Ni som samlar på vintage-hifi, hur förvarar ni era prylar?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Ni som samlar på vintage-hifi, hur förvarar ni era prylar?

Inläggav AlNiCo » 2012-04-09 08:39

Jag skulle tro av att det är en hel del av oss här på Vintage som samlar på en hel del kul prylar. Och desto roligare de är, desto mer plats tar de ju, för det mesta. :wink:

Hur förvarar ni era grejer, och hur orkar ni med allt stök? Visst är det kul med mycket hifi, men åtminstone jag får dåligt samvete när jag samlat på för mycket "skräp" och det börjar bli svårt att ta sig fram i förrådet. Och folk i ens närhet kanske möjligen tar lite illa upp, i bland.

Hur mycket har ni? Och bilder på "lagret" skulle även vara kul. :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-04-09 09:54

Jag är ju lite periodare, samlar på mig en massa prylar som jag "inte kan leva utan" men sedan tröttnar jag och avyttrar större delen av samlingen men sparar några favoriter - brukar rulla i 7års-cycler.
Jag har en anläggning i varje rum och gott om förrådsutrymmen på jobbet :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-04-09 10:40

Asså, allt jag äger och spelar på får nog betraktas som vintage, så när som på klämboxarna... :oops: Så svaret får bli "jag spelar på dem"!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-04-09 15:44

Förvarar dem torrt, svalt och mörkt. Har ett rum som är konstant mörklagt samt värmen avstängd så det håller väl kanske tio grader på vintern.

Detta verkar funka helt ok då skrap i pottar är i princip noll (i alla fall på Pioneer apparater med stegade kontroller).

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-04-09 19:41

PerStromgren skrev:Asså, allt jag äger och spelar på får nog betraktas som vintage, så när som på klämboxarna... :oops: Så svaret får bli "jag spelar på dem"!

Visste inte att du samlade på Vintage-hifi. Det är inget som framgått tidigare.

Jag kan väl hävdas samla lite grann. I en etta är det tyvärr inte lätt. Har ett par OA-12 på vinden som ska renoveras. Elementen är ovanpå köksskåpen. Har ett försteg och en CD-spelare ovanpå garderoben och en förstärkare under soffan. Sen har jag lite objekt i diverse skåp + vinden.

Resterande 8 komponenter + skivspelare står inkopplat i anläggningen.

Mitt mål är att bygga en så stor hifimöbel att allt kul kan vara i den (10-11 komponenter).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-10 21:24

Är en minisamlare... I mina ögon. Har lätt att köpa och svårt att sälja.
Prylar som inte används står i förrådet, lite synd på en del saker men lika bra för andra :lol:
Allt är inte guld som glimmar!

Återgå till Vintage-hifi