Hokutone (högtalar-element)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Hokutone (högtalar-element)

Inläggav AlNiCo » 2009-09-14 20:05

Hej! Jag undrar om det är någon här som har något att säga om Hokutone-högtalare. Jag hittade ett sånt element på loppis i somras, för en femma. Det såg fint ut. Gammalt. Naturligtvis köpte jag det. Detta var första gången jag hört talas om det företaget, men ville därefter få lite mer info. På Internet hittade jag inte så mycket, annat än att det är japanska högtalare, från runt 70-talet. Men sen berättade jag om högtalaren när jag var och besökte farsan, och han hade av ett konstigt sammanträffande t o m haft precis såna element. Han hade tydligen köpt dem på Clas Ohlson, som reserv-högtalare av något slag.

Elementet är i väldigt fint skick, det ser faktiskt helt nytt och oanvänt ut, och det känns ganska gediget. Upphängningen är av tyg, och ser ut att kunna hålla för alltid.

Jag har testat det lite snabbt, och blev tyvärr inte så imponerad av bastrycket. Men det är väl inte så konstigt heller eftersom jag bara satte det i en låda som hade ett aningen för litet hål, så det satt knappast särskilt tätt. Men jag skulle tro att det är en ganska trevlig högtalare.

Här är ett par bilder:

Bild

Bild

Är det någon mer som har några erfarenheter av Hokutone? Jag skulle gärna höra historier eller vilken information som helst.

Kul grej, det finns även ett högtalarmärke som heter Peitone, dock från Taiwan och inte Japan, och det har en väldigt, väldigt liknande logga, precis likadant T som fungerar som "tak" över texten.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-09-14 20:45

När RThoren i Radio& Television kom så rekommenderade de just en Hokutone 12".

Jag köpte en 8" Hokutone från claes i sjön och den hade jag i en Voigtpipa
Jag vill minnas att den hade en resonans i mellanregistret som inte var helt lätt att bemästra.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-14 21:06

Någon i Sverige har lagt ut en bild på Hokutone-tagen ur en Clas O-katalog från 1977:
http://www.audiokarma.org/forums/attach ... 1212255279
På nätet finns en uppgift om att Hokutone=Onkyo,men jag vet inte om det stämmer.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-14 23:03

Radio&Television hade i slutet på 70talet en artikel om hembygge av stora baslådor.Om jag inte minns fel satt det en 15" Hokutone i den största lådan.Såldes senare av U66,som också hade lösa element.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-09-16 16:13

Två 12" push-pull vill jag minnas att det var

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-16 17:31

Vad säger du om att vi slår oss ihop? Vips får vi det rätta svaret-två 15".
Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-10-21 17:57

rolfzetterberg skrev:På nätet finns en uppgift om att Hokutone=Onkyo,men jag vet inte om det stämmer.

Sträckte in armen bakom en spännande högtalare jag såg på loppis häromdagen och tog kort med mobilen. Hoppades på att få bild på detta men det blev inte helt lyckat. Gick inte riktigt att vrida högtalaren heller då det var lite stökigt där.

Hokuto Onkyo, Co., Ltd. - stod det, i alla fall. Så nu vet vi att det stämmer. Tre år senare.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Janneman60

Inläggav Janneman60 » 2013-01-31 21:53

Av en slump hamnade jag här då jag googlade på Hokutone.
Jag har i min ägo just denna U66 sub på 220 liter.
Det sitter 2st. Mottaktskopplade Hokutone W380/F02-U i lådan.
Jag driver den med en B3 driver som tyvärr börjat krångla.
Har köpt en ny DSP basförstärkare och tänkte också byta ut elementen mot något moderna eftersom jag tror dom gamla ev.torkat och gjort sitt.
Den spelade grymt bra och min förhoppning är att få det ännu bättre efter renoveringen. Nu gäller det bara att hitta rätt element med rätt värden som passar lådan. Tänkte be om hjälp med hur jag går vidare med detta.

Sysslade mycket med HiFi på 70-80 talet och tycker det är kul att läsa om detta, har själv mycket gamla kataloger och annat kul.
Skall också ge mig inkast med att försöka renovera några gamla Carlson högtalare som jag har, ser att det finns ett forum även för detta.
Glad att jag hittade hit, verkar vara mycket intressant forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-31 22:32

Välkommen till vår lilla klubb, Janneman! Hoppas att du ska trivas!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Janneman60

Inläggav Janneman60 » 2013-02-03 13:40

Tack för det.
Skall börja med att läsa
Alla intressanta inlägg.

Återgå till Vintage-hifi