Hej på er! Ny här, men vilket trevligt och lärorikt forum!
Vill inte påstå att jag ligger inne med jättekunskaper i ämnet. Men har av olika anledningar "halkat" in på detta trevliga med "vintage-Hifi".
Har tittat runt en del men inte sett så mycket ang. "Ditton".
Blir därför överraskad och inresserad när detta inlägg dyker upp.
Var på loppis för ett par år sedan och hittade ett par högtalare för 50 kr! Släpade hem dessa utan att veta vad det egentligen var. Tänkte att om det är skit, så överlever jag till det priset och lådorna kanske man kan använda till något bygge.
Första lyssningen var en katastrof, det lät verkligen skit. Ställde undan skräpet i källaren. Letade info. om loppisfyndet och hittade en del som talade om för mig vad det handlade om. Det var ett par "Celestion Ditton 33" jag hade hittat och det fanns positiva skriverier om dessa.
Nu var jag ju tvungen att ta fram dem och provspela igen. Döm om min förvåning, denna gång lät det på ett helt annat sätt. Det var bättre ljud än vid första spelningen. Och ju mer jag spelade, desto bättre lät högtalarna.
De hade förmodligen stått i något fuktigt uthus. Och när de fått stå inne i värmen och torkat så blev de glada.
Den ena diskanten var och är fortfarande död och den andra är utbytt, trots detta spelar de med ett otroligt, i min värld, välljud som jag är imponerad av.
Har provat flertal andra högtalare, men inga kommer i närheten av dessa.
Undrar om man kan reparera dylika diskanter? Eller om det är någon som har info om vad dessa diskanter kan ersättas med, så vore det tacksamt med ett tips.
Vill gratulera "zapanasta" till ett fynd!
Bifogar en länk nedan ang. "Celestion Ditton"
Mvh/dson
http://mycolectionditton.com/Index.html