I veckan såg jag en annons om en defekt Harman Kardon 630, och då jag inte har nån i den linjen så köpte jag den direkt. Lite i undvikandet av att fortsätta med QX-747:an kanske. Jag har ingen i den här linjen från Harman Kardon innan och jag tycker de är snygga. Jag borde tagit en bättre "före"-bild men jag blir oftast lite ivrig att öppna mackapären direkt. Men jag gissar att många har en HK från denna linje så man vet hur de ser ut med trächassi.
Jag kopplade upp den direkt när jag kom hem, och den lyste upp men drog väldigt lite ström. Efter en snabb koll bland säkringarna så hittade jag två säkringar till slutsteget som brunnit, och som dessutom satt lite löst i hållarna. Efter att byte av säkringar och ett litet kläm runt säkringshållarna, så kunde jag konstatera att strömförsörjningen var ganska hög redan vid 100V från Variac:en, men inte kortslutningshög, och sedan kröp uppåt utan att jag ökade spänningen. Jag lossade alla sluttransistorer på baksidan, med samma resultat. Någon har uppenbarligen bytt filterkondingar och första misstanken redan när jag såg dem var att kolla om de är kopplade rätt till plus och minus. Det händer nog alla som renoverar gamla förstärkare åtminstone nån gång att man råkar byta håll på nån elektrolyt, och sen poppar den och talar om att man gjort fel. Den här gången hade den felvände elektrolyten inte poppat ännu så jag bara vände på den, men jag tror jag kommer vilja byta den småningom för jag vet inte hur dåligt den mår av att ha varit felvänd.
Efter vändning av filterkondingen så slutade strömmen att öka oregerligt, och jag hoppades på att höra lite ljud. Men först mätte jag likspänningen från högtalarutgångarna, och de mätte ca 4V på ena och 2V på andra. Så fokus blir på slutsteget härnäst. Det var ganska mycket flussmedel på baksidan kvar av slutstegskortet, så jag har sprayat det med isopropanol ett par gånger (och samlat i papper). Baksidan på slusteget är i ganska dåligt skick med folie som redan lossnat från kortet, men inte gått av. Jag har mätt på DC-spännings-trimpotarna och de verkar ok, och alla transistorer mäter iaf upp som dioder på ett vettigt sätt där de sitter. Så just nu är jag lite frågande till vad som pågår.