Sentec SC9 brusar och "skjuter skott"

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Sentec SC9 brusar och "skjuter skott"

Inläggav n3mmr » 2010-09-06 08:22

Har ett SC9 kopplat till ett NAD208.

Det brusar och knastrar lite hela tiden, och en och annan gång, kanske nån gång i timmen så kommer det en skarp smäll.

Det är SC9:an som har problem, om man stänger av den så försvinner problemen.

Kan man utifrån denna beskrivning gissa vad felet är på ett ungefär?

Är i o f s beredd att bygga nytt. men en SC9 har ju nostalgivärde.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-07 15:36

Ingen som har nån idé om vad man ska leta efter just i SC9?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-09-09 21:11

tja med ocilloscope så går det snabbt att hitta felet.... annars är det långsökt att leta..
dock skulle jag tro på kalllödning alternativ en trasig konding.... i signalvägen
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-09 21:36

Lindroos har haft problem med sin SC9 också, tror han kör med mitt NAD116 nu. Fast hans vandrar kanalbalansen på.

Således kanske det inte finns ett "typfel"...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-10 13:05

MagnusÖstberg skrev:Lindroos har haft problem med sin SC9 också, tror han kör med mitt NAD116 nu. Fast hans vandrar kanalbalansen på.

Således kanske det inte finns ett "typfel"...

Nä, jag undrade mest om nån visste vilka delar som dör först i en sån.

Men det är väl inte så många som dött än.

NU ska jag notera att:

1. Mekaniskt har den här haft problem ett tag, med några ingångskontakter och med en ingångsväljare.

2. Felet försvinner när SC9 fått vila aldrig så lite. Typ nån minut.

vilket sammantaget nog innebär att felsökning blir JOBBIG av attan.

Vad man kan göra är då att ta operationsförstärkaren över till en annan låda, och bygga en ny SC9 med andra komponenter. Fronten och rattarna och lite annat kan säkert tas med så blir det en SC9-lookalike.

Alt bygga nytt med moderna operationsförstärkare: typ 2SK170 i ingången på en OPA134, med 5532 på utgången, Kanske med en BUF634 också.

Så den orkar driva lite ström.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-09-10 19:05

n3mmr skrev:
2. Felet försvinner när SC9 fått vila aldrig så lite. Typ nån minut.

vilket sammantaget nog innebär att felsökning blir JOBBIG av attan.

Det är sånt man har kylspray till :wink:

Uppstår felet på båda kanalerna?

Har du oscilloskop och en vettig multimeter borde det gå att hitta utan större problem.
Ett schema underlättar ju en del förstås...

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-09-10 20:34

Hej är det nätströmbrytaren som är dålig kanske?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-10 21:45

n3mmr skrev:Så den orkar driva lite ström.

Upplever du att volymratten oftast står onormalt mycket påskruvad, när den driver 208:an?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-11 08:26

Ragnwald skrev:
n3mmr skrev:Så den orkar driva lite ström.

Upplever du att volymratten oftast står onormalt mycket påskruvad, när den driver 208:an?

Nej då.

Inga sådana förändringar har inträffat.

Ska åka till Elfa efter kylspray (eller finns det billigare ställen).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-09-25 11:01

Japp, min SC9 beter sig konstigt som sagt. Om den står på för jämnan tycks den fungera. Om man har haft den avstängd under någon dag eller så, mår den inte bra sedan när man slår på den. Då är det något knas med ena kanalen som får svag nivå och låter distad. Det tar ganska lång tid tills att problemet ebbar ut. Jag har ingen aning om vad det beror på. Kanske någon elyt som gett upp?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-01 16:45

n3mmr skrev:Vad man kan göra är då att ta operationsförstärkaren över till en annan låda, och bygga en ny SC9 med andra komponenter. Fronten och rattarna och lite annat kan säkert tas med så blir det en SC9-lookalike.

Alt bygga nytt med moderna operationsförstärkare: typ 2SK170 i ingången på en OPA134, med 5532 på utgången, Kanske med en BUF634 också.

Varför så många aktiva element i ett försteg undrar den förstegsfunderade funderaren :) J-fetar, opa134 och NE5532.
Apparaten saknar ju tonkontroller, så det kan det inte vara...

Ingång -> Buffert -> volymkontroll -> buffert ->ut borde räcka tänker jag. Eller kanske tom skippa första bufferten om man använder en op med högohmig ingång (typ J-fet) efter potten.

Är jag besvärlig nu? :) Jag kände mig nyfiken :) Den dagen jag kommit på hur man bygger det perfekta försteget ska jag göra det :wink:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-01 18:48

ollebolle skrev:
n3mmr skrev:Vad man kan göra är då att ta operationsförstärkaren över till en annan låda, och bygga en ny SC9 med andra komponenter. Fronten och rattarna och lite annat kan säkert tas med så blir det en SC9-lookalike.

Varför så många aktiva element i ett försteg undrar den förstegsfunderade funderaren :) J-fetar, opa134 och NE5532.
Apparaten saknar ju tonkontroller, så det kan det inte vara...

Ingång -> Buffert -> volymkontroll -> buffert ->ut borde räcka tänker jag. Eller kanske tom skippa första bufferten om man använder en op med högohmig ingång (typ J-fet) efter potten.

Är jag besvärlig nu? :) Jag kände mig nyfiken :) Den dagen jag kommit på hur man bygger det perfekta försteget ska jag göra det :wink:

Mha 2 st 2SK170 och en OPA134 kan man bygga en operationsförstärkare som är lika lågbrusig som den som sitter i SC9.
Med nåt arrangemang på utgången för mer ström orkar den driva långa kablar, och sen kanske man vill ha ett bra hörlurssteg inbyggt också.

Tänkte bygga en slags "reimplementation" av SC9.

Som alltså är ingång->väljare->LP-filter(passivt)->balans->volym->OPAMP->utgång.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-10-02 07:34

Aha, så de två J-fetarna används för att göra opa134 mer lågbrusig :)
Kul trix! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Återgå till Vintage-hifi