Akai CS-702D

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrper

Akai CS-702D

Inläggav henrper » 2012-11-14 13:49

Hej

Jag har hittat ett kassetdäck som heter Akai CS-702D. Jag är väldigt okunnig när det gäller stereoprylar och har följande fråga:

Måste jag ha en förstärkare eller reciver för att driva detta kassetdäck eller kan jag koppla högtalare till kassetdäcket? Följdfråga till detta är om det isåfall går att koppla skivspelare till DIN-uttaget på kassetdäcket och genom kassetdäcket förmedla ljud ut i högtalarna??

Mvh

Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-14 13:53

Väldigt grov generalisering: du måste nästan alltid ha en förstärkare/receiver kopplad mellan t.ex k-däck eller skivspelare och högtalare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-14 14:08

Precis, en förstärkare eller receiver (förstärkare med inbyggd tuner) har ingångar för skivspelare, kassettdäck, tuner, Aux (vadsomhelst extra line in) via RCA-kontakter - det står "Line In" eller Out och kontakterna ser ut så här: http://www.kjell.com/Sok?query=rca+kontakt

Kdäck kan ha både RCA och DIN, det finns adaptrar som länkar ihop enkelt o bra.

Det enda du kan använda direkt med enbart kassättdäck är hörlurar, men du kan även ta aktiva högtalare (inbyggd förstärkare) som exvis datorhögtalare (via RCA eller sätt i nödfall gröna pluggen i hörlursuttaget på däcket) och få ljud om du inte har förstärkare. En sådan är dock inte dyr begagnad, kolla blocket.

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2012-11-14 14:30

Ahh ok

Nu hänger jag med!!

Tack för era svar!

mvh
Henrik

Återgå till Vintage-hifi