Det blev ingen SX-1250 för mig

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Det blev ingen SX-1250 för mig

Inläggav 2-ch » 2011-12-17 12:58

Såg ni annonsen på blocket om en Pioneer SX-1250 i Västerås för 2000kr. Det såg nästan för bra ut för att vara sant. Det var den också :cry:
Idag när jag pratade med säljaren sa hon att det var en på väg dit för att hämta den för 6500kr och frågade om jag ville bjuda mer. Nej tack!

Ja ja... bättre lycka nästa gång.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2011-12-17 14:47

Ringde också på den, men det är svårt att göra ett sånt klipp när hon lägger ut annonsen så sent på kvällen ..
Man ska ha en mycket tur idag om man ska göra ett klipp på en vintage Pioneer på Blocket iaf , brukar nästan alltid bli budgivning..

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-12-17 14:48

Det blir nog tyvärr/lyckligtvis inte billigare, hur man nu ser det. Om jag inte hade en sån redan och den inte var för långt bort (gillar inte att skicka såna här grejer, måste hämtas) skulle jag kunna tänka mig att bjuda högre än 6500 om den är fin, även om jag inte är speciellt intresserad av just Pioneer. Även om 1250 är ganska vanligt förekommande jämfört med andra i samma storlek så blir det inte fler i fint skick utan tvärtom färre.
Om man ska ha något nytt med samma byggkvalitet och ljud så räcker det väl knappast att lägga till en nolla till.
Man ska nog ha bra tur om man hittar någon som inte känner till vad dessa grejer är värda och kan köpa billigt.

Jag såg också en Marantz 2600 till salu för 13000:-. Måste väl också ses som ett fyndpris för en sån. 8)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-12-17 15:45

Kan någon förklara för mig fascinationen för Pioneer? Jag har aldrig förstått varför de är så eftertraktade. Det fanns ju mycket bättre tillverkare, om man ser till ljudkvalitet. :) Om man ser till utseendet så tycker jag att de ser väldigt gammalmodiga ut och inte alls fungerar i ett modernt hem.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-12-17 16:19

Om man ser till utseendet så tycker jag att de ser väldigt gammalmodiga ut och inte alls fungerar i ett modernt hem.

Är du säker på att du tittar på rätt avdelning? :lol:

Vintage betyder väl gammalt? och då är det väl gamla grejer som kan se "gammalmodiga" ut för vissa även om en del kan se tidlösa ut. 8)

Vissa tycker det är skräp och andra tycker att det är mycket bättre än nytt. :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2011-12-18 10:24

Själv gillar jag utseendet på apparaterna , Ett komplett rack med en massa goa grejjer i är ganska snyggt . Och att köpa en Pioneer apparat på 70-talet är ju nästan lika säkert som att köpa guld , du kan ju oftast sälja de för mer än vad du köpte dem för ..

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2011-12-18 11:43

Kan någon förklara för mig fascinationen för Pioneer?

Jag tror att det beror mest på att Pioneer lyckades med reklamen och sålde väldigt mycket och även av de största maskinerna, folk känner till märket och de finns att få tag på. De ledde också utvecklingen både på storlek och design.
Ett annat märke som finns och är känt är ju Marantz och det brukar bli ännu högre priser på dem.
Övriga märken finns inte så mycket i Sverige i storlekar över 100 watt och över 150 watt så är det nog inte mycket som importerades ens. De är åtminstone inte till salu så ofta, vissa har jag aldrig sett i Sverige.

Det fanns ju mycket bättre tillverkare, om man ser till ljudkvalitet.

Jag har flera stora receivrar och jag har svårt att höra någon större skillnad. De låter väldigt lika allihop. Om man nu bara vill ha en är det mer designen man ska gå efter (pris och tillgång kan ju vara 2 andra saker att ta hänsyn till också). Ljudskillnad (kvaliteten) är mycket större mellan olika högtalare.

Återgå till Vintage-hifi