skantic/luxor 3079,vilken reciver....

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

skantic/luxor 3079,vilken reciver....

Inläggav zapanasta » 2013-01-15 12:02

Ja nu kommer väl en del folk tycka att jag är tokig :)

Men måste få skriva av mig lite grann,har testat en uppsjö förstärkare/recivers genom åren..

Men frågan är om inte denna på bilden är den mest välljudande jag testat,låter i mina öron otroligt rent ock levande ock ja det kan va en jävla skillnad i ljud mellan såna här apparater också :)

Bild

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-15 12:22

Wikipedia säger:

1945 köpte Luxor det konkursmässiga Skandinaviska Radio AB med varumärket Skantic, som sedan användes parallellt med Luxors eget.

Varför blev jag inte förvånad :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-15 14:37

Om du har en sådan reciever så vore det väl i sådana fall dumt att göra sig av med den? Om den verkligen är bäst alltså? Jag hade hur som helst gärna provlyssnat och givetvis ägt precis en sådan. Har sökt efter en sådan eller en 3082 en tid utan resultat tills helt nyligen som du Zapanasta kanske vet... :D

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-15 14:57

Jag ska ha den kvar såklart, men det finns 2 st :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-15 15:04

Då begriper jag bättre. Ser verkligen fram emot att få lägga handskarna på en sådan dyrgrip och förpassa Marantzen till verkstaden som testanläggning.

Jag har för övrigt två soffor (minst) och tänkte skänka bort den ena. Någon som behöver en några hundra kilo tung och gigantiskt stor, antik soffa i sin verkstad eller vardagsrum?

Bild

Som ni knappt ser står ett par S-System improved inträngda bakom jättesoffan och dom skulle vilja ha lite luft att få spela i. :lol:

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-15 15:24

Soffan kanske är skönare att sitta i om du ställer den på spikes / SD-kudde... :P
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-15 15:32

Möjligt. Men mindre blir den nog bara av att umgås med motorsågen.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-02-04 10:31

Kopplat in min i dag igen. Svår modell, detta. Den tycker inte om att bara stå oanvänd. :wink:

Fast egentligen är det mest ett test, eftersom jag bytte glättningskondensatorerna nu i veckan. 22mF i stället för 10. Nya, fungerande i stället för gamla, uttorkade.

I vanlig ordning så hjälpte det till att få bort lite av det mysiga luddiga ljudet man hittar i vintage-hifi. Låter lite vassare nu.

Min 3079 ingår i ett litet experiment. Jag planerar att byta ut varenda liten komponent mot nya motsvarigheter (minus utgångstransistorerna, eftersom det inte tillverkas transistorer med den kapseln längre). Hittills har jag bytt ut de flesta elektrolyter samt många mylar- och keramiska kondensatorer mot polyester-varianter. Nästan alla resistorer i försteget är utbytta.

Jag tror och förväntar mig inte att ljudet påverkas nämnvärt av dessa åtgärder, men det är kul att fiffla.

Återgå till Vintage-hifi