Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag har en kolfiberborste av fabrikat Decca Record Brush, som jag använder efter att jag lagt skivan på tallriken och startat spelare. Sen drar jag den långsamt inifån och ut, en eller ett par gånger och stryker av den mot den integrerade hållaren/avstrykaren.
Funkar finfint tycker jag.
lennartj skrev:Exakt som paa gör jag också.
Der går reflexmässigt sedan drygt 25 år tillbaka.

carpelux skrev:Använder kolfiberborsten vid varje spelning på mina rena skivor och nagaokan om det finns damm på dem.
Bill50x skrev:carpelux skrev:Använder kolfiberborsten vid varje spelning på mina rena skivor och nagaokan om det finns damm på dem.
Varför använda borsten om det inte finns något damm? All användning av borstar etc laddar upp skivan och en elektrostatiskt uppladdad skiva drar åt sig damm från omgivningen. Det viktigaste är alltså inte att "damma av" skivan utan se till att det är en dammfri miljö man spelar i. I ett normalt boende handlar det alltså om - städa![]()
/ B
Bill50x skrev:Objektivisten skrev:'Nålen är bästa skivborsten', brukade vi säga.
Jooo, Linn rekommenderar tex att inte borsta skivorna utan hellre borsta rent nålen (helst använda "sandpappret" åxå) istället.
/ B

lennartj skrev:Bill50x skrev:Objektivisten skrev:'Nålen är bästa skivborsten', brukade vi säga.
Jooo, Linn rekommenderar tex att inte borsta skivorna utan hellre borsta rent nålen (helst använda "sandpappret" åxå) istället.
/ B
Sandpapper, huga!![]()
Nej då föredrar jag Goldrings nålrengörare
carpelux skrev:Sen är ju kolfiberborsten ledande så eventuellt skapad statisk spänning borde jordas bort, åtminstone om man är barfota
carpelux skrev:Jo, jag är fullt medveten om det. Det jag menade var att statisk elektricitet skapad av friktionen vid användandet av borsten borde ledas bort i samma stund som den skapas. Dvs, användandet av kolfiberborsten borde inte öka den statiska laddningen i skivan.
Jag vet att man inte kan få bort den statiska laddningen i vinylen genom att jorda bort den, då skulle det ju räcka med att lägga skivan på ett ledande material med jordförbindelse. Något som ju inte fungerar, oavsett vad tillverkarna av kolskivan och stat-o-matic hävdade.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster