Om jag förstått rätt så såldes det av mängder av "osäljbara" eller svårsäljbara prylar genom att de kallades "rökskadade". Det såldes visserligen grejer som faktiskt påverkats av brandröken men det såldes också grejer som inte påverkats av branden, och återförsäljarna passade på att sälja sina svårsålda Luxor/Skantic-grejer ur lagren som "rökskadade" fast de befunnit sig många mil från branden.
Den förklaring jag också hört är att branden började i en lysrörsrekator varpå det droppade smält plast på det som var lagrat. De två dödsfallen hade vad jag förstått kanske kunnat undvikas om det funnits bättre skyltning till nödutgång, bättre nödbelysning och bättre nödutgångar. Tydligen var det för några problem att få upp en låst dörr för att ta sig ut, det var vad jag förstått dock inte de som omkom utan några andra som samtidigt jobbat i samma lagerlokal. Det här är vad jag minns efter att för över 10 år sen sett en "ta brandsäkerheten på allvar"-informationsfilm på ett tidigare jobb. Jag har också varit inne i Luxorfabriken nån gång på 90-talet när en bekant arbetade där, och minns då att man hade hemgjorda nödbelysningsarmaturer som bestod av en stor såndär "standard bygga elektronik själv"-ljusgrå+mörkgrå plastlåda med en rejäl ficklampa fastmonterad ovanpå. Klart intressant, det kanske inte fanns batteridrivna nödarmaturer att köpa (för vettigt pris) och/eller inte gick att uppbringa tillräckligt många, antagligen installerades väl det här strax efter branden. De hade dock inte tänkt på att det kan vara bra med ljus även om det inte blir störmavbrott, d.v.s. den vanliga belysningen där dessa nödarmaturer gick att släcka så att det blev helt mörkt...