Marantz 2225 kattlåda

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Marantz 2225 kattlåda

Inläggav leffe » 2012-11-23 22:36

En av mina katter är tydligen HiFi-kritiker, hon har nämligen funnit att det bästa sättet att använda en Marantz 2225 är som kattlåda.

Stärkaren stod parkerad på golvet halvvägs under en soffa, i ett rum där jag inte vistas speciellt ofta.

Uppenbarligen har kattf-n suttit på stärkaren och pinkat mer än en gång - så min fråga är följande:

Finns det nåt bra sätt att göra ren recievern, detta är ju en enklare modell, så den är ju inte lika fullsketen i kretskort och komponenter som sina större bröder - men det sitter ju några kretskort monterade på mellanchassit som är schysst marinerade i katt-urin.

Kan jag tvätta med rödsprit, en pensel och lite tryckluft?

:cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
robin_bockman

Re: Marantz 2225 kattlåda

Inläggav robin_bockman » 2012-11-23 23:39

Oj, salterna, och lukten när den värms upp :?

Jag skulle satsa allt på ett kort som du har tänkt, t-röd eller elektronikrengöring i mängder, och sen hålla tummarna...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-23 23:42

Och så ge katten en åktur i en haubits 77...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-11-23 23:45

Jag kanske till och med skulle köra mer rent vanligt vatten rikligt, avsluta med destilerat och sen en torkperiod på några dagar, vet inte riktigt hur t-röd löser salter :?:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-24 00:01

Jag tänker inte berätta vad katten har gjort i min OA2212 .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-11-24 10:02

robin_bockman skrev:Jag kanske till och med skulle köra mer rent vanligt vatten rikligt, avsluta med destilerat och sen en torkperiod på några dagar, vet inte riktigt hur t-röd löser salter :?:

+1

Börja med vatten.

Avsluta med T-röd, som löser in kvarvarande vatten och sen dunstar och
tar vattnet med sig. Dvs som torkhjälp.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-24 11:32

phon skrev:Jag tänker inte berätta vad katten har gjort i min OA2212 .... 8O

Tack! :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-11-24 12:03

Isopropanol/isopropylalkohol kan också fungera bra, som alternativ till rödspriten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-24 12:14

Det här fungerar rätt bra mot det som katter lämnar efter sig. Finns i djuraffärer o liknande. Tar bort lukt.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-24 12:15

Jag har 2 pipettflaskor på arbetsbänken.

Den ena med "batteri vatten" dvs avjoniserat vatten.

Den andra med sprit för avsedd att binda vatten i luftbroms system.

Båda finns på macken och funkar klockrent till sanering.

Spriten är inte så dum när man ska borra aluminium dessutom.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-11-24 12:32

Markera alla sladdar, ta många bilder, löd loss hela virningsstolparna - med sladdarna fortfarande anslutna - från kretskorten. Ta inte bort stolparna från sladdarna.

När kretskorten är lösa och borta från förstärkaren så gör du rent dem i badkaret eller i diskhon. Skrubba med en diskborste eller liknande, använd diskmedel eller flytande tvål. Om du har t ex kopparputs-medel så använd en runda av sånt också.

När kortet är rent så torkar du det med en hårtork i några minuter, sen låter du det ligga en dag.

När korten ändå är ute så passa på att byta ut alla elektrolytkondensatorer.

Dränk variabla motstånd med t-röd och låt det torka ur (tar ca en timme). De som reglerar tomgångsströmmen bör nollställas (så långt motsols de kan vridas) innan du startar upp förstärkaren igen.

Det är helt onödigt att vara rädd för att blöta ner elektronik. Jag tycker att det är lite kul att många som säger sig inte kunna något om elektronik brukar säga "jag vet åtminstone en sak om elektronik - att det och vatten inte går ihop", som om det omedelbart förstörs så fort det kommer i kontakt med lite fukt. :wink:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-24 12:42

Har man klockrent kommunalvatten så kanske det funkar bra men med redigt mycket kalk och järn i vattnet är biltemas batterivatten väl investerade pengar :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-24 13:51

AlNiCo skrev:Det är helt onödigt att vara rädd för att blöta ner elektronik. Jag tycker att det är lite kul att många som säger sig inte kunna något om elektronik brukar säga "jag vet åtminstone en sak om elektronik - att det och vatten inte går ihop", som om det omedelbart förstörs så fort det kommer i kontakt med lite fukt. :wink:

Vi hade elektriker på besök i datorhallen på jobb och dammet från borrad gipsskriva drog brandsläckningen. Dimma med avjoniserat vatten. Inte en enda av servrarna tog någon skada, precis som avsett.

Såg väldigt kul ut genom fönstren med ett par elektriker som fiskar i ett akvarium. Eller biltvätt kanske är bättre beskrivning... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-11-25 00:05

Tack för alla tips :D

Bra ide att löda bort virsstolparna! jag kör på det upplägget och gör det hela ordentligt.
2225 är ju inte den mest välljudande skapelsen Marantz släppte ifrån sig, men den är ju snygg, så det är ju synd att låta den förfaras!

Virade anslutningar förresten - är det vanligt på 70talsbyggen?, minns inte att jag sett detta speciellt ofta 8)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-11-25 00:54

Det var standard på japansk utrustning åtminstone. Blev mindre vanligt mot slutet av 70-talet, för att sedan i princip försvinna helt (byttes ut mot plastanslutningar och flatkablar).

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-11-25 10:51

På tal om Marantz 70-talsserie; hittade för 6-7 år sedan en 2220B ståendes på högkant i en snödriva. Jag tror den fått en liten skjuts av plogbilen också, för den var full av snö invändigt och hade förlorat ett par av sina fötter. Nåja: In i badkaret och spola bort is och snö. Lät den torka över natten och sen var det bara att spela :). Byggd som en stridsvagn, receivrarnas Kalashnikov!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-11-25 21:01

Rishna skrev:Byggd som en stridsvagn, receivrarnas Kalashnikov!

:lol: :lol: :lol:
Hehe, klockrent.

Återgå till Vintage-hifi