Vintagereceiver - Värd att rädda? - Lämpliga högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CaptainB

Vintagereceiver - Värd att rädda? - Lämpliga högtalare?

Inläggav CaptainB » 2012-04-29 11:43

Hej allihop. Jag är helt ny här på forumet. Har tidigare haft ett brinnande intresse för elektronik och ljud, bl.a. arbetat med att reparera hemelektronik, men sista åren har det inte blivit mycket med det. Befinner mig kanske på botten rent HiFimässigt idag - kör idag en Squeezebox Boom som vardagsrumsanläggning :oops:

För ett par veckor sedan räddade jag min barndoms förstärkare från skrotbingen. Det är en Fisher rs-1080. Den här använde min far tillsammans med ett par Cerwin Vega rock´n´roll-högtalare.

Fördelarna med den är väl att jag gillar ljudet i den. Går dessutom att spela ganska högt. Förstått att den levererar någonstans runt 2x180watt rms. Lyfter man på locket är det mesta, tja, överdimensionerat är väl det bästa ordet (se länk till nudiebilder nedan). Smaken är som bekant som baken men jag tycker den är riktigt snygg.

Nackdelarna är att den är ganska genombränd invändigt och behöver en rejäl översyn. Utvändigt är den i riktigt bra skick, komplett med alla knappar intakta och med rätt känsla kvar. Ett litet hack ovanpå fronten men i övrigt i stort sett original.
En annan nackdel är väl att den inte direkt är lättplacerad, 42 cm djup och 61 cm bred blir verkligen något att bita i. Väger dessutom runt 35 kg.

Jag har lämnat in den till en riktigt duktig kille som skall gå igenom och reparera den. Och har nu lite ågren över detta, vill egentligen inte lägga några pengar på det här, samtidigt är man ju lite sugen på att få igång den.
Hur mycket tror ni det är värt att lägga på att få den tip-top? Finns det något värde i sådant här idag? Förstår att den är tämligen ovanlig men...

Nästa steg är att få in den i lägenheten, ett absolut krav från ledningen här hemma är att högtalarna "är små" och "ser snygga ut". Missade precis ett par ar-4:or på blocket som jag tror kunde varit lagom. Någon som har tips på andra mindre högtalarmodeller, gärna med stort ljud som kunde vara lämpliga?

Lite info om den, nedre länken även interiörbilder:
http://translate.google.com/translate?s ... tandard%2F

http://translate.google.com/translate?s ... c%3D2061.0[/url]

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-04-29 11:59

Luxor eller Mirsch kanske.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-04-29 14:21

Eftersom den är väldigt, väldigt kraftfull så blir den automatiskt eftertraktad och därmed värdefull, för folk har en tendens att tro att de behöver en massa kraft. :) Jag tycker att den var riktigt snygg, och hade själv velat ha kvar den bara p g a detta. Eftersom den är gammal så låter den antagligen bra också.

Den är förmodligen ganska enkel att laga, det brukar vara så med vintage-hifi, speciellt om du har haft elektronik som hobby. Det blir radikalt mycket billigare att fixa själv. Kanske t o m gratis.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-04-30 08:59

Det var den största Fisher gjorde och dessa maskiner kostades på ordenligt, bara det bästa dög. Därför blev de ganska dyra när de såldes och jag kan tänka mig att det blev inte många sålda i Sverige. Jag tittar ibland på Ebay USA för att kolla lite hur pass vanliga vissa maskiner är och vilka priser det blir, men denna dyker inte upp ofta där heller så det definitivt "a keeper" och värd att kosta på lite för att hålla igång. Att säga vad den är värd i Sverige är däremot inte lätt. Av maskiner över 150 Watt finns mycket lite till salu utom Pioneer SX-1250 som brukar vara till salu mellan 5000-8000 kr.
Om du inte vill behålla den så tar jag hand om den. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vintagereceiver - Värd att rädda? - Lämpliga högtalare?

Inläggav paa » 2012-04-30 10:28

CaptainB skrev:Nästa steg är att få in den i lägenheten, ett absolut krav från ledningen här hemma är att högtalarna "är små" och "ser snygga ut". Missade precis ett par ar-4:or på blocket som jag tror kunde varit lagom. Någon som har tips på andra mindre högtalarmodeller, gärna med stort ljud som kunde vara lämpliga?

Ska det absolut vara vintagehögtalare, eller går det bra med relativt nya modeller också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CaptainB

Inläggav CaptainB » 2012-04-30 13:59

Tack för alla svar!

Nu har jag velat färdigt, det blir till att serva upp den ordentligt! Bara att inse att det är svårt att vara kallhamrad när det är affektionsvärde inblandat...

Skall bli riktigt kul att höra den in action igen, den har inte varit igång på ca 10 år.

Högtalare tänker jag små, billiga och snygga gärna lite kultiga, nytt eller gammalt spelar mindre roll.
Misstänker att man kommer vilja byta sig fram allt eftersom man hittar kul grejer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-30 15:11

Ortofon gjorde högtalare under en period.
Det satt Scan-Speakelement i dom. Kultigt så det räcker!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-05-01 08:54

Aaahh! Vilken feting. Den trivs fint ihop med ett par stora 8 ohms golvare. Leta upp ett par JBL L100T från slutet av 80-talet, då kan du fläska på ordentligt. Ett par bra rock´n roll högtalare som inte går sönder heller.

Användarvisningsbild
orven

Re: Vintagereceiver - Värd att rädda? - Lämpliga högtalare?

Inläggav orven » 2012-05-01 22:48

CaptainB skrev:Hej allihop. Jag är helt ny här på forumet. Har tidigare haft ett brinnande intresse för elektronik och ljud, bl.a. arbetat med att reparera hemelektronik, men sista åren har det inte blivit mycket med det. Befinner mig kanske på botten rent HiFimässigt idag - kör idag en Squeezebox Boom som vardagsrumsanläggning :oops:

För ett par veckor sedan räddade jag min barndoms förstärkare från skrotbingen. Det är en Fisher rs-1080. Den här använde min far tillsammans med ett par Cerwin Vega rock´n´roll-högtalare.

Fördelarna med den är väl att jag gillar ljudet i den. Går dessutom att spela ganska högt. Förstått att den levererar någonstans runt 2x180watt rms. Lyfter man på locket är det mesta, tja, överdimensionerat är väl det bästa ordet (se länk till nudiebilder nedan). Smaken är som bekant som baken men jag tycker den är riktigt snygg.

Nackdelarna är att den är ganska genombränd invändigt och behöver en rejäl översyn. Utvändigt är den i riktigt bra skick, komplett med alla knappar intakta och med rätt känsla kvar. Ett litet hack ovanpå fronten men i övrigt i stort sett original.
En annan nackdel är väl att den inte direkt är lättplacerad, 42 cm djup och 61 cm bred blir verkligen något att bita i. Väger dessutom runt 35 kg.

Jag har lämnat in den till en riktigt duktig kille som skall gå igenom och reparera den. Och har nu lite ågren över detta, vill egentligen inte lägga några pengar på det här, samtidigt är man ju lite sugen på att få igång den.
Hur mycket tror ni det är värt att lägga på att få den tip-top? Finns det något värde i sådant här idag? Förstår att den är tämligen ovanlig men...

Nästa steg är att få in den i lägenheten, ett absolut krav från ledningen här hemma är att högtalarna "är små" och "ser snygga ut". Missade precis ett par ar-4:or på blocket som jag tror kunde varit lagom. Någon som har tips på andra mindre högtalarmodeller, gärna med stort ljud som kunde vara lämpliga?

Lite info om den, nedre länken även interiörbilder:
http://translate.google.com/translate?s ... tandard%2F

http://translate.google.com/translate?s ... c%3D2061.0[/url]
Håll i maskinen för fruntimmer finns det gott om. Många är dom som slängde sina apparater en gång i tiden för att just tanten ville ha en liten plastsak som stod och skramlade.
I dag när den intensiva kärleken har gått över så saknar dessa sina apparater. En del sparade i garage och källare och känner sig lyckligt lottade.
Vill minnas att jag lagade en sådan apparat som du har en gång i tiden.

Lite data http://www.hifigoteborg.se/Fisher%20RS-1080%20spec.htm

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-05-28 19:00

Jag var hos Vintages i Kungälv idag och tittade på en sån här maskin, Fisher 1080. Det kanske är din?
I alla fall, det var en väldig "vill ha" känsla på den. Den stod jämte en Pioneer sx-1250 och den såg nästan liten ut.
De är väldigt ovanliga och det är den första jag ser i verkligheten. Mycket trevlig sak :) 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-28 19:08

Välkommen till forumet CaptainB!

Klart du ska försöka rädda den gamla bamsingen. Själv har jag inte sett någon så stor (och fin) Fischer förut.

Kul med Googles översättningar förresten:

Denna enorma transformatorn och kondensatorerna av samma storlek som en hund livsmedel kan faktiskt väga på rätt sätt. Han ser ut underifrån:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-06-02 23:06

Trick för att få in större högtalare:
- Visa upp några skitstora burkar för frugan. "Vad sägs om dom här, är dom tillräckligt små?". Det är dom inte.
Sedan visar du upp dom burkar du egentligen ska ha. Ganska stora dom också, men inte lika illa. Samma fråga igen. "Nja, stora var dom, men klart bättre än förra förslaget, kör på dom, det får duga".

Går inte detta: Carlsson eller Sonus faber är mina tips.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-03 09:55

AlNiCo skrev:Eftersom den är väldigt, väldigt kraftfull så blir den automatiskt eftertraktad och därmed värdefull, för folk har en tendens att tro att de behöver en massa kraft.

Kraftfull? Verkar inte gilla låga impedanser med nästan samma effekt i 4 och 8 ohm. CV var väl lättdrivna och det gick säkert att få en anselig mängd ljud ur dem. Finns några andra receivrar som levererar lika mycket fast i lite mindre förpackningar.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-04 09:03

Kraftfull? Verkar inte gilla låga impedanser med nästan samma effekt i 4 och 8 ohm. CV var väl lättdrivna och det gick säkert att få en anselig mängd ljud ur dem. Finns några andra receivrar som levererar lika mycket fast i lite mindre förpackningar.

Jag har ett antal förstärkare, flest från 70-talet, och det är en enorm skillnad i kraft mellan de som ligger runt 50 Watt och de som lämnar över 150 watt.
Jag har också ett antal olika högtalare med olika karaktärer, däribland ett par Infinity som det skrivs att de ska vara besvärliga att driva.Både att de ska vara tungdrivna och att de ska har låg impedans vid vissa frekvenser.
Men mina +150 har inga som helst problem att driva dessa och vrider man på så blir ljudet outhärdligt långt innan de ens är ansträngda.
Jag har även en nyare Rotel och visst går det att spela högt med den också men det övergår mest i ett dån och har inte alls det klara ljudet som de äldre förstärkarna har.
Nu vet jag inte hur just en Fisher låter för jag har inte lyssnat på den
men den jag såg var under renovering och uppbyggnaden är lika alla andra Receivrar från den här tiden så den har säkert samma prestanda. :)
Sen är det så att man kanske inte behöver all den kraft som finns i de större grejerna men personligen tycker jag de är väldigt snygga att titta på också. 8)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-04 14:08

Det var lustigt att ingen hängde på den här straffsparken 8O

Men mina +150 har inga som helst problem att driva dessa och vrider man på så blir ljudet outhärdligt långt innan de ens är ansträngda.

outhärdligt högt ska det vara, inte outhärdligt dåligt. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-04 19:28

CaptainB skrev:Högtalare tänker jag små, billiga och snygga gärna lite kultiga, nytt eller gammalt spelar mindre roll.

Ett par piP eller Larsen L6, blir fint.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Vintage-hifi