermått på 47uF och 470uF på baskortet?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-11 11:17

Vad kul att vi verkar bli några som fixar till sina gamla SC8or. Jag jobbar 7 långa dagar och är sen ledig 7. Och nu har jag just gått på min period i går. Jag skriver från pendeltåget nu så tyvärr kommer jag vara mer aktiv i tråden med rasteravstånd och olika kondingar.. Jag kommer byta transistorerna då dom är på väg att utgå från Elfa.. Eller i allafall beställa hem dom..
Men nu börjar ju tråden ta den form jag hoppats, nämligen att ge info om renovering/modifiering av SC8an på ett trevligt och informativt sätt. Hörs närmre nästa torsdag..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-11 19:24

Jag gick igång lite på transistorerna ändå, men det visade sig att jag genomgående har B-versioner, så de får allt sitta.

Tillägg till mina inköps / fixa-anteckningar ovan: kondensatorer och dioder till stabbarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-13 04:20

Jag har öppnat och kan kolla mått själv.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-13 14:10

Toppen! Skriver du de du kollat så kanske vi andra slipper öppna och kolla vi också..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-14 00:39

baskortet sitter två axiella glättningskondensatorer med hålavstånd 41 mm. De kan vara upp till 18 mm i diameter. Två 47uF tantaler med utvikta ben till kanske 20 mm sitter illa till mellan två moduler, man får kolla vad som funkar beroende även på vad man sätter på den modul som riskerar att krocka! Övriga elektrolyter rastermått 5 mm, de små kan vara 10 och de större 16 mm i diameter.

modulerna sitter 47uF tantaler med rastermått 3.5 mm (SC82, SC851), och 5 mm (SC821, SC842), även 3u3 på SC842 och 22u på SC851 5 mm.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-17 21:19

Jag blev lite för sugen på att få ordning på den för att vänta, så jag åkte till Elfa och handlade lite. Jag köpte 2200uf i stället för 1000uf på C107, C108. 470uf och 47uf inhandlades också och jag bytte i dag. Anledningen till renoveringen för mig var ju att den brummade på ena kanalen. Nu efter att de kondingarna är bytta så är brummproblemet borta. :D
Jag kommer såklart byta resterande komponenter som jag tänkte inkludera från början, men nu får det ta den tid det tar.. En sak jag märkt är att det tar ett hack på volymen för att få lagom ljudstyrka och vid två hack så är det ganska starkt. Jag önskar få ett mer användbart användningsområde för volyminställning. Har någon en bra ide om hur en sådan moddifiering kan utföras?
Föresten så undrar jag hur ser vilken version av huvudkort jag har. På mitt står bara SENTEC 03 och skrivet med spritpenna 009. Kan det möjligen handla om en förserie och att jag har fått tag i ex nr9?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-17 23:18

Jag försökte mig på att löda ega kablar från DIN 5polig till RCA med hjälp av denna sida https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Resultatet blev ljud i höger kanal och tyst i vänster. Nu kan jag ju prova de andra stiften för vänster kanal, utom mittenstiftet som är jord såklart.. Och nu har jag just skruvat ihop lådan och kopplat in den. Vet någon på rak arm vilket stift som är ljud ut vänster ur SC8an?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-17 23:43

Jag hittade svar på dämpningsfrågan här på faktiskt i denna tråd viewtopic.php?t=4165
Man sätter altså ett motstånd innan attenuatorn på 47k så sänks nivån med 10db. Tack för det Pekka!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-18 07:58

Rille skrev:Jag försökte mig på att löda ega kablar från DIN 5polig till RCA med hjälp av denna sida https://sv.m.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt
Resultatet blev ljud i höger kanal och tyst i vänster. Nu kan jag ju prova de andra stiften för vänster kanal, utom mittenstiftet som är jord såklart.. Och nu har jag just skruvat ihop lådan och kopplat in den. Vet någon på rak arm vilket stift som är ljud ut vänster ur SC8an?

Följer det inte DIN-standarden?

Bild

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-18 11:10

Jag kopplade stift 1 till vänster RCAkontakt och stift 4 till höger RCAkontakt och fick bara ljud i höger RCAkontakt. Jag provade såklart att skifta kontakterna i slutsteget för att se om problemet följde med eller var kvar i vänster kanal. Felet följde med RCAkontakten.. Jag har nu tagit isär kabeln och dubbelkontrollerat lödningar och mätt igenom kabeln utan att hitta kortslutning eller kontaktproblem. Kabeln borde således fungera finfint. Jag får väll öppna SC8an och se om den är kopplad annorlunda..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-18 11:35

Tilläggas bör att jag provat med två fullkopplade köpekablar från både Elfa och hifikit och de bägge fungerar. Dock så är de inte märkta med vilket stift som de är kopplade till. Hmm jag ska mäta på den som sitter nu och kontrollera vilka stift som är kopplade..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-18 15:24

3 och 5, jord på 2, bör det nog vara, jag förstår inte varför du får signal på 1!

Edit: du ser i Rogers tabell att numreringen är lite oortodox?

Edit: jag mätte medföljande kabel, ja, den är kopplad 3-3, 5-5 och 2-2.

Edit: skärmen är ansluten till jord (2) bara i ena änden.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-18 17:43

Ja stift 3h och 5v ska det vara.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-18 22:49

Ta bilder om du moddar attenuatorn :-)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-19 00:57

Kul tråd, för ca fem år sedan var jag nära att få köpa hela kitet av för-effekt-tuner
för en femhundring, men missade med ena simpel timma . . . typ. :evil:
Fick göra mig av med dito i en bodelning 1980. Vicken kvalisort . . . Har fortfarande
kvar å kör dagligen med Bernströms SCA1 förförstärkare* . . . fått byta ett par
nätkondingar förutom några feelgood-moddar å trasigt rellä** . . . alla reglage,
omställare, balans å volymkontroll har fungerat utan ett enda "knäpp" i alla dessa år,
rent otroligt om jag får säga det själver.

*Sedan mitten av 80-talet. **Som tyvärr inte gått att ersätta(märklig konfig samt
platsbrist för annat).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-19 12:29

Hej Lsila
Precis vilken kvalitets hifi! Min SC8 är nu i fungerande skick och känslan i vred och omkopplare är exakt så bra som jag önskar. Produkter värda att rädda i 40år till!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-20 01:01

jaa gammla goa grejer! sånt därnt görs ju inte längre.
sular man i lite vettiga komponenter så håller den säkert en ännu längre sträcka än från ny till nu.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-20 02:59

Den är fin!

Rille, hade du också helt oisolerat under baskortet, förutom under nätavdelningen? Jag tycker att det ser rätt galet ut faktiskt! Det kan bara vara nån millimeter från kretskortets piggaste tuttar till plåten! En nedfallen trådbit från kortslutning.

Jag har förresten inte heller någon info om version på baskortet. Ändringar kanske bara drabbade modulerna och komponentval. Eller så har vi originalkonfig.

Jag har komponenter på ingång, dock delvis med Postnord, så vi får se :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-20 15:25

Ja helt oisolerat under kortet.
Ok så det är modulerna som är olika version på..
Jag ska kolla vad jag har för versioner, återkommer..
Den låter fint :-) hoppas postnord levererar så du snart får njuta du också darkg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-20 16:07

Har du vågat dig på moddningen?

Edit: och just ja, ändrade du kondensator i loudnesskretsen enl. tipset på den där sidan? Verkar vettigt... eller du tog bara det grova sa du kanske ja, chillar med övrigt?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-20 18:04

Jag har moddningen kvar. Jag ville först få liv i den (brummfri..). Jag förändringen jag lade till var ett par 2200uf i stället för 1000uf efter spänningsregleringen. Sen bytte jag 2st 470uf och 4st 47uf och sen var brummet borta. :D

Nja den låter lite tjockt när basfiltret ökas, men den tonkurvan är inte så dum att kompensera upptagningar med njure el 8or som är upptaget på långt håll el 70-80tals hårdrock som tex Maiden där trummorna klingar som hästskoklapper.. Och bas är mer el mindre obefintlig. Men att höja en neutralklingande upptagning blir tjock och tråkig att lyssna till.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-20 20:06

Rille skrev:Jag har moddningen kvar. Jag ville först få liv i den (brummfri..). Jag förändringen jag lade till var ett par 2200uf i stället för 1000uf efter spänningsregleringen. Sen bytte jag 2st 470uf och 4st 47uf och sen var brummet borta. :D

Nja den låter lite tjockt när basfiltret ökas, men den tonkurvan är inte så dum att kompensera upptagningar med njure el 8or som är upptaget på långt håll el 70-80tals hårdrock som tex Maiden där trummorna klingar som hästskoklapper.. Och bas är mer el mindre obefintlig. Men att höja en neutralklingande upptagning blir tjock och tråkig att lyssna till.

Aha. Bra där.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-21 06:27

Såhär ser loudnesskretsen ut:
Bilagor
DSC_0014.JPG
DSC_0014.JPG (135.42 KiB) Visad 9638 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-21 19:38

Jag avvaktar med ev ändring av loudness.

Något suboptimerat, ny glättning:
DSC_0016.JPG
DSC_0016.JPG (109.19 KiB) Visad 9615 gånger
DSC_0019.JPG
DSC_0019.JPG (188.29 KiB) Visad 9615 gånger

Ersättarna till de två 47/3 som satt så trångt la jag ner:

DSC_0018.JPG
DSC_0018.JPG (150.2 KiB) Visad 9615 gånger

(Upptill syns för övrigt loudnesskomponenterna, original således, bredvid volymkontrollen.)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-22 05:05

Ytmonterade C på regulatorernas utgång. Glättningsbanken är så nära så ingångarna får inget:
DSC_0022.JPG
DSC_0022.JPG (179.55 KiB) Visad 9600 gånger

RC på nätbrytaren / trafoprimären:
DSC_0020.JPG
DSC_0020.JPG (173.4 KiB) Visad 9600 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-22 19:36

Struntar i backdioder.

Skivspelare tänkte jag aldrig skaffa, men nu när man ändå är på gång... den lilla blå tantalelektrolyten ersätter jag med en osexig filmtyp. Jag hittade ingen med bra mått med långa ben, så jag lödde på ben. Såhär kan den sitta - den skymmer nu lysdioden, men denna är ändå inte till för att indikera något och om jag ska mickla med den får jag väl bända upp kondensatorn.
sc8b.jpg
sc8b.jpg (38.91 KiB) Visad 9564 gånger

Jag borrade alltså nya hål på strategiska ställen, hamnade lite nära på ett ställe och fick göra ett hål till som synes:

sc8a.jpg
sc8a.jpg (36.71 KiB) Visad 9564 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-22 20:03

Snyggt! :wink:

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-22 21:00

tjusigt!
bra val av konding till den blåa tantalen! vilket nummer är den i schemat?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-22 21:21

CP6 3.3μF:

tantal.png
tantal.png (93.69 KiB) Visad 9546 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-22 22:16

När blåa tantalen CP6 är borta kan nya CP5 ligga bekvämt! Liggs gör det också på nivåförstärkarna (vänster), här och endast här blev det Panasonic UKL:

DSC_0024.JPG
DSC_0024.JPG (126.54 KiB) Visad 9538 gånger

Till stor glädje gick det bra att löda in de pålödda benen (på 3μ3) utan att den första lödningen gick upp.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-22 23:04

nichicon UKL mena du? :?

C35 ser ut att vara en rätt viktig. vad hadde du tänkt där?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-22 23:13

Figge77 skrev:nichicon UKL mena du?

C35 ser ut att vara en rätt viktig. vad hadde du tänkt där?

Just, Nichicon UKL. Mycket nu.

C35 är en av alla 47μ 3V orangea dropp-tantaler. Alla utom UKL-paret blir Elna Silmic. Mest tack vare Elnas stilsäkra audiofilpoesi:

silmic.png
silmic.png (41.09 KiB) Visad 9527 gånger

(Ett par tantaler på baskortet, minns inte om tror det var C35, är dock ersatt med byglar.)

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-22 23:31

haha jaa:) en nypa salt på med den kanske. :).
jag tycker dom funkar bäst om man nu är tvungen att ha en lyt i signalvägen. vilket man ibland är.

brukar dock sätta en mkt parallellt på baksidan av kortet typ en 220-470nF. men verkar ju inte finnas så mycket plats runt dom där instickskorten.

receivern ja sitter å grötar i nu hadde totalt 18lytar i signalvägen:) 16st 1uf + 2st 0,47, men de var ju lätt löst med Wimas MKS2. 12 st satt i försteget. :roll:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-23 23:54

En modul till. Kondensatorerna kan få sticka ut på sidan, de sitter gränsle över kanten. Det är gott om plats här bakom volymkontrollen:
DSC_0025.JPG
DSC_0025.JPG (109.21 KiB) Visad 9451 gånger

DSC_0027.JPG
DSC_0027.JPG (139.7 KiB) Visad 9451 gånger

Den lite tjockare som syns på övre bilden är 22u i mutingkretsen, jag vet inte om den behöver vara fin eller bara sköter nån slags fördröjning. Det blev hur som helst UKL (lågläckande alltså). Jag borrade nytt hål för att slippa tvinga isär benen till gamla rastermåttet.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-11-24 00:39

Vart beställde du kondingarna?
Och kan man få el lista/artikelnr och antal på de du ersatte tantalerna med?
Jag blev just väldigt sugen på att bygga klart min.. :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-24 01:00

Javisst; OBS dock att detta inte är rekommendationer, bara hur jag valde utifrån mina förvildade preferenser och felslut.

Mouser
Många x Silmic II 47u: 555-RFS6V470ME3#5 (to increase massive sound at low compass)
2 x UKL 47u: 647-UKL1V470KPDANA
2 x UKL 22u: 647-UKL1H220KEDANA (ersätter ej tantal)
4 x 647-USW1C470MDD (låga, ej berörda i tråden än)

Elfa
2 x Polyester på phono: 165-50-693 (har för korta ben obs)

Jag kan tänkas ha Silmic över.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-24 01:20

Bra med Silmic förutom makes a dream of the high quality sound osv är att de är 5mm och därför lätt får plats. Rastermåttet är töntiga 2 mm, så helst vill man göra nya hål, det går bra på de flesta ställena men inte alla. De är långa nog att riskera att skrapa i grannkortet precis som de originala doppade tantalerna, därav min böjelse för att böja dem. UKL är bredare, kan bli trångt. USW är smala och korta men minst feel-goodiga.

Jag kan ta en gruppbild när sista modulen är bytt på, ja?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-24 12:49

Yes . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-24 21:48

Som pausunderhållning en pimpad modul från PA8. Ny och störtgrön bipolär C5, nya C1 blev 1 miljard gånger större (men samtidigt lite mindre än 10uF) och polypropylen. Det är kopplingskondensatorn på ingången. Den blockerar nu inte bara DC utan även en lysdiod. En bättre placering hade nog varit på andra sidan kortet. Två små keramiska kondensatorer sitter illa till och kanske riskerar att knäckas när man sliter ut kortet, jag bytte dem till mindre och blåare:
Bilagor
PicsArt_11-24-08.30.35.jpg
PicsArt_11-24-08.30.35.jpg (244.5 KiB) Visad 9350 gånger

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-11-24 22:16

ja nu börjar det likna något:)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-01 17:45

Så var det klart! Jag satte dit dioder på regulatorerna ändå, på undersidan.

Ingångsförstärkaren med Nichicon USW:
DSC_0041.JPG
DSC_0041.JPG (153.38 KiB) Visad 5210 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-12-06 19:00

darkg har du provlyssnat din SC8a än? Och i så fall upplever du någon skillnad mellan innan och efter renovering?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-06 23:12

Rille skrev:darkg har du provlyssnat din SC8a än? Och i så fall upplever du någon skillnad mellan innan och efter renovering?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-12-07 00:00

När du väl lyssnat, skriv gärna en rad om dina intryck. Jag har fått igång min och inser att det kan dröja innan jag fixar resten som du gjort så snyggt. Men jag är ju nyfiken på vad du tycker om din..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-09 02:13

Kopplade in SC8 och PA8 för första gången nu. Något är galet med slutsteget.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-12-09 11:28

Asch va trist! Jag som hoppades på en lyssningsupplevelse i stället. Hoppas du får till det så det fungerar.. Jag väntar med spänning..

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-12 17:13

Det var lite blandade issues. Två säkringar rök, och jag kom på att jag har sett att PA8 ogärna matar < 8 ohm, och jag spelar på Guru QM10two som specas till 5. Omkopplaren till lurar var inställd på lurar, så det var ju lätt åtgärdat.

Men dessutom väsnades trafon alldeles för mycket! Lika mycket bortkopplad som ikopplad. Även förstegets transformator hördes mer än jag tycker kan vara lagom. De står på varandra så jag kan tänka mig att de kopplar lite också. Jag rafsade ihop en dc-fälla och det blev bättre, jag ska göra en lite prydligare sådan "sen" och hoppas få bort lite brum till. Ja, så ställde jag grejorna på en betongplatta för att inte koppla ner lika mycket vibrationer i möbeln.

För att ändå kunna spela lite utan oro kopplade jag helt enkelt in motstånd i serie med högtalarna, inte så elegant men bättre än inget.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-12-14 11:16

Och nu när du lyssnat, hur låter det?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-14 16:17

Rille skrev:Och nu när du lyssnat, hur låter det?

Med all tänkbar reservation - resistorerna, rummet är olyssnat innan, högtalarna knappt heller, och inte ens Sentec-delarna har jag hört, källan är en squeezeboxföregångare med sin egen dac - låter det bra. Rent, i alla fall, möjligen en aning ljust snarare än motsatsen, men QM10 kan luras lite när man är ovan. Jag har inte heller dämpning bakom. Så mängden förvirrande faktorer är överväldigande, det enda som egentligen kan sägas att det inte finns några uppenbara stora tokigheter :-)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2019-11-02 16:28

Nu efter lång tid tog jag tag i min SC8 som lämnat ett brumm ifrån sig. Nu bytte jag regulatorerna och fick bort brummet helt. Jag kopplade upp den i sovrummet mot mina PA9 och Pip. Ingen FElyssning eller mer kritisk lyssning har gjorts, men rent spontant så hittar jag inget att klaga på utom möjligen att nivån ut ifrån den är lite stark för att ha ett brett justerområde på volymkontrollen. Det blir starkt för fort helt enkelt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-11-04 14:30

Det är sant, det minns jag att jag hade synpunkter på. För närvarande spelar jag inte på Sentec-sakerna, men jag har vissa "planer". En lättare modifiering av volymkontrollen läggs i bakhuvudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-11-04 14:42

Rille skrev:Nu efter lång tid tog jag tag i min SC8 som lämnat ett brumm ifrån sig. Nu bytte jag regulatorerna och fick bort brummet helt. Jag kopplade upp den i sovrummet mot mina PA9 och Pip. Ingen FElyssning eller mer kritisk lyssning har gjorts, men rent spontant så hittar jag inget att klaga på utom möjligen att nivån ut ifrån den är lite stark för att ha ett brett justerområde på volymkontrollen. Det blir starkt för fort helt enkelt.

Jag har några par dämpsatser för just sådant här bruk!

https://www.amazon.co.uk/Rothwell-Line- ... B00WT3MVEY

Det är ju snyggare att lösa saken med en lödkolv, men detta är mycket snabbare! (Om man har dämpsatserna hemma, vill säga.)
... tycker jag!

Per

Återgå till Vintage-hifi