Vem säger "Nej, din idiot" först?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Vem säger "Nej, din idiot" först?

Inläggav Andersh74 » 2013-01-10 11:25

Och saken gäller alltså de V1or jag har till låns här hemma. I väntan på att himlen ska öppna sig och det börjar hagla Od11 för glatta livet så funderar jag på om det går att göra något åt V1orna. De är tänkta att jobba tillsammans med mina små Dux 181 för att göra tv-nyheterna hörbara samt av och till även spela dansmusiken när tryckarsuget blir starkt på festerna. Var för sig låter högtalarna trist fast på olika sätt.

Diskanten och mellanregistret låter urtrist i V1, dessutom klarar duxarna det fint själva. Det jag undrar är om man istället kan sätta in ett renodlat baselement och bara använda dom som ett litet nätt basstöd bredvid soffan? Eller finns någon annan bredbandare att byta till som samtidigt inte ruinerar mig? Budgeten är ju obefintlig.

Jag gillar ju utseendet och ljudet i rummet blir faktiskt redan nu betydligt bättre om man placerar sig rätt varför de trots usel och begriplig kritik har någon form av berättigande.

Om någon i närområdet möjligen har ett par od11 så skulle jag gärna låna och se om det är sådana rummet behöver. Min sambo tycker rummet behöver djupare fönsterbrädor och fler krukväxter.

Och vem blir först med att säga "Nej, din ljudamatör. Det går inte".
Mvh, Anders

[/i]
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

henriksch

Inläggav henriksch » 2013-01-15 22:37

Här ser du vad jag gjorde och blev faktiskt väldigt nöjd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25808&highlight=
mvh
Henrik

Presidenten

Inläggav Presidenten » 2013-01-16 05:50

V1 är inte så dåliga som somliga säger. De står längst ner i hierarkin (inom Carlsson) Jag äger ett par. De har givit bra ljud sedan 1973. Man kan bygga om till subwoofer, man kan tjacka upp sig på de ny bredbandselementen från hihikit. Dyrt. Jomenvist. Har man pengar så gör man så.

Detta om detta

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-16 10:16

Det är en mycket intressant tråd du tipsade om och ett jättefint jobb du gjort. Jag skulle oxå vilja göra något liknande men har just nu varken tid eller budget för ett sådant projekt. De V1or jag har till låns får nog fortsätta stå och sprida något slags ljud i befintligt skick så länge tills lämpliga element dyker upp på något sätt.

De element jag inom kort kommer få över är de peerless 10" som nu sitter i 8071 men som ska bytas mot originalelement. Tror ni det skulle vara möjligt att pilla i dom och bygga subar? Eller blir lådorna för små?
Mvh Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-16 10:27

Här är en länk till lite info och subbasprojekt om peerlesselementen.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... units.html
Enligt carlssonplanet är volymen 21liter. En sluten låda kanske?
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-18 14:35

Jag har ett par Zachrybredbandselement liggande. Kan det vara något att pillra i V1orna?

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-18 18:56

Andersh74 skrev:Jag har ett par Zachrybredbandselement liggande. Kan det vara något att pillra i V1orna?

/A

En ren gissning från min sida är att zackryelementen har ett för högt fs/vas för att funka tillfredställande i djupbasen till så små lådor...

Du skulle haft ett par peerless 6,5",hade varit bra för ändamålet :)

Återgå till Vintage-hifi