Byta DIN-kontakt och kabel

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrper

Byta DIN-kontakt och kabel

Inläggav henrper » 2012-11-15 15:16

Hej

Jag har en gammal DUAL vinylspelare som har glappig DIN-kontakt. Efter lite felsökning har jag kommit fram till att jag tänker byta ut hela sladden till en ny. Jag har sett på Kjell o Co att de säljer DIN-kontakter (5-pinnar). Men jag undrar om någon vet vilken typ av kabel som jag behöver köpa?

mvh

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-16 07:57

I en vinylspelare är den belastning pickupen får av kabel och efterföljande steg viktig, speciellt om det är en pickup av typen rörlig magnet, MM = moving magnet. Vad är det för pickup och vilken förstärkare är den ansluten till? Finns möjligen de som kan reda ut vad som är en lämplig belastning. Grundtipset är annars: kort kabel med låg kapacitans. Blir kapacitansen för låg kan den alltid höjas i förstärkaren. Om inte den nuvarande kabeln är av. Finns det anledning att byta den?

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2012-11-16 09:36

Hej Roger!

just nu sitter det en DMS200 pickup på en Dual 1225 (har dock tankar på att byta pickupen till en Audio Technica AT 95 E). Vinylspelaren är kopplad till en Akai AA 1030.

Har lite funderingar på att byta ut DIN-kabeln till en RCA kabel. Frågan är vad som händer med jorden då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-16 09:51

henrper skrev:Hej Roger!

just nu sitter det en DMS200 pickup på en Dual 1225 (har dock tankar på att byta pickupen till en Audio Technica AT 95 E). Vinylspelaren är kopplad till en.

Har lite funderingar på att byta ut DIN-kabeln till en RCA kabel. Frågan är vad som händer med jorden då?

Ojdå, den spelaren var lite antik med växlare och allt... Har haft en liknande för 40 år sedan och det är ju inte direkt högsta nivå på den. I princip skulle jag hellre leta efter en bättre spelare att lägga pengar på. Akai-receivern känner jag inte till, det var inget som brukade vara med i de "fina" butikerna på den tiden. Det finns manualer för båda på nätet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-16 14:39

Det skadar ju inte att ha en bättre pickup (som inte skadar skivorna) så en AT är ju inte fel att äga och ev sätta på en bättre spelare framöver..!

Inga konstigheter med DIN vs RCA, jorden där är i ytterringen och signal i resp spets s.a.s. Har du bara en jord i din-sladden så får du på nåt sätt se till att båda RCA-sladdarna jordas i den, kanske skulle byta till helt ny sladd (öppna apparaten och löda fast där). Eller köp adapter :)

Är den DIN eller RCA-ingång på AKAI'en?

edit: DMS200 vet jag inte vad det är eller hur bra den är, kan vara sliten?

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2012-11-16 15:04

Hej!

Tänkte att det kunde vara värt att byta pickupen och AT:n verkar väldigt prisvärd plus att DMS:en är nog rätt sliten.

Min tanke är att löda på helt nya kablar inne i skivspelare men eftersom DINkabalen är jordad så blev jag lite fundersam med att byta till RCA. Måste jag ha en separat jordkabel om jag lödar på helt ny RCA-kabel då kanske?

Akaien har RCA utgångar så det hade varit smidigt att slippa adapter.

mvh

Henke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-16 15:12

Det finns en servicemanual på http://www.vinylengine.com/library/dual/1225.shtml som visar hur det ska kopplas med RCA eller DIN.

Man måste vara registrerad för att komma åt den.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-16 16:04

henrper skrev:Min tanke är att löda på helt nya kablar inne i skivspelare men eftersom DINkabalen är jordad så blev jag lite fundersam med att byta till RCA. Måste jag ha en separat jordkabel om jag lödar på helt ny RCA-kabel då kanske?

Det är väl bara att löda fast båda RCA-sladdarnas skärm (jord) i den punkt där DIN-sladdens jord (skärm/hylsa) nu sitter inuti? Och så vänster/höger kanal på rätt plats. Nån separat jordkabel ska inte behövas..!

Svåraste blir kanske bara att inte blanda ihop vänster/höger kanal, minns inte DIN-konfigurationen... Du får kolla :)

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2012-11-19 14:07

Hej igen!

Tack för tipsen. Ska testa att löda på nya RCA-kontakter ikväll innan jag helt byter ut kabeln från vinylspelare. Verkar ju finnas en jordkabel i respektive "kanal" på den befintliga kabeln.

Kör på vit kabel på vit RCA och röd kabel på röd RCA och sen kör jag på jord på respektive skärm i de båda RCA-kontakerna.

Borde ha fattat rätt nu?

mvh

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-19 15:17

Kopplingsschema från servicemanualen:

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-19 18:27

Vad betyder "Mass sheet"?
Skulle gissa på "jordbleck" om man tänker på hur en dålig tysk-engelsk översättning skulle kunna falla ut.
Men sitter det något sådant i pickupskalet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-19 19:12

Vet inte men det brukar finnas liknande på andra tonarmar, att röret jordas på det viset. Mass sheet borde kanske översatts annorlunda...

Användarvisningsbild
thisismycat

Inläggav thisismycat » 2012-11-20 13:59

Dual 1225 är en alldeles utmärkt vintage-spelare som du kan få för nästan ingenting. De trivs ofta bra med Shure-pickuper, kör själv med Shure 75 och det funkar utmärkt.

Angående din första fråga, så har jag själv gjort det bytet du undrar över. DIN använder bara 3 pinnar i kontakten, signal, signal och jord. I "muting switch" som servicemanualen kallar det är alla tre jordar sammankopplade. Men det finns en chassijord, en jord för röd och en jord för vit. Klipp bort den bryggan som sitter mellan de tre jordarna och löd fast respektive jord för respektive signal. Löd fast en separat chassijord, som du sedan kopplar till din förstärkare.

Släng på en skiva och njut!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-11-20 15:04

I den tyska står det "Masseblech"(jordbleck) och man kan då ana varifrån översättningen till engelska kommer....

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-11-20 23:42

henrper skrev:Hej Roger!

just nu sitter det en DMS200 pickup på en Dual 1225 (har dock tankar på att byta pickupen till en Audio Technica AT 95 E). Vinylspelaren är kopplad till en Akai AA 1030.

På Vinylengine hittade jag
Postby rorenoren » 25 Feb 2011 00:19

Hi,
the DMS200 is a cartridge made by Audio Technica.
It is similar to the budget AT carts.

The sound quality should be somewhere close to an AT95e, maybe better, depending on the stylus used.

The 200 is not the original cart for the Dual 1009.

men DMS200 kan ju ha varit original på din 1225.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
henrper

Inläggav henrper » 2012-11-21 10:13

Hej

Tack för utmärkt respond på mina frågor!

Jag har nu lödat om kablarna till RCA med ett gott resultat.

Då nålen till DMS200 pickupen var lika dyr som en ny AT 95:a har jag även beställt denna pickup från Tyskland. Inväntar leverans.

tack för hjälpen alla!!

mvh

Henke

Återgå till Vintage-hifi