JBL L112

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

JBL L112

Inläggav ratata » 2012-05-06 13:38

Jag skall kona om ett par JBL L112 (alltså med 128H-basen). Omkoningssatsen i original går fortfarande få tag på men tyvärr bara i mörkgrått. Det är synd eftersom konen i L112 är vit med svart dammkåpa. Går det överhuvudtaget färga om en kon utan att förstöra T/S alltför mycket? Är det något ni hört talas om?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-05-06 13:41

Varför skall du kona om dom? Är talspolen slut?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-05-06 15:55

Fjonkalicious skrev:Varför skall du kona om dom? Är talspolen slut?

- Slut? På ett av elementen finns inte ens talspolen längre :D. På det andra är konen helt tillknycklad och full av hål i. Jag tror det är ungar som gått berserk i dem. Lyckligtvis är resten helt intakt.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-05-06 16:08

Tråkigt med grå kon, har du kollat överallt? Jag har handlat från en snubbe i USA som heter Rick Cobb (looneytunes någonting på Ebay). Han verkar ha mycket delar.

Annars är det ju lite intressant med den vita beläggningen, JBL började väl då med något som kallades för Aquaplas.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 6-AQUAPLAS

Tror att det är det som ligger på konerna som gör dom vita.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-05-11 17:35

Fjonkalicious skrev:Tråkigt med grå kon, har du kollat överallt?

- Jepp. Nu tror jag jag kollat överallt, dina hints också. Rick Cobb håller bara på med ersättningskanter nu mer. Den där beläggningen Aquaplas verkar inte säljas i mindre mängder än vad som ryms i en tankbil. Dessutom har den visat sig spricka o flaga rejält när man lägger på den i efterhand. Den måste tydligen läggas på direkt vid tillverkningstillfället. Om man väntar bara någon timme för länge så går beläggningen sönder, vilket även hänt med JBL-element där Aquaplas lades på vid tillverkningstillfället men något sent. Då sprack skiktet så småningom. JBL fick en del reklamationer på dessa serier. Att utöver det lägga på Aquaplas på en från början mörkgrå kon har jag förstått inte heller är att rekommendera eftersom den mörkgråa konen har andra t/s (läs tyngre) än den som skall bli vit i tillverkningen. Efter Aquaplasbeläggningen så skall de ha samma t/s.

Så jag skall se om jag kan hitta några kasserade pappkoner från JBL och testa lite själv med att lägga på någon slags vit färg i tunt lager för att se hur det blir. Sannolikt är det väl så att jag måste grunda med något för att inte färgen skall tränga in i pappersfibrerna och därmed svälla och riskera bli skev. Några gram färg måste en kon tåla utan att påverka t/s så att det blir hörbar skillnad? Eller?
The greatest slacker...

Återgå till Vintage-hifi