Det här med antenner?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Det här med antenner?

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 11:21

Varken på min Pioneer eller på min Marantzreciever är jag nöjd med radions mottagning. Jag har köpt 75ohmsantenner till båda, en som verkar bättre i en radiohandlares butik, den andra på Clas i Sjön. Men jag är inte nöjd med någon av dom. Finns det några bra knep som inte jag förstått eller bor jag helt enkelt i radioskugga? Jag har lite dålig kläm på var sändarmasterna står och jag bor vid kanten av ett berg vilket givetvis inte är optimalt.

Det jag gjort är att knallat omkring med den där T-formade antennen och vinklat den åt lite olika håll. Mer än så har jag inte kunnat hitta på att göra.

Jag vill ju inte att det ska brusa när jag lyssnar på "Vid dagens slut" innan sjövädret börjar.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-21 11:34

Hur bor du? Hur gammalt hus?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 11:36

En bra antenn behövs alltid. Det spelar ingen roll hur bra tuner man har, får den en taskig signal blir det taskigt ljud. Det gäller såväl vintage som nytt.

En T-antenn som man hänger på väggen är ingen bra antenn. Den kan möjligen räcka om du bor mycket bra till, men det är sällsynt.

Vad du behöver är en takmonterad riktad antenn, alternativt om du är lyckligt lottad och har en husvägg i riktning mot sändaren, en väggmonterad antenn. Den senare behöver då en större direktivitet för att inte störas av reflexer från väggen.

Sådana här antenner kostar från några hundralappar och det är snarare böket att få dem på plats, än priset, som är tröskeln. Elfa har sådana antenner, bla denna Triax för 513:- (tillkommer mast/fäste, kabel och kontakter)
Bild

Vill man vara riktigt noga ber man en installatör om hjälp, de kan rikta in antennen noggrannare med hjälp av instrument. Har du en Marantz 10 B så klarar du jobbet själv :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2013-01-21 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 11:37

Gården har anor ner till 1300 talet som går att dokumentera. Den nuvarande mangårdsbyggnaden byggdes om till sitt nuvarande utförande 1855 vad nu det har med saken att göra!? :? Så ganska gammalt får man nog säga att det är.

Mvh Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 11:43

Aha....Dåså. Fågelboantenn alltså och krångligt dragande av kablar. Tax, då vet jag.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 12:02

Andersh74 skrev:Aha....Dåså. Fågelboantenn alltså och krångligt dragande av kablar. Tax, då vet jag.

Ja, tyvärr. Det finns mindre och snyggare antenner men det blir (nästan) alltid till ett sämre ljud. Nu bor du i ett trähus och det kan fungera med en antenn monterad inomhus. De är ju inte direkt snygga dessa, men ett alternativ kan vara på vinden - om du har en sådan. Då slipper du en del kabeldragning, du slipper hål där fukt kan ta sig fram osv.

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-21 12:02

Andersh74 skrev:Gården har anor ner till 1300 talet som går att dokumentera. Den nuvarande mangårdsbyggnaden byggdes om till sitt nuvarande utförande 1855 vad nu det har med saken att göra!? :? Så ganska gammalt får man nog säga att det är.

Mvh Anders

Inget 60-70-talshus med metallfolie som fuktspärr alltså.
Mina föräldrar bor i en Faraday-bur nämligen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 12:26

Diffusionsspärr, vad är det? Här är så dragit att ljudvågor borde ha en lätt match att ta sig in! :D

Jag får klura vidare på antennplacering. Vi har en liten vind men den är full av barnkläder, segel och julpynt. Men nu vet jag premisserna för ännu en utseendestrid, form mot funktion.
A

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Det här med antenner?

Inläggav STDI » 2013-01-21 13:57

Andersh74 skrev:.... Jag har köpt 75ohmsantenner till båda...

Ska det inte vara 300 ohm till gamla vintagetuners/receivers?
(fritt ur minnet och utan alltför stor kunskap)
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-21 18:34

Jag kollade en gammal Sansui jag har. Den hade ingångar både för 75 och 300 ohm. Det stod tryckt bakpå. Men kolla så att du har rätt variant till dina.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 19:09

Jo, det brukar finnas båda ingångarna. Jag har även försökt luska i var man får tag på en 300 ohmsantenn utan resultat. Inte hos den lokala radiohandlaren i alla fall.

/A

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-21 20:58

Finns antenner för inomhusbruk och som funkar bra i kåkar med träväggar.
Finns ju små båtantenner som har både radio och TV mottagning och som fungerar på 12 volt.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-21 21:05

Kan inte någon bifoga en länk till en billig och bra inomhusantenn som någon har erfarenhet av. Det tycker jag vore en god gärning.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-21 21:10

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3ec%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{p1%2f0413e800c0059ee900669f8b7bf11df5%2fp1}{md5%2f52501a16068e2a6e1f6e2c94a4bc118d%2fmd5}&act=product&prod_index=930388&cat_index=SHOP_AREA_17492_1319502&otp1=tablink2

Att läsa http://www.pts.se/sv/Radio/Storningar-p ... ljudradio/

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-01-21 22:08

Jag har aldrig varit med om någon vintage-utrustning som kunnat ta emot radiokanaler på något bra sätt.

Alla har varit tio gånger sämre än såna där miniradio-apparater som man fick med Kalle Anka-tidningar på 90-talet.

Tror det handlar om att en radio blir skit med åren, och att den måste förnyas ordentligt av ett proffs. Något som jag inte kan rekommendera till någon.

www.sverigesradio.se

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-21 22:12

För att hitta bästa mast kan man kolla på Teracoms.
De har en jättebra tjänst för att hita bästa TV sändare. För att hitta radiosändare har de ingen hjälp :x , men din bästa radiosändare är ofta samma som din bästa TV-sändare.
För att få så bra mottagning som möjligt med en T-antenn så bör överdelarna på T:et vara rakt utdragna och vinkelrät mot sändaren. Då för man en ganska bra mottagning.
Bäst är dock en riktantenn, den ger både högre signalstyrka och dessutom undertrycker störande reflexer.
Stall man montera en extern antenn är absolut en 75 Ohms antenn att föredra. Kabeldragningen är oerhört mycket enklare än 300 Ohm.
Konverterar mellan 75 och 300 Ohm gör man med en balun.

(Skall man vara petig är alla radio antenner 300 Ohm. En 75 Ohms antenn är en 300 Ohms med en balun på utgången.)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-21 22:19

Tråd att läsa: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=85455

Googla även på "300 ohm antenn" och du får en hel del att läsa.

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-01-21 22:34

Skulle en bilantenn kunna funka bra?

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2013-01-22 02:49

Jag har testat en massa olika antennvarianter och kombinationer.
Det som funkat bäst har varit en gammal antenn från en kasserad miniTV som jag hittade i soprummet, i kombination med en T-antenn.
Jag bor riktigt uselt när det gäller radiomottagning, så jag har nu inhandlat en billig antennförstärkare som gör det möjligt att tillochmed få in P6 (89,6 i tjockhult! Där huserar "P2 Världen" ca 50 timmar i veckan).
I stereo!
150 kr på classe. Jag borde ha köpt en sådan för läääääänge sedan. Vad mycket antennjoxande jag hade besparat mig!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-22 15:40

Hur ser en sådan kombination ut? Var sitter T-antennen och var sitter tv-antennen? Tycker det låter intressant.
Fridens, Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-22 16:06

Det var länge sedan jag började försöka begripa mig på det här med antenner men jag känner att mina brister i kunskap och intresse är allt för stora. Och inte hjälpte det att gå till radiohandlaren och fråga tonårsexpediten om 300 ohmsingången...

Det är någon form av coaxialkablar dragna i väggarna som aldrig blivit inkopplade av förra ägarna som påbörjade renoveringen. På ena husfasad sitter en gammal tv-antenn som såvitt jag kan se inte längre är inkopplad. Jag tror jag antagligen behöver ett hembesök av någon antennhändig medmänniska. Toppen vore om denna barmhärtiga hemsamarit även kunde ge lite vägledning om frågorna i tråden "Rätt ljudbild, en chimär".

Jag kan bistå med våfflor eller vin, allt efter tycke, smak och årstid. Det bästa vore förstådd om jag hade ett nytillverkat par retrohögtalare att få bedömda oxå. Och till dessär det nog någon månad.

Väl mött, Anders

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-22 19:04

Nibbler skrev:Skulle en bilantenn kunna funka bra?

Nja, de har oftast impedansen 50 ohm. En bandkabelantenn kör jag själv med, jag har ju fri sikt till sändarmasten 3 km bort...

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-22 21:44

Nibbler skrev:Skulle en bilantenn kunna funka bra?

Beror på vilken sorts antenn.
En standard bilantenn som sitter på en skärm eller på taket använder bilchassiet som jordplan.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-01-22 21:49

Andersh74 skrev:Det var länge sedan jag började försöka begripa mig på det här med antenner men jag känner att mina brister i kunskap och intresse är allt för stora. Och inte hjälpte det att gå till radiohandlaren och fråga tonårsexpediten om 300 ohmsingången...

Det är någon form av coaxialkablar dragna i väggarna som aldrig blivit inkopplade av förra ägarna som påbörjade renoveringen. På ena husfasad sitter en gammal tv-antenn som såvitt jag kan se inte längre är inkopplad. Jag tror jag antagligen behöver ett hembesök av någon antennhändig medmänniska. Toppen vore om denna barmhärtiga hemsamarit även kunde ge lite vägledning om frågorna i tråden "Rätt ljudbild, en chimär".

Jag kan bistå med våfflor eller vin, allt efter tycke, smak och årstid. Det bästa vore förstådd om jag hade ett nytillverkat par retrohögtalare att få bedömda oxå. Och till dessär det nog någon månad.

Väl mött, Anders

Har du snackat med Kennet på Bild och LjudCenter i Stenungsund?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-22 22:26

Det har jag inte. Men jag kanske skulle hälsa på honom någon dag om du tror det hjälper. Tax för tipset.
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-01-26 00:34

För att få 300 ohm så är det bara att klippa bort "kontakten" på en 75ohm "T-antenn". "Kontakten" innehåller nämligen en transformator 300-75. Därför är det också en bra idé att spara nån decimeter kabel på "kontakten" för den kan vara bra-att-ha [tm].

OBS att en t-antenn ska ha "bredsidan" vänd mot sändaren. Varje ände på T'et ska alltså peka 90 grader bort från sändaren. "överkanten" på T'et ska monteras liggande, och kabeln som går ner från mitten av T'et ska helst gå rakt nedåt minst lika långt som varje "ben" på T'et är långt. Nedanför den punkten kan kabeln gå valfri väg.

Min erfarenhet är att vintagegrejer kan ha alldeles förträfflig radiomottagning men man hittar det oftast bara på en europeisk apparat.

Olika länder/regioner kör olika varianter på hur FM-bandet används. I Europa är det vanligast att det inte finns så jättemånga stationer och att det är vanligt att ha halvlångt avstånd till sändaren. I USA verkar det vara vanligt att bandet är helt fullsmetat med ganska närliggande sändare om man bor i en stad, samtidigt som man åtminstone förr lyssnade på mellanvåg längre ut på landet.

Det förklarar varför radiomottagningen kan skilja så mycket. I USA vill man ha bra selektivitet, d.v.s. att radion funkar bra trots en stark sändare strax invid den man lyssnar på. I Europa vill man ha bra känslighet, d.v.s. bra mottagning av en svag signal där närliggande signaler också är svaga. Därför kan det vara en bra idé att låta nån gammal Luxor, Philips, Dux, Grundig eller liknande vara FM-radio även om man använder en annan reciever som förstärkare.

Idag gissar jag att det inte lönar sig att producera olika varianter av tuners utan alla tillverkas med hygglig selektivitet och hygglig känslighet.

Vad gäller hus, mottagning o.s.v. så är nog trähus bäst för radiomottagning, trä dämpar signalen relativt lite. Betong o.s.v. dämpar mycket mer. Värt att tänka på är också att om man har dämpande material i väggarna så kan man försöka låta T'et sitta en bit från väggen. Det blir ju inte snyggt men som experiment kan man prova att sätta T'et på framsidan av bokhyllan eller liknande. Man kan också prova att ha T'et i ett fönster, även om det inte heller blir särskilt snyggt.

Tänk också på att bandkabeln till en T-antenn är oskärmad, så den bör inte läggas direkt mot andra kablar, metallytor eller liknande.

Det finns egentligen inget som hindrar att man har T'et utomhus. Om man har "kontakten" med transformator till 75 ohm så går det bra att skarva med vanlig TV-antennkabel.

Återgå till Vintage-hifi