Finns det någon som har en Audio Innovation 800 Mk II?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Finns det någon som har en Audio Innovation 800 Mk II?

Inläggav hifikg » 2013-01-17 00:30

Förutom jag då... jag bytte bort lite stuff som jag inte använder mot en sådan och börjar förstå att just 800 Mk II inte anses som en särskilt lyckad konstruktion. Fel val av rör, fel val av konstruktionsprincip, fel val av utgångstransformator är några saker som jag snappat upp. Några går att rätta till så enkelt som genom rörbyten, andra kräver att lödkolven plockas fram. Eftersom mitt inte är i lyssningsbart skick (även om jag gillade det innan jag började lyssna mer på det den gjorde fel än rätt så att säga) så undrar jag om det finns någon som sitter nöjd med ett sånt här slutsteg och om det isåfall är modifierat på något sätt?

Oavsett allt annat tycker jag det pryder sin plats i lyssningsrummet

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-17 00:45

nä, det finns det inte och om än du skriver mycket trevligare än vad jag gör, så har jag gått framåt till klass-D som inte finns mycket att tvivla på... enda rörgrejen jag haft va en Luxman LV 103 som står på vinden tror jag

lycka till iaf :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 01:04

roggaro skrev:nä, det finns det inte och om än du skriver mycket trevligare än vad jag gör, så har jag gått framåt till klass-D som inte finns mycket att tvivla på... enda rörgrejen jag haft va en Luxman LV 103 som står på vinden tror jag

lycka till iaf :wink:

Åh... min gamla LV 103 står i Kalix, hoppas den går än. Jag kunde sitta i timmar och titta på det lilla röret (eller de två rören va?) bakom glaset... *s*
Det var den förstärkare jag hade innan jag köpte min 208:a (som väl också går i klass D, eller?)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-17 01:17

fick iaf en del superlativer sagda med den och dåvarande högisar av Michael Bergek (1996) :D samma konstruktion e de, fast bättre element

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-17 02:05

Mk1 har jag haft och njutit av när det precis kom ut.
Gillade det skarpt, men det är ju annan kretslösning, andra rör och andra trafos, ser helt annorlunda ut, dessutom heldesignat av Perka.
Modell 500 köpte jag åt en kompis och han har suttit nöjd i 15 år nu. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 02:12

Ragnwald skrev:Mk1 har jag haft och njutit av när det precis kom ut.
Gillade det skarpt, men det är ju annan kretslösning, andra rör och andra trafos, ser helt annorlunda ut, dessutom heldesignat av Perka.
Modell 500 köpte jag åt en kompis och han har suttit nöjd i 15 år nu. :)

Exakt. Mk 1 är ingen ful ankunge och Mk 3 tror jag är rätt okej också. Erik har inte mycket gott att säga om Mk II, fast han kan bygga om det... *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-22 01:10

Så jag e alltså ensammen... där ser man.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-22 01:23

tycker det är rörande hifikg :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-01-27 15:25

Vad skiljer modellerna åt? Finns det scheman? Dum fråga, jag har säkert schema på någon av modellerna och säkert var det en sådan jag började bygga nån gång på 80-talet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-27 17:44

soundbrigade skrev:Vad skiljer modellerna åt? Finns det scheman? Dum fråga, jag har säkert schema på någon av modellerna och säkert var det en sådan jag började bygga nån gång på 80-talet.

Jag har scheman på 800 Mk II, både original och med den moddning som utförts inritad och dessutom har jag en massa bilder på stegets inälvor. 800 Mk II är ett av mycket få slutsteg med pentoder och ingen motkoppling, ett koncept som Perkka dissar totalt.

Han skriver bl a "Att göra en pentodförstärkare utan motkoppling är dömt att misslycklas från början. En sådan förstärkare får ingen kontroll på högtalaren överhuvudtaget." Antar att alla som pysslar med rör inte är helt överens om den saken, eller?

Bild

Återgå till Vintage-hifi