Här finns inga nymodigheter som en CPU eller ens en LCD-skärm som hos konkurrenterna, utan bara det nödvändigaste för att förstärka ljud. Enkelt schema och enkel men bra layout. Enkel att serva faktiskt, för en del skruvar fast allt i bottenplattan men inte i den här.
Det här är förstärkaren (inte ens en förförstärkare):
Jag gillar den på olika sätt och vill att den ska bli på sin topp igen (om än låg), men problemet är att ena kanalen låter mycket högre, ett par dB, än den andre. Mitt högra öra är lite dövare än mitt vänstra men det är uppenbart att förstärkaren har problem och särskilt när jag mäter ljudvolymen. Så jag bytte alla elektrolyter och ljudet blev överlag en division bättre för alla var trötta och behövde avlösning. Tyvärr hjälpte det inte skillnaden i volym. På den här förstärkaren finns inte ens en potentiometer för bias eller nånting. Googlade att det är ganska standard för nyare förstärkare. Tror inte bias:en är problemet för tillfället; den ligger på ca 40 mV vilket jag tycker verkar högt men tja, det går an för jag hör ingen distortion. Idag bytte jag även effekttransistorerna 2SD745/2SB649 till 2SA1943 /2SC5200 och ljudet klev upp en kvarts oktav igen i kvalitet. De gamla hade förstärkning på 36/50 och de nya 110/70 typ. Men volymen är fortfarande i obalans... Drivartransistorerna är nog det Nikko lade pengarna på i den här förstärkaren för jag hittar inget nytt i närheten. Jaja, jag fortsätter imorgon och jagar dB