Lite hjälp med gammal radiomöbel

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
palton

Lite hjälp med gammal radiomöbel

Inläggav palton » 2012-03-13 17:36

Hittade denna underbara Grundig på den lokala secondhandaffären. Dn verkar ha stått i många år för strömkabeln var totalt söndervittrad. Jag bytte kabel och mätte över de vitala delarna efter kortis och allt verkade ok. Körde igång den och den surrade igång som om den vore ny! Vilket ljud!

Men jag har några funderingar.

Någon har någon gång i tiden gjort någon modifiering som visas på bilden. Det är en tillbyggnad som är kopplad till antennen i ett enda virrvarr. Från vad jag tror är FM-antennen går det en koax till de kontakterna till vänster på plattan där röret sitter. På andra sidan plattan går det ut en kabel med en bananhona på som ej är kopplad till något? Röret på Plattan är ECF80 och den är kopplad direkt till en pinne på EL84, jord och till en större elektrolytkonding på undersidan chassit. Kan det vara så att den tar glödström från EL84 och att det är någon typ av antennförstärkare?
röret glöder som det ska så allt verkar vara kopplat korrekt men frågan är hur den ska vara inkopplad mot antennen och vad den som förefaller vara utgående kabel med bananhonan ska kopplas på?

Ska tilläggas att jag har mycket begränsade erfarenheter av rörmaskiner sedan tidigare.

Njut av bilderna på en vacker maskin :)

Bild

Bild

Bild

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-13 20:41

Eftersom röret är en triod/pentod och är kopplat till antenningången skulle det kunna var en konverter.Omvandlar vad det nu var man ville lyssna på till FM-bandet.Bananhonan skulle då vara till en antenn.
Enbart antennförstärkare är ju förstås möjligt,men det skulle inte ge så mycket.
Vad du borde byta relativt snabbt är kopplingskondingen mellan EABC80 och EL84.
Är det en Musikschrank 7000(även kallad 2042)?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-13 21:39

Vi hade en liknande Grundig när jag var liten pilt. Den var inköpt 1957 och jag använde den själv 1965-1967. Det var bra ljud i den, det kommer jag ihåg! Jag känner igen baselementet.

Hoppas att den kommer till glädje! Vår är tyvärr upphuggen till kaffeved någonstans, g-d vet var.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2012-03-13 21:56

Jo det stämmer att det är en musikschrank(eller musikmöbel 7000S som den svenska exportvarianten hette).
Aha, men den delen kan jag ju knappast nyttja till något användbart i dagsläget då. Kopplar nog ur den och återställer till originalskick istället. Samtliga vaxkondingar ska bytas i ett första skede, sen får jag se om man kanske ska byta lytarna med men känns inte som ett behov just nu då jag upplever minimalt med nätbrum eller andra störningar.
Skivspelaren vill inte gå heller, men jag förstår inte riktigt varför ännu.

Jo, ljudet är fantastiskt bra måste jag säga. Sitter ju den stora bas/miden fram och en diskant på varje sida. Har även lött ihop en kabel med 3,5mm tele i ena änden och bananer i andra så nu är iphonen kopplad till skivspelaringången tillsvidare innan jag får igång den.

Någon som kan förklara vad den 3-poliga DIN-kontakten är till för?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-13 22:04

palton skrev:Någon som kan förklara vad den 3-poliga DIN-kontakten är till för?

Band in + ut, om jag inte missminner mig.
... tycker jag!

Per

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-13 23:24

Att skivspelaren inte snurrar brukar till 90% bero på att motorn eller växlingshjulet kärvar efter att ha stått still lång tid.

Återgå till Vintage-hifi