Fråga om gammalt sub/sat-system

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Fråga om gammalt sub/sat-system

Inläggav Vargen » 2012-03-14 12:55

Min svärfar har sedan många år (jag har känt honom i 15 år och redan då var det gammalt) spelat på en gammal Yamaha-receiver och ett par mycket speciella högtalare som jag är nyfiken på. De spelar oförskämt bra och nu när han skaffat ett modernt allt-i-ett hembiosystem har prylarna blivit förbassade till garaget. Jag undrar om högtalarna är något att spara på och värda att släpa hem. Jag har ingen digitalkamera så jag ska beskriva dem så gott jag kan (det finns ingen märkning, men man kan på undersidan av baslådan se att det suttit en papperslapp ditklistrad)..

Systemet är alltså ett sub/sat-system i vitt. Baslådan är ca 40cm hög, 30cm bred och 50cm djup. I botten på lådan som står på hjul sitter ett 10" element bakom ett metallgaller. Det sitter fasta 7.5m kablar som via ett silikontätat hål går in i lådan. I receiverändan sitter 2-poliga kontakter med ett flat och ett rundstift. I botten på lådan finns även 2st liknande honor, förmodligen för att ansluta sidosystemet till lådan.

Sidosystemet är också vitt, med ett svart metallgaller med något annat material insprängt. Lådan är kubisk men står på en liten svart sockel. Även här är det fasta kablar med samma typ av kontakter. Elementkonfigurationen är speciell.. På ovansidan riktad uppåt sitter en diskant, Philips variant med den transparenta, flata.."dome" är det ju inte men ni förstår nog vad jag menar. Riktat framåt och åt båda sidorna sitter 4"-element av okänt ursprung. Det är alltså bara bak och undersidan som inte har element i sig.

Jag har lyssnat på det och det låter bra, med en djup och melodisk bas och med ett minst sagt rumsfyllande ljud.
Jag har ingen aning om vad det är, och har inget behov av grejerna heller, men undrar ändå om någon vet vad det kan vara för något. Är det något kul som är värt att spara så tar jag hem det istället för att grejerna ska hamna under en massa skräp i hans garage..
Man ska inte sörja det man inte får.
Bättre att vara glad för att man inte får vad man förtjänar..

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-14 13:36

Låter som gamla Bettan...nej,jag menar förstås 321an:
Bild

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 13:47

rolfzetterberg skrev:Låter som gamla Bettan...nej,jag menar förstås 321an:
Bild

EXAKT!! Där har vi dem! Det enda som skiljer är färgen, då svärfars exemplar är vita med svart galler. Jag ringde tokfort nu för att fråga om det finns två basar, och han har den andra i garaget men har bara använt den ena. Emblemen är dock borta, och man kan inte se att det har suttit några heller. Hans kanske har målats om nån gång då.

Är de värda att spara på? Det är ju en ganska spejsad kontruktion med mellanregister spelande åt tre olika håll och diskanten rakt uppåt..

Jag kan inte utläsa emblemen på bilden. Vad är det för fabrikat? Är de svenska?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-14 13:52

Det är svenska DUX försök att skapa något annorlunda än vanliga lådor.En helt svensk konstruktion,alltså.Det finns en hel del skrivet om DUX DX321 här på forumet.Sök och läs!

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 13:54

rolfzetterberg skrev:Det är svenska DUX försök att skapa något annorlunda än vanliga lådor.En helt svensk konstruktion,alltså.Det finns en hel del skrivet om DUX DX321 här på forumet.Sök och läs!

Tack! Ser nu också att jag hade fel om mellanregistren. Fick för mig att det var 3st, men det verkar bara vara 2..
Ovanlig design, hursomhelst..

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-14 14:37

Vad var det för Yamaha-receiver?

Ta den.

Användarvisningsbild
mattiasvejdeland

Inläggav mattiasvejdeland » 2012-03-14 14:54

Jag har 2 såna system ett i sovrummet och ett i vardagsrummet 8)
Synd att lappen på basen saknas (kanske sitter en på den andra basen)..
Kunde va kul att få reda på tillverkningsnummret.. Skulle vara intressant att veta hur många system som tillverkades. (lägsta tillverkningsnummer på mina är 378 och högsta runt 8000 tror jag)

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 15:25

AlNiCo skrev:Vad var det för Yamaha-receiver?

Ta den.

Frågade om det också, och han visste inte..men han ringde upp precis efteråt :)

Den heter "Natural Sound Stereo Receiver CR-820"..
Men den är gammal som gatan. Men kanske skulle ta den också och sätta ihop ett riktigt retro-system i sovrummet eller köket..

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-03-14 16:40

Tycker jag absolut du ska göra!
Jag har basarna hemma, topparna slängde förra ägaren.

Kontrollera elementen i baslådorna, kanterna är av gummi med dustcapen är av skumgummi som vittrar sönder med åren.

Lycka till

//Rampitsch

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-03-14 16:47

Är det en sådan här?

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-14 17:47

Vargen skrev:Frågade om det också, och han visste inte..men han ringde upp precis efteråt :)

Den heter "Natural Sound Stereo Receiver CR-820"..
Men den är gammal som gatan. Men kanske skulle ta den också och sätta ihop ett riktigt retro-system i sovrummet eller köket..

Ålder är irrelevant i hifi-världen. CR-820 är en otroligt bra förstärkare. Antagligen bättre än det mesta som säljs i dag, oavsett pris. Det var en oerhört hög kvalitet på Yamahas enheter under den perioden.

Dessutom en sannerligen tidlös design, något man inte kan påstå om många andra vintage-receivrar.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-14 22:46

Nefilim skrev:Är det en sådan här?

Bild

Jag vet inte exakt, jag har inte synat den speciellt noga. Det KAN mycket väl vara en sådan, silver och trä känner jag igen, men ur minnet vet jag inte hur den ser ut på detaljnivå.
Jag ska dock dit i helgen, så det blir att ta med grejerna hem!

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-03-14 23:42

Snygg reciever!

Mycket hög vill-ha-faktor :).

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-15 10:07

Vargen skrev:

Bild

Jag vet inte exakt, jag har inte synat den speciellt noga. Det KAN mycket väl vara en sådan, silver och trä känner jag igen, men ur minnet vet jag inte hur den ser ut på detaljnivå.

Om han sa rätt i telefonen så är det en sådan. Dock ser vår CR-820 inte likadan ut - den har inte en träram som den på bilden har. Just den varianten är exklusiv till Nordamerika. Den Europeiska varianten har visserligen ett träskal den med, men det syns inte framifrån.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-15 11:10

AlNiCo skrev:
Vargen skrev:

Bild

Om han sa rätt i telefonen så är det en sådan. Dock ser vår CR-820 inte likadan ut - den har inte en träram som den på bilden har. Just den varianten är exklusiv till Nordamerika. Den Europeiska varianten har visserligen ett träskal den med, men det syns inte framifrån.

Jag vet att det är trä, men jag vet däremot inte om det syns framifrån eller bara ovanifrån eller ifrån sidan. Jag vill också minnas att träet är ljusare på hans än vad det är på bilden. Kan ju ha blekts med tiden, iofs.

Ska bli spännande att kolla hur det låter. Anläggningen vore perfekt i sovrummet för att lyssna på musik innan man somnar och lite nyheter innan man stiger upp. Problemet är väl att man inte vill gå ur sängen för att stänga av och slå på grejerna.. Jag är nog för lat för att bli en Vintage-entusiast då jag gärna offrar både utseende och även en viss prestanda för att istället få en välfungerande fjärrkontroll.. :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-15 11:42

Vargen skrev:Jag vet att det är trä, men jag vet däremot inte om det syns framifrån eller bara ovanifrån eller ifrån sidan. Jag vill också minnas att träet är ljusare på hans än vad det är på bilden. Kan ju ha blekts med tiden, iofs.

Har haft en CR-2020 och den hade trähölje, valnöt tror jag och ljusare än på bilden. Har också en Yamaha CT-7000 tuner som också har ett trähölje av valnöt. Trähölje är kanske att ta i, är ju fanér på spånskiva...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-15 19:50

Den där bilden är riktigt dålig. Inte alls representativ för hur receivern egentligen ser ut. Den är tagen i dåligt ljus och är för hårt komprimerad, vilket gör att allt ser fel ut. Träet, knapparna, tonen på fronten, allt. Dessutom är det kanske ett annat, ljusare träslag på den Europeiska utgåvan. :) Dock plastfanér och inte äkta trä. Synd!

En bättre bild på lillebror CR-620. Denna är Europeisk. 620 är väldigt, väldigt lik 820, både hårdvaru- och utseendemässigt. Ungefär det snyggaste som finns, tycker jag.

Bild

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-15 20:32

AlNiCo skrev:Den där bilden är riktigt dålig. Inte alls representativ för hur receivern egentligen ser ut. Den är tagen i dåligt ljus och är för hårt komprimerad, vilket gör att allt ser fel ut. Träet, knapparna, tonen på fronten, allt. Dessutom är det kanske ett annat, ljusare träslag på den Europeiska utgåvan. :) Dock plastfanér och inte äkta trä. Synd!

En bättre bild på lillebror CR-620. Denna är Europeisk. 620 är väldigt, väldigt lik 820, både hårdvaru- och utseendemässigt. Ungefär det snyggaste som finns, tycker jag.

Bild

Du låter som en sann entusiast! Finner jag inte användningsområde för den så ska den få ett nytt hem hos någon som vårdar den väl, och där känns du som ett givet val :)

Jag måste se till att få hem den till mig först och främst. Det verkar inte vara några problem med gubben utan han är glad att jag vill ha "skräpet", men han är opålitlig som en skadskjuten björn så jag ropar inte hej ännu..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-16 20:17

vilket jättefint system, vilka avstånd rekommenderas mellan topp och subba?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-16 23:48

Yamaha gör verkligen snygga receivrar, faktiskt än i dag. En del i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-03-20 21:40

Vargen skrev:Du låter som en sann entusiast! Finner jag inte användningsområde för den så ska den få ett nytt hem hos någon som vårdar den väl, och där känns du som ett givet val :)

Jag måste se till att få hem den till mig först och främst. Det verkar inte vara några problem med gubben utan han är glad att jag vill ha "skräpet", men han är opålitlig som en skadskjuten björn så jag ropar inte hej ännu..

Jo, absolut, hehe. De är väldigt speciella, tycker jag. :) Har lagat några stycken åt andra men aldrig ägt en Yamaha. Har länge velat ha en, men har aldrig riktigt fått chansen. Jag tror att när du väl får tag i den, så kommer du också att fastna för den och glömma bort allt det där med fjärrkontroller. :wink: På såna här gamla förstärkare är det ett stort nöje att bara snurra på rattarna, hehe. Det brukar vara en riktigt fin känsla i dem.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-03-22 00:09

Minns helt plötsligt min gamla Ca-1000. Mycket skön känsla i reglagen.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-22 19:58

Jag har haft fullt upp med trasiga bilar osv så tyvärr har jag inte ens hämtat grejerna än..
Det kommer! Ska som sagt bli spännande att se om det finns något välljud i de gamla prylarna. Tydligen ska det vara rätt bra, så jag hoppas att jag inte går och förväntar mig alldeles för mycket..

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-04-26 15:47

Jag har nu testat prylarna och måste säga att jag är positivt överraskad. Yamahan spelar jämfört med min Denon 2105 något mindre detaljerat men med en skön värme och den känns kraftig nog. Jag föredrar 2105 men jag är klart impad. Högtalarna ger jag ris och ros. Topparna faller mig inte i smaken alls men basarna spelar fint. Jag använder dem faktiskt nu i vardagsrummet, och de får stå kvar där tills mina "bokade" baslådor är betalda och hämtade. Elementen var hela och fina så jag lödde loss dem för att slippa det inbyggda filtret, satte dit extra terminaler och spelar nu alltså elementen direktkopplade till bas-steget filtrerade av receivern. Det spelar riktigt rappt och snyggt, men inte speciellt djupt. Jag gissar att de är hyfsat raka till 40-45hz och sedan faller ner mot 30hz där de är helt döda men med räcker faktiskt ganska långt. Inte så att jag kan sitta nöjd men jämfört med att spela mina baslätta frontar utan dem gör de i alla fall väntan på de "riktiga" mindre jobbig. Hörnplacerade spelar de som sagt väldigt rappt, och de verkar klara att man drar på lite också.
Totalt sett så finns inget som skulle få en att misstänka att det handlar om 30-40år gamla grejer. Jag tycker att de spelar bra även jämfört med det moderna. Inte alls vad jag hade väntat mig..

Återgå till Vintage-hifi