Hur tvätta fronttyg till högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Hur tvätta fronttyg till högtalare?

Inläggav Rishna » 2012-11-19 12:50

Hej visa och lärda!

Turen har kommit till fronterna till mina nyförvärvade JBL L-65:or. Tyget är "Midnight blue" och riktigt fint ihop med den mörka valnötsfanéren och det rökiga glaset, men det är något som stör en aning. Högtalarna har förmodligen stått fuktigt en tid och det syns på tyget som ser ut lite som när man spillt något på en duk och det bildats ljusare kanter där vätskan hamnat och sedan torkat bort. Ni förstår säkert hur jag menar även om det naturligtvis varit bättre att lägga upp bilder (vilket jag ännu inte lärt mig hur man gör).

Jag har provat med att lägga fronterna på mage och tvätta dem lite lätt med tvål och ljummet vatten men det gör ingen skillnad.

Någon som har erfarenhet av liknande och som lyckats återskapa tygets jämna och fina färg?

/Fredrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-19 13:02

Ingen erfarenhet av just detta tyg. Men ska man få det rent krävs åtminstone handtvätt i 30-40 grader. Nu vet inte jag om tyget är uppspänt på en träram eller något annat material som bättre motstår väta, men det bästa är nog att lossa tyget från ramen. Därefter tvätta och sedan montera tillbaka det. Risken är förstås att det krymper och då kan det bli tufft.

Ett alternativ är att behålla tyget på ramen, dränka in det ordentligt med vatten/tvättmedel och sedan gnugga försiktigt med typ en nagelborste eller svamp. Fast det är förstås alltid vanskligt med så gamla grejor.

Det finns ju också sk textilrengörare att köpa, sådant man använder till soffor å så. Det brukar vara något skumliknande ämne som man sedan använder en svamp för att arbeta in i tyget.

I värsta fall får man leta efter något liknande tyg och kläm om högtalarna.

/ B

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-11-19 13:33

Funderar på om inte klädseltvätt är rätt väg att gå utan att ha erfarenhet. Finns ju för bilar bland annat och inget som behövs sköljas ur efteråt vilket bör underlätta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-19 13:40

Det sitter väl på en plastram? Jag menar, jag har ju två par men man kan ju inte köra med galler på. Blötläggning i ljummet vatten och diskmedel hade jag provat.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-19 14:21

Tack för snabba och konstruktiva svar!

Jag ska prova i afton :)

/Fredrik

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-11-19 14:43

Våta tvättlappar, typ Pampers, är förvånansvärt effektiva som fläckborttagare på bilklädsel. Kan nog funka även på högtalarfronter!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-11-19 17:42

http://www.ebay.com/itm/Speaker-Grill-C ... 588e441017

Det hade varit fräscht med helt nytt tyg.

130 kr med frakt.

Tullfritt naturligtvis.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-19 18:41

Det hade varit fint ja :), men hoppas att det ska gå att rädda med lite milt tvättmedel. Just nu torkar eländet.

Återgå till Vintage-hifi