Byta SME tonarm?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

Byta SME tonarm?

Inläggav denim44demon » 2012-06-14 22:35

Jag har funderingar på att byta plats på SME-tonarmarna (Improved series II eller series III) på de spelare som syns på bilden nedan (Thorens TD160B och Sentec DT8) och har därför några frågor till er.

1. Är det samma inställning oberoende av vilken SME-serie det är?
2. Är det svårt att göra detta skifte?
3. Vilken spelare tror ni passar bäst med vilken arm?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-14 22:55

Vilken spelare blir huvudspelaren?
Ska du ha olika pickuper i de olika armarna?
Det är väl så att förhållandet pickup/arm är väl så viktig som arm/spelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-15 09:28

Bytet i sig är nog väldans enkelt, eftersom de delar armbas. Att sedan ställa in dem blir en annan femma, men det finns gott om instruktioner där ute, inklusive handboken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-15 10:05

Varför skifta armar?

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Re: Byta SME tonarm?

Inläggav Kaha » 2012-06-15 11:24

denim44demon skrev:Jag har funderingar på att byta plats på SME-tonarmarna (Improved series II eller series III) på de spelare som syns på bilden nedan (Thorens TD160B och Sentec DT8) och har därför några frågor till er.

1. Är det samma inställning oberoende av vilken SME-serie det är?
2. Är det svårt att göra detta skifte?
3. Vilken spelare tror ni passar bäst med vilken arm?

1. Ja, i princip samma (så länge de har samma armlängd). (Altså samma armbas på samma ställe själva armen behöver få en ny justering efter flytten)
2. Nej
3. 3009 S2 imp och III är mycet lika till koncept. De funkar bra med samma pick-uper etc. Jag tror inte att skillnaden mellan dem är så stor att det är värt att experimentera med om man inte tycker att sjäva meckandet är en del av nöjet.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2012-06-18 00:05

En sak att tänka på om du byter armar är att gummibussningarna som basen står på säkerligen har torkat och blivit spröda och hårda. Skaffa ett gäng nya innan du börjar byta. (Det kan i o f s vara ide att byta dem även om du inte tänker skifta armar. Ett alternativ som många gör idag är också att byta ut gummibussningarna mot stålbrickor)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-06-24 08:18

Tack för alla svar!

Min huvudspelare är Thorens 160B som jag har en Goldring Eroica H pickup på. Jag funderade på att byta då jag tycker SME series II utseendemässigt ser något bättre ut på Thorensspelaren, men är det ingen större kvalitetsskillnad så kanske det är säkrast att låta dem sitta kvar ändå.

Det kanske skulle vara värt att byta ut gummibussningarna till basen så det kanske blir nästa projekt istället.

En fördel med SME series III är att jag har flera tonarmsspröt så det är enkelt att växla mellan olika pickups.

Detta är mina val som sitter på just nu:
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-27 18:50

Har för mig att gode Ing Öhman ansåg mk3 vara den föredragna för OM40. Jag kan missta mig dock.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-14 08:12

Eroica trivs klart bäst i SME II.
Du kommer behöva kolla alla inställningar på armarna efter byte t.ex. höjden lär ju absolut inte stämma.
Alla SME-fästen sitter inte på samma ställe på olika spelare.
Jag misstänker att Thorens kan sitta lite närmare centrum än Sentec, och dessutom är Sentecs rakt mot centrum medans Thorens pekar rakt fram.
Om det är svårt eller enkelt att byta beror på om man är noggrann.
Vad säger att dom är rätt injusterade nu? Så det kanske är välbehövligt att justeras om även om du inte byter spelare.
När det gäller OM40 så första generationen fungerade ju bra i SMEIII och inte i så mycket annat. Men min uppfattning är att du kommer få ett bättre ljud med Eroica och SME II under förutsättning att båda pickuperna är i bra skick.

mvh/Harryup

Återgå till Vintage-hifi