pioneer SX1010

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenamp

pioneer SX1010

Inläggav zvenamp » 2010-09-22 22:26

Vad skall man betala max för en sådan i mint cond ?
VS en lite grann sliten...?

missade en sån på tradera som blev dyr..... eller ? priset slutade på 3200:-

men har nu hittat 2 st privat att välja mellan.... men vill veta vad som är praxis i pris skalan för detta monster.... :?:
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-09-23 00:59

Det är ganska så svårt att veta men för en sån så låter det mycket med 3000kr i tanke på att det är gamla grejer & då är det precis som en gammal bil grejer måste till slut bytas.

Fyndade vid nåt tillfälle en Sx 1050 dock ganska dåligt skick & den fungerade inte.
En kondensator hade farit.
Men själv så skulle jag betala max 3000kr för en sx 1050 som är modellen större & då vill jag gärna kunna hämta den.
2500kr skulle då jag sätta som max för en 1010a.

Tycker personligen att dom där gamla pioneer reciverarna samt dom större Marantz är lite väl över pris satta.
Men folk som köper dom i riktigt mint skick är nog mer att betäckna som samlare & dom har nog trissat upp priset rejält.
Sen så har ju ebay bidragit en del också.

Synd bara att dom ska vara så sura på återvinningen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-09-23 07:10

Tja, det beror ju lite på hur man ser på det. SX-1010 är tidigare än en SX-1050 och var därför den största i serien hos Pioneer det året den kom. För mig brukar det väga lite extra.

Själva priset beror ju såklart på skicket men du är ju över 100 watt per kanal och då tycker jag man är uppe och snurrar över 2000 kr lätt, tycker egentligen inte att 3200 kr är så orimligt om man gillar utseendet/receivern och om den är i bra skick.

Klart, det kanske inte är något "fynd"-pris, men då får man istället leta som tusan.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Vintage-hifi