Nätströmbrytare Marantz 2216b eller 2218

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Klinge

Inläggav Klinge » 2011-12-05 22:27

Nu har jag varit hos en TV-reparatör. Hittade en strömbrytare på 4A/100A som ser väldigt bra ut. Fästvinkel med 3mm gängade hål och cc 20 mm. Perfekt! Själva trycknappen kom 3 mm för långt ut så jag gjode ett mellanlägg av en isskrapa för bilen så jag fick brytaren längre in. Lyckligtvis har ju inte vintern börjat på riktigt här i södern. Blev också helt perfekt även om det inte är optimalt med ett mellanlägg. Nu går apparaten igång som den ska och det låter inte som en kokande trafo längre. När jag stänger av den blir det ingen smäll men efter några sekunder kommer liksom en svag puff i högtalarna. Är det normalt på denna modellen eller är det något skumt med det? Extrakontakten sluter som den ska när jag bryter strömmen. Tyvärr begriper jag inte hur man lägger in ett foto men brytaren liknar mest den NE15 som flathead har lagt in bilder på men har bättre överensstämmande spec än denna. Du lyckades övertala mig till sist orven, tack för det.
Jag har också pratat med Stig Carlsson på Ecotec. Han har lovat att kolla vad han har. Det vore naturligtvis bättre med en som passar direkt utan något extra fixande.
OBS! hoppas att någon kan klargöra något angående den här lilla högtalarpuffen när jag har stängt av.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-12-05 23:01

Har du rengjort alla potentiometrar och spakar? Jag hade en Marantz som började ha konstiga ljud i högtalarna en stund efter att man stängt av. Detta försvann efter rengörning.

Har inte den här modellen en stor kopplingskondensator per kanal? Jag föreslår att du byter ut dessa två. Det kanske inte löser felet men ljudkvaliteten kommer att öka dramatiskt. Jag byter alltid ut alla elektrolyter av säkerhetsskäl men även för det förbättrade ljudet - fast just dessa två är överlägset viktigast ljudmässigt.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2011-12-05 23:09

Den lilla omkopplaren kortslutes över kondensatorerna med 10 ohm och 2 watt (vilket jag tycker är lite).
Den ska ladda ur kondingarna över motståndet enligt schemat. Om du har tillgång till schemat så ser du att kablarna går in på kortet P700 och punkterna J 729 och J 730.

Kan det vara avbrott i motståndet R757 ? eller har du kollat att strömbrytaren (extradelen) kortsluter och är kortsluten när du har stängt av apparaten.
Du kan ha fått en brytare som bara ger en kort impuls eller att du har kopplat den på frånläge.
Laddar kondingarna ut olika så variera nollan och är inte noll utan far mellan + eller - och då kan du få puffljud.

Klinge

Inläggav Klinge » 2011-12-05 23:20

tack för tipsen AlNiCo. nej jag har inte gjort rent någonting speciellt, ville först ha igång den. Ska ge mig på det i morgon och kommer så småningom att byta en del kondingar också.

Orven, ja jag är övertygad om att jag har kopplat den rätt och vet att det tredje stiftet på den omkopplaren bara ger en kort slutning. Men motståndet har jag inte kollat. Ska göras i morgon. Om kondingarna laddar ur olika betyder det att de ska bytas? Det kan kanske vara dags i vilket fall som helst, vad tror du?

Klinge

Inläggav Klinge » 2011-12-05 23:55

Eftersom motståndet var en sådan uppenbar möjlighet och lätt att kolla kunde jag inte låta bli. Du hade helt rätt, det är vidöppet! Jag ska kanske försöka få tag på ett på 5W i stället? Undrar hur mycket fel det är på apparaten. Jag har haft den stående i över 1 år eftersom jag då efter bara en hastig koll hörde att det lär skumt från trafon. Återkommer med hur det går. Tack.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-12-06 00:16

Klinge skrev:tack för tipsen AlNiCo. nej jag har inte gjort rent någonting speciellt, ville först ha igång den.

Då kan jag mer eller mindre garantera att det är där problemet sitter. WD-40 gillar inte folk att man använder, men det funkar bra. Själv använder jag dock oftast PRF 7-78, vilket fungerar fantastiskt bra. Finns på Elfa.

Det är extremt osannolikt att felet sitter i en kondensator. Dock är det ändå bra att byta ut dem, av andra skäl.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-12-06 08:31

AlNiCo skrev:WD-40 gillar inte folk att man använder, men det funkar bra.

Halloj!

Inte menat att vara negativ, men tänkte jag skulle berätta varför jag ogillar användandet av WD-40, 5-56 och liknande i potentiometrar, vilket jag dock själv använder om jag inte har något annat tillgängligt.

Min erfarenhet är att WD-40/5-56 fungerar alldeles utmärkt ett tag men att oljan efter ett tag(speciellt om man använder det mer än en gång på samma brytare/potar) stelnar och poten börjar kärva extremt mycket och blir svår att göra ren samt börjar glappa.. Ofta när jag sett syndromet är när potentiometrar är hårt slitna och på gränsen till att behöva bytas och någon har tömt en hel burk av ämnet i alla potar på samma enhet varpå det sen runnit ut på kretskort och allting stelnat. (Bl.a. har jag renoverat ett mixerbord där jag blev tvungen att byta tiotalet skjutpotentiometrar just för att någon fyllt dem med det nämnda ämnet, jag öppnade dem och av dem skulle nog hälften behövt bytas för att kolbanorna var slut men övriga var bara fulla med beck från överkonsumtion av WD40/5-56)

Så ursäkta lite off topic men jag instämmer delvis i vad AINiCo säger, dvs det fungerar bra i brist på bättre men under förutsättning att man använder det med måtta och införskaffar ett bättre alternativ till andra gången det blir problem.

/Cicaro
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Klinge

Inläggav Klinge » 2011-12-12 13:46

Här är den definitiva lösningen på strömbrytardiskussionerna. Har just fått hem exakt rätt från Stig Carlsson ECOTEC. Det är till och med samma fabrikat. Det som skiljer är en liten extra kåpa på 230V-delen. Verkar som om man har förstärkt den rent elektriskt. Jag tackar för alla goda råd och tips som har kommit in och ECOTEC var ju ett av tipsen.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2011-12-12 17:17

Kul att du hittade rätt brytare till slut hos Stig.

Jag ringde till honom en gång för ett par korta frågor om några saker, men
det hela slutade i ett långt samtal om gamla radio/TV/musikaffärer i Falun
med omnejd.
Som jag förstod så har han jobbat åt Luxor en gång i tiden som försäljare.

Att jag sedan glömde av av beställa sakerna på samma gång är en annan sak :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-12-13 16:01

Kan du berätta om gamla radio/TV/musikaffärer i Falun
med omnejd? :wink:

Föregående

Återgå till Vintage-hifi