Moderator: Redaktörer
landa skrev:Misstänker att basen inte har något delningsfilter utan får arbeta hela vägen upp till den naturliga avrullningen vid 6 khz. Sedan tar diskanten över.
landa skrev:Perfector har (naturligtvis) helt rätt om basarna. Bild på delningsfiltret kanske kommer då det verkar omöjligt att komma åt det utan att förstöra lådan. Gjorde också en inomhusmätnimg. Ska se om jag kan hitta den.
landa skrev:Perfector har (naturligtvis) helt rätt om basarna. Bild på delningsfiltret kanske kommer då det verkar omöjligt att komma åt det utan att förstöra lådan. Gjorde också en inomhusmätnimg. Ska se om jag kan hitta den.
harpan57 skrev:jag söker en BRA diskant 4 Ohm. Vad el vilken Monacor har Perfector att rekommendera. skall matcha Isophon 245/50 verkningsgrad 89-90 db.
tack för svar /Harpan
harpan57 skrev:Harpan bockar o bugar till BengtPerfector för info.
harpan57 skrev:vad står/ betyder WAVEGUID ( Dome med pytte waveguide monterad (väldigt liten) ) denna verkar mest intressant
förutom diskant för bil, men låter som en dröm
tack för svar.
harpan57 skrev:har Perfector nån åsikt om skillnad el vilken spelar bäst ihop med Isophon PSL 245/50
Monacor Waveguide DTM-104/4 el Isophon KK 10New (textil ) bägge skall ju dämpas 3db
tack för svar/Harpan
RogerGustavsson skrev:Baselementet jobbar alltså ändå upp till 6 kHz? Det borde bli knas med spridningen för baselementet långt innan det. Normalt sett vill man undvika att få en ojämn spridning och ibland kan det vara en fördel om diskanten kan gå långt ner med hjälp av en waveguide och på så vis undvika kast i frekvensgången lite utan för huvudlyssningsaxeln, där basen blir smalstrålande. En bas som den i den visade högtalaren, hur spelar den i mellanregistret?
Perfector skrev:Dock skulle jag satsa på de små bildiskanterna som är klara att kopplas in då filterkondingen sitter monterad vid leverans.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Dock skulle jag satsa på de små bildiskanterna som är klara att kopplas in då filterkondingen sitter monterad vid leverans.
Fast det säger inget om hur de summerar tillsammans med baselementen. Helst ett "riktigt" delningsfilter...
Perfector skrev:Alternativt diameter 80 mm och 2 i varandra skjutbara rör och en signal på 25 Hz och dra rören i längd tills rörelsen blir så liten som möjligt.
harpan57 skrev:faktum är att jag först ska prova att porta lådan med en Isophon PSL 300/50 ,rör 83x260mm . (tillsammmans med PSL170/30 vilket är original + diskant )
Dock kommer jag att montera röret på sidorna ( hö rör inåt mot mitten, vä rör mot mitten/inåt )inåt . EJ framåt, får ej plats ,ej bakåt pga av att röret då kommer att
hamna bakom baselementet vilket blir lite fel i min värld. (basen spelar då rakt in/ut i röret )
Om det inte blir bra byter jag baffel för montage av PSL 245/50 så får jag sen se vilket element spelar bäst.
nån åsikt el 'tro' om det ?
Perfector har jag ju 'pratat' med stort antal ggr...vem är du Cortado? ( liten presentation ?)
harpan57 skrev:faktum är att jag först ska prova att porta lådan med en Isophon PSL 300/50 ,rör 83x260mm . (tillsammmans med PSL170/30 vilket är original + diskant )
Dock kommer jag att montera röret på sidorna ( hö rör inåt mot mitten, vä rör mot mitten/inåt )inåt . EJ framåt, får ej plats ,ej bakåt pga av att röret då kommer att
hamna bakom baselementet vilket blir lite fel i min värld. (basen spelar då rakt in/ut i röret )
Om det inte blir bra byter jag baffel för montage av PSL 245/50 så får jag sen se vilket element spelar bäst.
nån åsikt el 'tro' om det ?
Perfector har jag ju 'pratat' med stort antal ggr...vem är du Cortado? ( liten presentation ?)
harpan57 skrev:naturligtvis har Perfector rätt , jag skrev felröret ska vara 83 x 2.36 = 195.88 = 196 ( enl dina beräkningar vilka jag alltid går efter )
Dock kommer jag att montera röret på sidorna ( hö rör inåt mot mitten, vä rör mot mitten/inåt ) . EJ framåt, röret får ej plats på baffel ,ej bakåt pga av att röret då kommer att
Åsikt om det ? blir nåt kort på sön hoppas jag !?
harpan57 skrev:hmm ..undrar vad ni säger. Är detta hö el vänster . vad blir bäst ? att hålla ihop bas o mellan mot mitten , låta diskanten spela utåt s a s
hade då tänkt mig denna som Vänster !
paa skrev:Det är viktigare att det inte blir ett hål mitt i ljudbilden än att reflektera en massa diskantenergi i väggarna.
landa skrev:De här lådorna slå kastas och basarna ska användas i ett annat projekt. Bilderna var för pas skull.
landa skrev:Det har jag nog inte plats för. Dessutom verkar det enligt mina mätningar som disten stiger rejält under 40 hz med dessa basar.
landa skrev:Mins mätningar är gjorda på slutna lådor. Så det kanske blir skillnad.
Perfector skrev:landa skrev:Mins mätningar är gjorda på slutna lådor. Så det kanske blir skillnad.
Jo, Isophon sa ju alltid att man inte skulle använda basreflex.
Cortado skrev:Landa, hur stor låda var det när du mätte disten och vid hur hög nivå gjorde du det?
Perfector, tror nog dina beräkninar är som du säger "knasbesäkningar". De har ju sina vanliga fel med att de inte tar hänsyn till relevanta parametrar. Sen vet vi ju inte var disten kommer ifrån, det vore ju kul och/eller bra att veta innan man börjar bygga experimentlådor som är beräknade efter de beräkningar och teorier du föreslår. Som vanligt menar jag inget illa.
Cortado skrev:Perfector skrev:landa skrev:Mins mätningar är gjorda på slutna lådor. Så det kanske blir skillnad.
Jo, Isophon sa ju alltid att man inte skulle använda basreflex.
Vet man varför Isophon avrådde från basreflex, motiverade de själva det nån gång?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jo, Isophon sa ju alltid att man inte skulle använda basreflex.
Vet man varför Isophon avrådde från basreflex, motiverade de själva det nån gång?
Jadå, en väldigt kort löpbana för talspolen genom alnicomagnetens utformning , men det löser sig med rörets beräkning som då belastar konen och stryper rörelsen vilket även ger högre effekttålighet då effekten är angiven baserat på den mekaniska effekttåligheten.
Cortado skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Jadå, en väldigt kort löpbana för talspolen genom alnicomagnetens utformning , men det löser sig med rörets beräkning som då belastar konen och stryper rörelsen vilket även ger högre effekttålighet då effekten är angiven baserat på den mekaniska effekttåligheten.
Så, du menar att elementet har en begränsad slagländ?
Om den distar kraftigt under 40Hz så skulle jag nog inte porta lådan.
Landa, har du tillgång till elementens parametrar?
landa skrev:Lådan var på ca 35 l och jag mätte vid ca 90 db.
Har T/s som jag fått av en tysk entusiast. Tycker de har stämt rätt bra vid mätningar/simuleringar men detta är ju gamla element.
landa skrev:Lådan var på ca 35 l och jag mätte vid ca 90 db.
Har T/s som jag fått av en tysk entusiast. Tycker de har stämt rätt bra vid mätningar/simuleringar men detta är ju gamla element.
Perfector skrev:Detta borde vara rätt data för dina element.
Du kan ju se om data stämmer.
landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2
Cortado skrev:landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2
Du verkar ju nästan ha allt där, Xmax och Sd vore ju bra också. Har du simulerat något?
RogerGustavsson skrev:Det är i varje fall långt ifrån Perfectors märkiga tumregeldimensioneringssätt!
Cortado skrev:RogerGustavsson skrev:Det är i varje fall långt ifrån Perfectors märkiga tumregeldimensioneringssätt!
Det är synd att "Perfectors axiom" inte fungerar, det hade ju varit mycket enklare att konstruera högtalare. Nu är det ju inte så, men lyckligtvis finns det rätt bra kunskap om hur saker och ting fungerar, även om de kanske är lite svårare att greppa för den oinsatte.
Perfector skrev:Det fungerar i praktiken vilket jag tycker är det viktigaste.
Cortado skrev:Perfector skrev:Det fungerar i praktiken vilket jag tycker är det viktigaste.
Det är väl din åsikt och den har du rätt till, såklart.
Din formel ger dock olika resultat beroende på vilket element man använder, eftersom element kan skilja väldigt mycket fastän de har samma diameter på korgen. Då är det bara slump eller tur som avgör huruvida det fungerar eller inte. Deja vu-känslan bör vara väldigt stark nu.
Perfector skrev:Alltihop kommer ju av mätningar och sedan en framtagen formel för att slippa mäta och få rätt resultat varje gång.
Cortado skrev:Perfector skrev:Alltihop kommer ju av mätningar och sedan en framtagen formel för att slippa mäta och få rätt resultat varje gång.
Det där tror jag inte på. Om du faktiskt mätt så borde du ha kommit fram till att element är olika och att olika dimensioneringar av låda och port är olika lämpliga för olika element.. bland annat.
Cortado skrev:landa skrev:Fs 28
Qes0.4
qts 0.35
vas 130
Re 5.2
Du verkar ju nästan ha allt där, Xmax och Sd vore ju bra också. Har du simulerat något?
harpan57 skrev:önskar lite info el hjälp av Perfector om möjlighet finns . ( Vi kan nog hitta på bra lösning här )
Har nu 2st X 8tum Isophon (gummikant) i 60 liters basreflex , stagad låda rör= 80x189 , ihop med diskant SEAS H534 .
Diskant sitter löst ovanpå lådan i eget 'hus' vilken går att flytta bakåt för tidskorr. (se bild förra inlägg )
vet ej exakt var delning ligger men 2-3 kHz ? jag skulle vilja att ena Isophon-elemntet bara jobbar mellan resonans = 28 hz o uppåt >> 100-200 hz.
vad rekommender du o hur ordnar jag basens dämpning uppåt i frekvens .
Tack för svar
harpan57 skrev:Tack för svar . basarna är 8ohm men paralelle-kopplade då ? >>>> 4ohm . ( filtret är I.Öhman LTS-variant )
el är dom serie-kopplade ?
en spole 5.0mH då om jag uppfattar rätt ?
jag han inte mer än att måste fråga : var sätter jag spolen ?
som det låter idag behöver diskant ej dämpas mer ( i mina öron )
se bif bild med diskant ovan
harpan57 skrev:på baksidan av magneten står det 8 Ohm. men mäter jag på det elementet visar det ca 5,5 Ohm , som jag vill ha delningen på / 'skära' frekvens över ca 150hz .
får Perfector ut nåt av denna förklaring ? förslag emotses.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster