Grundig 80-tal. Synpunkter samt service.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FarmoRz

Grundig 80-tal. Synpunkter samt service.

Inläggav FarmoRz » 2012-12-06 22:27

Hej!
Hoppas inte denna pjäs är för ny för att passa sig i Vintage. :)
Bytte till mig denna historia för en bärs förra veckan.
Bild
Ma-100
MCF-100
MXV-100
MT-100
BOX SM-500

Jag har ingen aning om vad det egentligen är, hur den står sig ljudmässigt. Den känns ganska gedigen och riktigt skön känsla med knappar och vred.
Den gör sig med andra ord väldigt bra i köket.

Högtalarna som jag fick med är några Grundig som hör till denna setup. Några plast historier med ganska brumlig och oprecis bas. (Kan bero på placeringen, ska forska mer i det.)

Det tråkiga är att kassettdelen har kastat in handduken. Är 2st kugghjul som har blivit utslitna och saknar lite tänder. Matar inte fram band alls. Är detta en ett stort uppdrag att fixa eller finns det kugghjul att köpa? Universal?

Tacksam för svar och synpunkter. :)

Användarvisningsbild
highfive

Fina grejor !!!!

Inläggav highfive » 2012-12-06 23:25

Hej kolla in länken nedan! ( katalogsida på tyska)

Fina grejor för bärs!

http://grundig.pytalhost.com/grundig81-3/

Med vänlig hälsning, highfive 8)

Användarvisningsbild
highfive

SM 500 högtalarna

Inläggav highfive » 2012-12-06 23:36

Hej

Länk till Högtalarprospekt på tyska över bland annat SM 500

http://grundig.pytalhost.com/grundig81-2/

Med vänlig hälsning, highfive 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-07 00:07

En sådan där stapel har jag haft fast den kostade lite mer än en bärs då... Kassett har jag aldrig använt mer än för att någon enstaka gång spela in något att ha i bilen... Använde knappt slutsteget för jag hade ett par stora aktiva högtalare som hörde till typ Phillips MFB fast större, mycket större! Dubbla 10" tror jag det var... Elektroniken uppfattar jag som helt OK även om det inte är något jag skulle springa benen av mig för att få tag på igen... Det finns ett rack till också! ;-)

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2012-12-07 02:00

Det där öppna kassettdäcket är rätt sexigt faktiskt... I'd hit it! :twisted:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Grundig 80-tal. Synpunkter samt service.

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-07 08:46

FarmoRz skrev:Det tråkiga är att kassettdelen har kastat in handduken. Är 2st kugghjul som har blivit utslitna och saknar lite tänder. Matar inte fram band alls. Är detta en ett stort uppdrag att fixa eller finns det kugghjul att köpa? Universal?

Kugghjulsproblemet diskuteras flitigt på tyska forum. Kanske hittar du ett passande kugghjul på denna sida, http://sehling.net/shop/category_61/Zah ... undig.html

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-12-07 09:10

Jocke skrev:En sådan där stapel har jag haft fast den kostade lite mer än en bärs då... Kassett har jag aldrig använt mer än för att någon enstaka gång spela in något att ha i bilen... Använde knappt slutsteget för jag hade ett par stora aktiva högtalare som hörde till typ Phillips MFB fast större, mycket större! Dubbla 10" tror jag det var... Elektroniken uppfattar jag som helt OK även om det inte är något jag skulle springa benen av mig för att få tag på igen... Det finns ett rack till också! ;-)

Jag hade också en sån på 80-talet!
Har för mig att den var riktigt dålig. :lol:

Det var dessutom ingen Grundig, det var något...asiatiskt vill jag minnas. :?:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-07 12:49

KarlXII skrev:
Jocke skrev:En sådan där stapel har jag haft fast den kostade lite mer än en bärs då... Kassett har jag aldrig använt mer än för att någon enstaka gång spela in något att ha i bilen... Använde knappt slutsteget för jag hade ett par stora aktiva högtalare som hörde till typ Phillips MFB fast större, mycket större! Dubbla 10" tror jag det var... Elektroniken uppfattar jag som helt OK även om det inte är något jag skulle springa benen av mig för att få tag på igen... Det finns ett rack till också! ;-)

Idag accepterar vi ju på ett helt annat sätt att grejer görs någon helt annan stans än vad fabrikatet kanske antyder... Minns inte vad det där kostade men Grundig gjorde några inbrytningsförsök på marknaden för lite dyrare prylar... gick väl inget vidare va?^^

TANDBERGEREN

Re: Grundig 80-tal. Synpunkter samt service.

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 21:58

FarmoRz skrev:Hej!
Hoppas inte denna pjäs är för ny för att passa sig i Vintage. :)
Bytte till mig denna historia för en bärs förra veckan.
Bild
Ma-100
MCF-100
MXV-100
MT-100
BOX SM-500

Jag har ingen aning om vad det egentligen är, hur den står sig ljudmässigt. Den känns ganska gedigen och riktigt skön känsla med knappar och vred.
Den gör sig med andra ord väldigt bra i köket.

Högtalarna som jag fick med är några Grundig som hör till denna setup. Några plast historier med ganska brumlig och oprecis bas. (Kan bero på placeringen, ska forska mer i det.)

Det tråkiga är att kassettdelen har kastat in handduken. Är 2st kugghjul som har blivit utslitna och saknar lite tänder. Matar inte fram band alls. Är detta en ett stort uppdrag att fixa eller finns det kugghjul att köpa? Universal?

Tacksam för svar och synpunkter. :)

Et nydelig Rack det der, Philips til siste biten, med GrundigLogo på.

Men bevares, dette spiller helt greit det.
Hadde varit kul om jag hadde hatt kapacitet, men dessverre så kan jeg ikke tilby mine tjenester for å få fikset den kassettspilleren.

Høyttalerne ordnet som regel Grundig med selv, og noen ganger låt det virkelig bra. Ofte noe plasseringsfølsomme, da de fremhevet bassen ja.
Løft de gjerne opp fra gulvet, så vil du finne at de "lander" bedre.

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 22:01

KarlXII skrev:

Fel og fel.

Låt rett så bra den stacken der. En stack som forøvrig egentlig var et Philipsstack.

Återgå till Vintage-hifi