grimmer skrev:phloam skrev:Crap....!! Den hade jag kunnat tänka mig att ha enbart som ögongodis. Smeka kontrollerna lite om kvällarna.... så släng den för guds skull inte, jag kanske ger mig själv en julklappIngen aning om vad som är fel?
Nejdå det vore väl hädelse att slänga denJag trodde först det var transistorerna för de och ett gäng motstånd var brända, och det är tydligen vanligt problem med denna förstärkare. Nu har jag bytt till helt nya och bättre trissor och satt i nya motstånd. Men fortfarande stendöd. Det var inte heller relät som ju brukar kunna ge upp, som var paj, utan med största säkerhet är det båda transformatorerna som kastat in handduken.
Så man behöver nog byta båda två. Det ska gå att laga dom för egen hand men det är tydligen ett jäkla pill och en gnutta riskabelt. Jag tänker EVENTUELLT ge mig på att försöka (enda sättet att lära sig är det inte?), det sitter en slags säkring inne i dom som förmodligen bränt av för att hindra total härdsmälta. Så lacken kanske har börjat smälta av. Frågan är bara hur kaputt dom är. I bästa fall är dom lätta att veckla upp, inga skador, och att man bara kan löda ihop säkringen. I värsta fall har lacken runnit av och den behöver utbyte.
Koppla loss transformatorerna och kolla AC ut. Samt att du inte har avbrott i ingången (typ bränd strömbrytare).
Byta trissor och synligt brända komponenter är kanske inte tillräckligt för det finns ju drivsteg m.m. som får mätas i sin frihet s.a.s.
När det gäller Temperatur eller smältsäkring så finns det i transformatorerna enligt schemat.Koppla loss transformatorerna mät dom med ohm-mätaren..