Yamma CA-1000II med fräsproblem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Yamma CA-1000II med fräsproblem

Inläggav slockna » 2012-03-31 20:57

När jag poppat några timmar idag och skulle byta fonogram hörde jag att det sprakade och fräste inifrån själva förstärkaren. Det lät UNGEFÄR som när mn satt på en lite blöt kastrull på spisen.
Ljudet hördes bara i förstärkaren, bakom onoffknappen, högtalarna lät det inget i, förutom väl selekterad musik.

detta verkar inte så bra, nån som har en ide om vad det kan vara ?
servicemanual, rentav ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-03-31 21:15

Här finns servicemanual, det krävs gratis registrering för att ladda ner den.
http://www.hifiengine.com/manuals/yamaha/ca-1000.shtml

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-01 12:38

Problemet med sån här gammal utrustning är att strömställarna sedan länge är uttjänta. I bland uppstår en gnista när du trycker på den och med åren så gör detta att de blir fulla med kol. Kolet gör att det blir dålig kontakt och mycket allvarligare gnistbildning uppstår. Genuin brandrisk.

Någon servicemanual behövs inte - problemet löses genom att man sätter i en ny strömställare. Det brukar vara en DPST, men det skulle underlätta om du tog en bild på den.

Nästan all vintage-utrustning använder denna typ:

Bild

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-04-01 20:45

Toppen!

jag ska kolla upp hur det ser ut där nere (sa flickan)

har en minnesbild av att det är nån slags "knivströmbrytare" alltså en vippa. jag gjorde en genomgång av alla andra reglage för nåt år sen, men struntade i huvudströmbrytaren, skulle kanske granskat den då också.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-04 21:51

Spreja ingenting i strömbrytaren, det fungerar i bland som en väldigt tillfällig lösning eftersom kontaktytorna blir fuktiga och leder bättre, men det håller inte länge alls, och efteråt blir brandrisken ännu större p g a att det nu också finns brandfarliga kemikalier där inne. Ingen sprej kan få bort det fasbrända kolet som sitter där. Helst av allt måste den bytas ut helt, men som en absolut nödlösning kan man i bland förlänga livslängden något genom att slipa ytorna med fint sandpapper.

Återgå till Vintage-hifi