vinkla högtalarna mot lyssnaren ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

vinkla högtalarna mot lyssnaren ?

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 09:18

Jag har provat göra så med flera olika högtalare jag haft och tycker att ljudbilden blir bättre. Det blir som en annan närvaro och rymd i ljudet, och högtalarna spelar mera på lyssnaren så att säga. Det kanske funkar hos mig eftersom rummet är långsmalt och jag alltid är rätt nära högtalarna när jag lyssnar. Testar nu även detta på mina 8071 har skruvat loss sockeln och istället monterat små fötter framtill (höjd 6,5cm)

Ifall jag minns rätt så har ju även Luxor 5061 lutande baffel i original så det kanske finns någon tanke bakom detta att det kan tillföra något positivt för ljudet (?)

Som en bonus tycker jag dessutom att det ser lite fräckt o stiligt ut när högtalarna lutar något fast det är förstås en smaksak :)

Bild
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-26 09:45

Jag har byggt ett par ganska höga talare som jag faktiskt vinklat så de lutar framåt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-26 11:29

KarlXII skrev:Jag har byggt ett par ganska höga talare som jag faktiskt vinklat så de lutar framåt. :)

Intressant. Jag gisar att du har ett ganska stort lyssningsrum där de högtalarna är placerade och med flera meter till sweetspot.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Återgå till Vintage-hifi