Borsta skivor

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kungkalas

Borsta skivor

Inläggav kungkalas » 2011-09-14 18:47

Hej på er, jag är ny här men känner mig helt hemma eftersom jag gått och samlat vinyler i närmare tio år nu. Har dessutom precis börjat köpa upp mig lite vad gäller spelare och högtalare, ska bli hemskt spännande när det dyker upp paket på posten snart.

Jag har en fråga som kanske är lite fånig, men ganska grundläggande: hur gör ni egentligen när ni borstar vinylskivor? Jag talar alltså om den rutin man har med skivborsten före och efter man spelat plattan: borstar ni både före och efter, hur hårt ska man borsta för att få bort damm och inte bara trycka ner det mer i spåren, åt vilket håll ska man borsta/hålla borsten,vilken sorts borste eller liknande "grej" föredrar ni, osv... Jag försökte hitta någon sorts tutorial för dummies på youtube, men detta kanske är en så "enkel" grej att ingen tänkt på saken.

Kanske är det jag som är korkad och detta är en självklar grej för alla andra, men sen tänkte jag att det skadar ju inte att fråga. Risken finns ju att jag står och mosar in damm i mina stackars vinyler helt i onödan.

Jag är tacksam för alla tips och funderingar!

/Lukas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-14 18:58

Jag har en kolfiberborste av fabrikat Decca Record Brush, som jag använder efter att jag lagt skivan på tallriken och startat spelare. Sen drar jag den långsamt inifån och ut, en eller ett par gånger och stryker av den mot den integrerade hållaren/avstrykaren.
Funkar finfint tycker jag.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-09-14 22:27

paa skrev:Jag har en kolfiberborste av fabrikat Decca Record Brush, som jag använder efter att jag lagt skivan på tallriken och startat spelare. Sen drar jag den långsamt inifån och ut, en eller ett par gånger och stryker av den mot den integrerade hållaren/avstrykaren.
Funkar finfint tycker jag.

+1

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-15 01:32

Exakt som paa gör jag också.
Der går reflexmässigt sedan drygt 25 år tillbaka.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2011-09-15 07:28

En sak som jag aldrig riktigt har fattat med kolfiberborstar...:

Om man efter några varvs borstning lyfter borsten rakt uppåt bildas en sträng av damm just där borsten lyftes. Om man istället försöker borsta "snett utåt" enligt ovan ser man sedan hur en del damm istället har tryckts ned i skivans spår. Detta damm kan visserligen borstas upp igen, men samma problem uppstår även vid nästa försök att lyfta borsten.

Vad säger ni om detta?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-15 08:49

Jag, jag vet det och störde mig på fenomenet innan jag hade skivtvätt.
Om dammsträngen blir över något slags subjektiv gräns, som jag inte riktigt kan beskriva, får skivan besöka tvätten innan spelning numera.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-15 09:28

lennartj skrev:Exakt som paa gör jag också.
Der går reflexmässigt sedan drygt 25 år tillbaka.

... och jag också! Om man var med då Deccaborsten introducerades är det nog rätt stor chans att man har den kvar och använder på precis det sätt som beskrivs av de, hm..., mogna kollegorna ovan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-15 10:04

'Nålen är bästa skivborsten', brukade vi säga. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-15 10:17

Objektivisten skrev:'Nålen är bästa skivborsten', brukade vi säga. :)

Jooo, Linn rekommenderar tex att inte borsta skivorna utan hellre borsta rent nålen (helst använda "sandpappret" åxå) istället.

/ B

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-09-15 10:18

Nagaoka rolling cleaner 152 is da shit!

Är supernöjd med den! Använder kolfiberborsten vid varje spelning på mina rena skivor och nagaokan om det finns damm på dem.

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-15 10:23

carpelux skrev:Använder kolfiberborsten vid varje spelning på mina rena skivor och nagaokan om det finns damm på dem.

Varför använda borsten om det inte finns något damm? All användning av borstar etc laddar upp skivan och en elektrostatiskt uppladdad skiva drar åt sig damm från omgivningen. Det viktigaste är alltså inte att "damma av" skivan utan se till att det är en dammfri miljö man spelar i. I ett normalt boende handlar det alltså om - städa :D

/ B

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-09-15 10:32

Bill50x skrev:
carpelux skrev:Använder kolfiberborsten vid varje spelning på mina rena skivor och nagaokan om det finns damm på dem.

Varför använda borsten om det inte finns något damm? All användning av borstar etc laddar upp skivan och en elektrostatiskt uppladdad skiva drar åt sig damm från omgivningen. Det viktigaste är alltså inte att "damma av" skivan utan se till att det är en dammfri miljö man spelar i. I ett normalt boende handlar det alltså om - städa :D

/ B

Det kan nog stämma. Det är en vana jag skaffat mig och även om skivan ser ren ut så blir det ofta en tunn dammsträng efter det att kolfiberborsten gjort sitt.

Sen är ju kolfiberborsten ledande så eventuellt skapad statisk spänning borde jordas bort, åtminstone om man är barfota :-)

Men du har alldeles rätt i att en ren miljö är viktigare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-15 10:37

Bill50x skrev:

Jooo, Linn rekommenderar tex att inte borsta skivorna utan hellre borsta rent nålen (helst använda "sandpappret" åxå) istället.

/ B

Sandpapper, huga! 8O

Nej då föredrar jag Goldrings nålrengörare Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-15 10:41

lennartj skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Sandpapper, huga! 8O

Nej då föredrar jag Goldrings nålrengörare

Körde man inte med tändsticksaskplån också? :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-15 10:45

Min erfarenhet är att något varv med Deccas kolfiberborste sänker eventuell statisk laddning i skivan en aning.
Skivor som har markant statisk laddning när jag tar ur dem från innerpåsen beskjuter jag med min Zerotat-pistol innan spelning eller tvätt.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-09-15 10:54

Hur funkar nålrengöraren? Vibrationer, vätska?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-15 11:05

Hoppsan, jag råkade blåsa en rad när jag länkade bilden.
Kudden vibrerar med ca 500 Hz.
Inga vätskor ska används.
Nålen blir riktigt blank och fin.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-15 11:14

Finns även den här nålrengöraren med samma arbetsprincip.

Bild

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-09-15 11:14

OK, det verkar vara en bra rengörare. Kanske värt att hålla ögona öppna efter på ebay.

Rent generellt tycker jag det är lite svårt att rengöra nålen. Man vill ju inte använda för mycket kraft på den, och vätskor känns sådär, risken finns ju att den sugs upp i kantilevern pga kapillärkraften och sen påverkar upphängningen.

Trots sparsam användning av IPA för rengörning av nålen har jag iofs aldrig råkat ut för problem så risken kanske är överdriven.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-15 11:34

carpelux skrev:Sen är ju kolfiberborsten ledande så eventuellt skapad statisk spänning borde jordas bort, åtminstone om man är barfota :-)

Ja, joo... skivan består av ett isolerande material och kommer behålla sin laddning, oavsett vad som händer med dig. Isolerande material leder ju inte ström som du vet. Det är ju själva tanken med de materialen :-)

En uppladdad skiva är mao uppladdad tills man åtgärdar problemet. Ett sätt är att öka luftfuktigheten i rummet, fukt leder ström. Ett annat sätt är att använda en jonisator, dvs en apparat som producerar positiva och negativa joner. Skivan tar till sig det som saknas och den blir därmed neutraliserad.

Generellt, vi människor har ju en mycket större massa än en vinylskiva. OM vi är neutrala (tex genom ett ledande golv) så skulle kvarvarande laddning i skivan vara mycket liten om en utjämning skedde mellan skivan och oss. Nu sker inte denna utjämning just beroende på att vinylen är ett isolerande material.

Vill vi ha dammfri avspelning så finns det bara två alternativ, 1) en dammfri miljö eller 2) jonisering

/ B

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-09-15 11:51

Jo, jag är fullt medveten om det. Det jag menade var att statisk elektricitet skapad av friktionen vid användandet av borsten borde ledas bort i samma stund som den skapas. Dvs, användandet av kolfiberborsten borde inte öka den statiska laddningen i skivan.

Jag vet att man inte kan få bort den statiska laddningen i vinylen genom att jorda bort den, då skulle det ju räcka med att lägga skivan på ett ledande material med jordförbindelse. Något som ju inte fungerar, oavsett vad tillverkarna av kolskivan och stat-o-matic hävdade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-15 14:04

carpelux skrev:Jo, jag är fullt medveten om det. Det jag menade var att statisk elektricitet skapad av friktionen vid användandet av borsten borde ledas bort i samma stund som den skapas. Dvs, användandet av kolfiberborsten borde inte öka den statiska laddningen i skivan.

Jag vet att man inte kan få bort den statiska laddningen i vinylen genom att jorda bort den, då skulle det ju räcka med att lägga skivan på ett ledande material med jordförbindelse. Något som ju inte fungerar, oavsett vad tillverkarna av kolskivan och stat-o-matic hävdade.

Ja, att man inte ökar på laddningen när man borstar skivan är en from förhoppning. Och med en viss sanning.

Problemet är att man laddar upp skivan redan när man tar den ur påsen. Så vad man än gör (förutom jonisering) är verkningslöst. Å andra sidan, hur viktigt är lite (löst) damm? Det lär knappast påverka avspelningen och/eller ljudet. Vad som påverkar är det som sitter fast i skivan och inte flyttas av nålen vid avspelning. Eller de förändringar som skapats i själva skivan, tex genom slitage.

/ B

Användarvisningsbild
kungkalas

Inläggav kungkalas » 2011-09-17 11:34

Oj, det blev en hel flod av inlägg! Det låter ju som att jag borstar på "rätt" sätt i alla fall, för jag gör precis som det beskrivs i de första inläggen. Däremot har jag ingenting att rengöra nålen med. Kan man "borsta" den på något sätt, eller gör det bara saken värre? Är det dumt att blåsa på nålen?

Anledningen till frågan var egentligen att jag har haft en hel del skivor som jag tycker har knastrat mer och mer efter bara några genomspelningar. Min tragiska slutsats måste bli att jag har haft armen felinställd, och att det inte haft att göra med borstningsteknik. Vissa skivor verkar dock mycket känsligare än andra, eftersom det här med mer knaster allt eftersom handlar om kanske en femtedel av mina plattor.

(Nu är det dock slut med dessa hemskheter - jag har just tagit det mycket goda beslutet att skaffa en spelare med större möjligheter att ställa in armen rätt. Och grymt fint ljud! Och jag tänker inte gräma mig över att jag slitit på en del plattor, det leder ingen vart - gjort är gjort, och det är skönt att det är över nu. Istället ska jag njuta av min nykomling Thorens 160 mk IV, med SME 3009-arm.)

Visserligen finns det en sak till som jag klurat på - när man lägger i och tar ur skivan ur påsen. Kan det orsaka repor? Bör man byta ut vissa innerpåsar? (Detta kanske borde ha en egen tråd, jag vet inte?)

Tack för alla svar på min fråga - det verkar ju finnas en del att diskutera kring detta ändå.

Edit: Jag får väl börja damma rummet lite oftare. Ungkarl som jag är så är detta inte riktigt mitt expertområde. Kan vara bra att ha en extra anledning som gör att man får det gjort.

Återgå till Vintage-hifi