Technics SA-5460K

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margunlun

Technics SA-5460K

Inläggav margunlun » 2026-03-01 18:26

Änteligen har våren kommit till Skåne, och det blev en långpromenad i solen med sambon i skogen idag :) Jag har knappt varit utomhus (frivilligt) de senaste månaderna känns det som, men nu är ljuset och värmen (nåja, 7°C) tillbaks. Dags att börja komma igång med lite vandringar här hemma så jag kan orka några längre vandringar i fjällen i sommar. Andra åker till fjälls på vintern, men jag föredrar sommaren. Gubbifieringen av kroppen är uppenbar och musklerna blir färre och kortare, och småkrämpor smyger sig på. Tja jag fick en släng av manscancer för något år sedan, som nu är fixad men kroppen är väl inte helt återställd.

Hursom, så när sambon kollar på oändliga TV-serier så går jag hellre till garaget och pular. Iaf så länge det inte är något annat i trädgården eller huset att fixa. Så igår synade jag min lilla samling förstärkare och funderade på vilken jag ville fortsätta med. Min Technics SA-5460K köpte jag för ca två år sedan, av någon som haft den sen 70-talet, och uppenbarligen älskat den för det finns knappt något enda märke på den. Har den stått i ett finrum kanske? Eller i en gillestuga dit barnen inte fick vara? När jag fick den kom inget ljud ur den, vilket jag visste, men det behövdes bara lite sprej och motion. Speciellt "Tape Monitor"-knapparna har jag för mig behövdes motioneras. Sen har den fått spela någon vecka på jobbet. Det finns inget brum eller brus, och ljudet är liksom helt okej men lite platt. Jag lyssnar på lite allt möjligt, utom dansband, Håkan Hellström och Rolling Stones typ, men den hamnade ganska snart i "tråkfacket". Dessutom är den väldigt stor vilket är ett problem för en som börjat samla på förstärkare; den är svårgömd för sambosar :) Och kanske inte heller vacker tyvärr. Lite coolt svart och ljusblå, och monolitiskt stor men liksom inte så lätt att älska som min Sansui AU-666 med trächassi t.ex. Såg förresten att det kommit ut en original-AU-555 på Tradera och det rycker lite i köpnerven men jag tror jag måste hia mig och låta min AU-666 och AU-7900 räcka för ett tag.

Iaf så smygstartade jag igår, och till Morellos och andras förskräckelse så började jag helt fräckt med att byta sluttransistorerna, för kondensatorerna är ELNA och ser hyfsade ut (även om det inte syns om de är dåligt). Alternativet till att den låter bättre är att den åker upp på hyllan som prydnad, och det vill jag inte. Jag vill ha funktion också, annars kan det vara. Jag provade att byta några 100uF/63V men de mätte upp perfekt med min lilla mätare, och kommer bytas när jag köpt fler ersättare för de kanske inte är så bra vid högre spänningar. Sluttransistorerna är de som åldras mest pga värme, och det är uppenbart att dessa åldrats då de alla mätte upp hFE på runt knappt 45. Minsta hFE för de som satt där är 40 men typiskt hFE borde vara runt 70-80. Det tog ett par timmar faktiskt även om kylblocket var lätt att lossa, för det var lite pyssel med skruvar, muttrar och småbrickor, samt kladdande med kylpasta. Det bidde MJE15003/15004 igen som ersättare för sluttransistorerna. Sen är det svårt att vara objektiv vid lyssningen men jag tycker att det låter en division bättre med mer dynamik. Det bara en förstärkare som jag bytt "allt" på som aldrig lät bättre (i mina öron), och jag har provat att ta fram den ibland men nu kommer den nog mest stå på hyllan, och den som överraskat mig mest positivt är nog min Kenwood KR-2400 för den hade liksom alla oddsen emot sig.

Jag tog även loss ena kanalens 2SB536/2sd388 och den ena hFE mätte 170 och den andra runt 40. Det är "trasigt" eller på väg att bli så jag bytte dem mot MJE15030G/15031G, och jag tyckte det funkade bra. Jag ska provlyssna igen om en stund och försöka höra om jag ärligt kan säga att det är någon skillnad. Helst skulle man vilja att sambon ev bytte högtalare så jag inte visste vilken kanal som var vilken, men hon verkar så ointresserad att jag inte vågar fråga. För övrigt är de här skruvterminalerna på Technics'en för högtalarna en plåga...ska göra korta kablar med hästskor i ena änden och Wago skarvklämmor i andra innan jag blir tokig.

20241126_195709.JPG
20241126_195709.JPG (134.3 KiB) Visad 167 gånger

20260301_162645.JPG
20260301_162645.JPG (313.47 KiB) Visad 167 gånger

Användarvisningsbild
margunlun

Re: Technics SA-5460K

Inläggav margunlun » 2026-03-02 09:17

Jag gjorde snabbkontakter igår till högtalaranslutningarna, och sen lyssnade jag på vänster och höger kanal innan jag bytte även höger drivartransistorer (de heter iaf driver transistors i manualen), och det är som att ha satt på sig läsglasögonen i vänster kanal. Man hör detaljer i musiken och instrumenten som låter utsmetade och utsuddade i höger. När jag sen bytte andra paret 2SB536/2sd388, där NPN:n mätte upp ca 35 i hFE som borde varit över 100 iaf (jag har upptäckt att man måste värma upp dem från de ca 7C jag har i garaget för att få rättvisa värden), så gick det en rysning av hur mycket bättre ljudet blev :) Dynamiskt och klart. Nästan som att det kändes som att jag var färdig och jag beslutade mig för att släcka i garaget för den här veckan.

Såklart ska jag fortsätta med elektrolyterna för det ger ju rejält hopp om den här när den redan låter så mycket bättre. De elektrolyter jag bytt redan var mestadels bra, men det är de där 10% som är dåliga och nån som nästan är slut som kräver lite tålamod. Jag har beställt en hög komponenter från DigiKey men de tar väl några dagar att anlända, så jag får fortsätta med dem jag har i veckan.

Användarvisningsbild
margunlun

Re: Technics SA-5460K

Inläggav margunlun » 2026-03-03 19:58

Tja, det var väl det :) Det blev inte så mycket mer spännande än så. Alla andra transistorer håller nog minst 20 år till. Jag har bytt en del elektrolyter, och några som varit specade för lägre spänningar var väl lite utanför spec, men inget som egentligen påverkar ljudet. Jag har ju redan beställt ett gäng 100uF/63V, men när de som sitter mäter upp nästan perfekt så är det ett ganska menlöst jobb att byta dem. Nån i framtiden ska ju också ha kul.
Filterkondingarna håller nog 10-15 år till iaf gissar jag då de inte verkar ens halvtrötta. Dessutom är de hålmonterade med fyra lödpunkter, vilket inte är helt enkelt att hitta med 15mF/63V. Så det hade räckt med att byta bara åtta transistorer för att få nytt ljudliv i den här. Och jag måste säga att jag fått stor respekt för Technics då den verkar väldigt väl designad för det inte finns en tillstymmelse till brum eller oljud. Radion låter bra också förresten. Layouten på huvudkortet är otrolig bara med tanke på att alla elektrolyter på huvudkortet sitter åt samma håll med + och -!

Så den är ihopskruvad och ska få spela på jobbet när jag behöver en paus från Luxmannen. Jag tycker jag har hedrat mannen som har spelat och sparat sin klenod i ~50 år; den låter och ser lika fin ut som ny.

20260303_183512.JPG
20260303_183512.JPG (1.36 MiB) Visad 76 gånger

Återgå till Vintage-hifi