identifiera bredbandare i carlson kopia?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

identifiera bredbandare i carlson kopia?

Inläggav DrBoar » 2012-12-12 21:33

Jag har spanat in ett par Carslson kopior (uppriktad 8" 4små kondiskanter under ett galler). Bilden är dålig men det är en dubbelkon och i centrum sitter det en bult man kan ana den sexkantiga skallen i mitten.
Vad är de för element och kan de vara värt 100 kr styck?
Då lådorna är slutna befarar jag några magnetsvaga skitelement men man blir ju lite nyfiken :?

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-12-12 21:54

Tycker nog att de stämmer bra med OA5 original.Alla skruvar sitter där de skall-både skruvarna för baffeln och de tre till dämpkorgen.Skruvarna till elementet är ju spårskruvar i motsats till alla andra,men även det är OK.Gummiduttar under är också original.Diskanterna sitter med originalbyglar,så det stämmer också.

Det är ju lite svårt att bedöma basen från bilden.Ta med en ficklampa så kanske det blir lite bättre bilder.Eller mät helt enkelt bara diametern?9710 har ju ett unikt mått här.
En högtalare som ser ut som en 9710 med samma stora dubbelkon men med en bult i mitten...?
Visserligen har det funnits element med ungefär samma storlek på dubbelkonen som Philips och med synlig spider,men någon bult minns inte jag i alla fall.
Det är väl inte någon lustigkurre som har limmat en extra tyngd?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-13 00:08

alla 9710 element jag sett har varit ljus/grå-bruna till färgen på papperskonen alltså. Det där elementet ser väldigt mörkt ut men det kan ju också bero på fotot.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-13 07:58

Baffel och element ser precis ut som Carlsson OA5-typ2.
De fyra diskanterna med en rund stav i mitten.
Extraskruvarna för att hålla en dämpkorg runt baselementet.
Men när jag vände lådan såg jag ingen basrefexöppning i mitten?
Sedan är det där med den sexkantiga bulten?

Är det en kopia borde de inte ha kostat på sig en dämpkorg och att limma dit en 10mm mutter för att tynga ner konen verkar märkligt? Om de är kvar får jag ta en vända till och kolla mer noggrant. Är de 9710 borde man kunna ta dem på yttermåttet som på en 8 1/2" borde vara lite större än de flesta 8" element.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-13 17:40

Det är uppenbarligen ett par orginal OA-5typ2
Loggan och måtten stämmer och det är en basreflex, det är en solid botten men en slits runt denna som jag inte såg första gången.

Bild

St Eriks hjälpen i Spånga om någon vill ha ett par för 200 kr.

Återgå till Vintage-hifi