Problem med Pioneer sx-590

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Problem med Pioneer sx-590

Inläggav Andersh74 » 2012-10-28 10:57

Hejsan
En kort fråga som kanske har ett bra svar. Min Pioneer sx-590 strular lite. Ena kanalen är död när man har stereoknappen i stereo. Ett tag var det bara glapp i den men nu är den stendöd på vänsterkanalen så länge man inte trycker in stereoknappen och kör i mono. Vad kan det tänkas vara för krux med detta?

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-10-28 11:20

Jag skulle först ha kontrollerat signalen in. Om du byter plats på höger och vänster insignal, blir det ljud i andra högtalaren då?

Om inte, är det internt fel. Då skulle jag testa en annan ingång först.
Därefter rycka ur elsladden och ge mig in i stärkaren och mäta alla omkopplare och switchar. Även smörja alla med elektronikspray.

Lycka till!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-28 11:32

Tax för snabbt och vettigt svar. Jag hade börjat med att rycka nätsladden och skruva isär. När jag blir ensam här hemma för att dammsuga hela huset ska jag genast sätta igång med stärkaren!

/Anders "Nästan i städtagen"

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-10-28 11:52

Rengör alla knappar och reglage med t-röd. Dränk dem (ingen fara vätske-mässigt; allt dunstar bort) och vrid/tryck typ hundra gånger styck. Detta kan fixa det mesta.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-28 12:15

Men du menar att de ska rengöras inifrån med sprit? Utifrån gör det väl inte mycket nytta?

Tyvärr blev jag inte ensam med dammsugaren. Familjen stannade hemma för att hjälpa till varför rengöring av stärkare får anstå....

/A

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-10-28 12:58

Andersh74 skrev:Men du menar att de ska rengöras inifrån med sprit? Utifrån gör det väl inte mycket nytta?

Tyvärr blev jag inte ensam med dammsugaren. Familjen stannade hemma för att hjälpa till varför rengöring av stärkare får anstå....

/A

Inifrån, jepp. Öppna skalet och dränk det som är anslutet till de yttre knapparna och reglagen. Jag brukar fylla en ögondropps-behållare för att få lite mer precision, annars kan du ta en halv kork och bara hälla över knappen. Akta så att det inte kommer på glaset till radio-skalan, har du otur så kan det fastna där inne och lösa upp texten.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-10-28 13:44

Märkligt nog hjälpte det att byta kanal på det ingående ljudet. Det märkliga är att även radion började fungera i stereo samtidigt. Tror en invändig rengöring ändå inte skulle skada då det knastrar lite här och där på rattarna. Främst volymen.

En helt annan fråga? Vem är det som sätter en ny toarulle på plats när den gamla tagit slut? Funderar på om det finns någon genusaspekt på detta? Här hemma är det nämligen alltid jag. Håller på med ett experiment just nu genom att inte byta. Och nu är vi inne på andra nya toarullen med en tom rulle i hållaren....

/Anders

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-10-28 16:04

Det kanske bara var glapp i sladden.

Här hemma är det den som tar slut på rullen som byter. Det sitter aldrig en tom rulle där--eller vänta lite nu! 8O

Återgå till Vintage-hifi