2st tandberg fasett + technics sa-200k?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bodenbo

2st tandberg fasett + technics sa-200k?

Inläggav bodenbo » 2012-09-24 17:05

hejhej!

har några gamla tanberg fasett högtalare (svarta) och en technics SA-200K förstärkare som jag inte har användning för längre, funderade på att sälja allt men har inte en susning om vad man kan ta för detta, allt funkar fint vad jag kan urskilja!

tack på förhand

Adam

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-24 17:37

SA-200K är fin :) men inte sällsynt så 350-500 spänn kanske? Börja på typ 500 om den är i fint fungerande skick så kan man ju alltid sänka.

Tandberg fasett (var det inte nån traderaauktion med sådana nu??? kolla!) vet jag ej, är det det dem jag tänker på så är de skitcoola ju :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-09-24 17:58

Technics-modellen är den lägsta i sin serie, och är inte värd särskilt mycket. 200 typ. Även liknande, större modeller i denna, efterföljande och föregående serier brukar kosta väldigt lite. (Några exempel: SA-101, 102, 5160, 5270, etc). Tyvärr några av de sämsta receivrar jag använt. :(

Användarvisningsbild
bodenbo

Inläggav bodenbo » 2012-09-24 19:08

Okej, bra info men är det någon som har en prisidé på ett par?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-24 19:10

Som Technics-fanboy måste jag protestera lite :) 200 spänn är kanske vad den är värd för vemsomhelst, men om den är i fint yttre skick samt väl fungerande så är det viktigare än hur de låter. Vänder man sig till rätt köpare (samlare, eller såna som jag :mrgreen: ) så är inte 3-400 orimligt alls, imho.

Motsvarande enkla Technics-skivspelare typ SL-BD22 (inte ens vintage) eller B2 kan gå för 500 på Tradera så det kan vara värt ett försök. Skicket betyder mycket, som sagt.

Sen undrar jag vad du AlNiCo tycker är dåligt med dem? Har själv inte haft möjlighet att bedöma så mycket så jag blir nyfiken.

Jag skulle nog testa att kolla runt på nätet för en "2nd opinion" :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-24 19:14

bodenbo skrev:Okej, bra info men är det någon som har en prisidé på ett par?

Finns det inte speciella Tandberg-forum där du kan fråga? Jag skulle inte släppa dem särskilt billigt iaf, det är inte var dag man ser dem....

oj, Fasett gick för 1025 kr på Tradera:

http://www.tradera.com/tandberg-fasett- ... _163744466

:)

Bild

Användarvisningsbild
bodenbo

Inläggav bodenbo » 2012-09-24 19:28

ah, såg just de där på tradera, hörde med farsan också (han som köpt dem på loppis) gav 200kr för paret men han hade för sig att de är mer eftertraktade i Norge där jag för tillfället bor faktiskt!

Ska kolla runt lite mer men det verkar inte vara omöjligt att få runt 2000kr i Norge för ett par fina, och det är dessa.

Förstärkaren är också i fint skick, inga repor eller liknande som jag kan se och jag har använt den nästan dagligen i ett års tid och aldrig haft några problem med funktionaliteten så detta ska nog gå bra:)

tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-09-25 19:27

Jag gillar också Technics, och håller med om att utseendet är viktigare än ljudet - fast bara lite, lite. Eller, egentligen så går de hand i hand. Ful men bra? Nej. Fin men dålig? Nej där också. Hehe. :P

Vad jag tycker om dessa tre serier receivrar är att de dödar musiken. Ljudet blir tråkigt. Normalt sett anser jag att alla förstärkare låter i princip likadant, men just dessa upplever jag som lite annorlunda.

Såg nu förresten att det finns SA-100 (en modell under) också. Inte sett förr.

phloam skrev:Som Technics-fanboy måste jag protestera lite :) 200 spänn är kanske vad den är värd för vemsomhelst, men om den är i fint yttre skick samt väl fungerande så är det viktigare än hur de låter. Vänder man sig till rätt köpare (samlare, eller såna som jag :mrgreen: ) så är inte 3-400 orimligt alls, imho.

Motsvarande enkla Technics-skivspelare typ SL-BD22 (inte ens vintage) eller B2 kan gå för 500 på Tradera så det kan vara värt ett försök. Skicket betyder mycket, som sagt.

Sen undrar jag vad du AlNiCo tycker är dåligt med dem? Har själv inte haft möjlighet att bedöma så mycket så jag blir nyfiken.

Jag skulle nog testa att kolla runt på nätet för en "2nd opinion" :)

Återgå till Vintage-hifi