Dual 704 trög tonarm.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Dual 704 trög tonarm.

Inläggav 2-ch » 2012-12-17 10:36

Sonen önskade sig en skivspelare i julklapp. En önskan som inte kan förbises :wink:
Jag slängde ut en fråga i köpråd och fick lite förslag på billiga spelare. Dual 505 verkade rätt poppis.

Nu hittade jag ingen sån utan det blev en -78års Dual 704 istället.
Sprucket lock och bara en fungerande kanal :? I övrigt i mycket fint skick med original manual och allt.
Nåja, jag tyckte det var värt en chansning så jag köpte den.

Igår lyckades jag fixa så att den låter på båda kanalerna :D
Men nu över till ett annat problem med den.

Tonarmen löper inte helt lätt. Vad kan jag göra åt det?
Smörja upp den antar jag men innan jag gör det så rådfrågar er som kan mer än mig om skivspelare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Dual 704 trög tonarm.

Inläggav PerStromgren » 2012-12-17 10:58

2-ch skrev:Smörja upp den antar jag men innan jag gör det så rådfrågar er som kan mer än mig om skivspelare.

Det låter som en tveksam åtgärd. Jag skulle snarare gissa att det är något som ligger emot någonstans. Hur känns trögheten? Skrapar det? Kan det vara kablarna till tonarmen? Finns det avstängningsmekanism som kan ta i?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-17 11:13

PerStromgren skrev:Jag skulle snarare gissa att det är något som ligger emot någonstans. Hur känns trögheten? Skrapar det? Kan det vara kablarna till tonarmen? Finns det avstängningsmekanism som kan ta i?

Nej, inget skrap bara lite trögt. Om jag jämför med min skivspelare så är det ju näst intill inget motstånd att föra armen innåt eller utåt.
En lätt putt får den att åka tvärs över hela skivan.
På Dualen så stannar den upp rätt fort. Så ska det väl inte vara?
Spelaren är ju helt inkaplsad :evil: så att se vad som händer inuti låter sig inte göras på något enkelt sätt.

Men lite olja är alltså inget att rekomendera?
Det är ju ingen märkvärdig spelare det här, vill bara få den i ett någorlunda funktiosndugligt skick.
Det är trist om den skulle förstöra skivorna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-17 11:19

En bild på den för att lätta upp tråden :)

Bild

Och en på problemområdet...
Bild

Måste läsa på vad den här spaken gör :oops:
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-17 11:39

Här kommer lite hjälp till självhjälp:

http://www.vinylengine.com/library/dual/704.shtml

Det är gratis att regga sig. Jag kan ladda ner och maila annars!

Med vänlig hälsning,

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 11:44

Verkar vara en fin spelare med många inställningsmöjligheter. Som jag ser det finns det två möjligheter, antingen är det som Per föreslår något som bromsar upp. Typ någon kabel som ligger fel, eller något annat som är i vägen. Eller så är det skadade lager, tex efter en transport där man låtit motvikten sitta kvar.

Men när du testar "svinget", ställer du då in armen så den hänger i luften med nålen bara en liten bit ovanför tallriken - eller hur gör du?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-17 11:47

2-ch skrev:Men lite olja är alltså inget att rekomendera?

Nej!

I vilken riktining är det hög friktion? Det finns en massa funktioner på den där armen när man tittar i service manualen. Antiskating och avstängningsautomatiken tror jag kan strula. Det går också att justera lagren. Dock ska de inte glappa utan bara löpa fint utan konstigheter.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-17 11:53

Fjonkalicious skrev:Här kommer lite hjälp till självhjälp:

:) Reggat mig där igen, vilken gång i ordningen vet jag inte.

Bill50x skrev:Men när du testar "svinget", ställer du då in armen så den hänger i luften med nålen bara en liten bit ovanför tallriken - eller hur gör du?

Ingen aning om det är en bra spelare. Som hans första spelare får den duga, bara jag får till den någorlunda.

Svinget testade jag med nålen upplyft och puttade till den.
Hmm... det är klart att då släpar den förståss på lyftanordningen. Men jag har för mig att även när jag lyfte upp den och för det ut mot skivan känns den trög.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-17 11:57

RogerGustavsson skrev:I vilken riktining är det hög friktion?

Ok ingen olja.

Trögheten är innåt och utåt inte upp och ned.
Uj... många inställlningsmöjliheter brukar för mig betyda många möjliheter att göra fel :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-17 12:07

2-ch skrev:Svinget testade jag med nålen upplyft och puttade till den.
Hmm... det är klart att då släpar den förståss på lyftanordningen. Men jag har för mig att även när jag lyfte upp den och för det ut mot skivan känns den trög.

Vad du testar är ju friktionen mot tonarmslyften. Det säger ingenting om funktionen när du spelar.

Ställ viktinställningen på 0 gram, vrid motvikten lite så nålen svävar några millimeter ovanför tallriken. Alternativt tar du ut nålinsatsen om det går. Nollställ antiskating och eventuella andra inställningsmöjligheter. Prova därefter att putta armen utmed tallriken. Löper den då fint och mjukt eller ser den ut att bromsas någonstans? Eller går den trögt hela vägen? Det kan ge en indikation om det är något som bromsar eller om det är dåliga lager.

Prova sedan, utanför tallriken, att trycka ner armen ovanifrån så den sjunker någon centimeter eller två. Släpp den och se hur många gånger den gungar upp och ner innan den stannar helt. Den här rörelsen ska avstanna mjukt och fint, minst 5-6 pendlingar.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-20 13:34

Nu har jag provat igen.
Det är tonarmslyften som tar emot. Den följer med upp när tonarmen lyfts men i nedsänkt läge glider den lätt.
Motvikten är nu justerad med fingertoppskänsla till ett par gram. Det sitter en ortofon OM20 på den.

Sitter nu sjuk hemma och njuter av den :D
Tja... 200 spänn var den ju värd 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-20 13:44

Du menar att ett problem blev ett icke-problem?

Den typen gillar vi!

Mvh
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 13:54

2-ch skrev:Det är tonarmslyften som tar emot. Den följer med upp när tonarmen lyfts men i nedsänkt läge glider den lätt.

Nu är jag inte med, hur menar du?

Men bra att saken har löst sig!

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-20 14:12

2-ch skrev:Motvikten är nu justerad med fingertoppskänsla till ett par gram. Det sitter en ortofon OM20 på den.

"Fingertoppskänsla"? Finns det inget system för att ställa in nålkraften ("vikten") på armen?

Det kan vara klokt att lägga sig nära (men inte över!) max anliggningskraft för pickuppen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-21 13:41

Ja, ickeproblem eller dom som löser sig själva är den bästa sorten.

Har svårt att förklara det där med armen. Jag är bara glad att den inte kärvar längre.

PerStromgren skrev:"Fingertoppskänsla"? Finns det inget system för att ställa in nålkraften ("vikten") på armen?

mja mjä.. Ingen gradering med gram på i alla fall.
Så jag gjorde en fulinställning :oops:

Återgå till Vintage-hifi