Är det de röda knapparna, luckan över förinställningarna och månne de svarta knapparna som gör att 5082 inte är så snygg i verkligheten?
Kan det på 7082 vara skräp som kommit med i scanningen?
Lite lustigt att sånär som på förstärkaren och fetaste recievern så är det kompaktanläggningen (och det toppmatade kassettdäcket med samma mekanism) som har bäst data.
Jag har nästan en sån, en Luxor Dirigent 6200 som jag containerfyndade i min ungdom i slutet av 80-talet. Då var den alltså bara 10 år gammal och kassettdäcket lär väl ha tillhört de 5% bästa däcken i landet totalt eller nåt sånt, antar jag. (Då räknar jag alltså 5% av faktiska antal kassettdäck, inte 5% av olika modeller). Jag hade hela den kompaktanläggning som kassettdäck till fin-stereon i över ett halvt decenium. Jag moddade den med en omkopplare och ett par effektmotstånd som gör att jag kan lägga på lite spänning på backspolningsmotorn när jag spelar upp band, det spänner banden bättre och ger därmed bättre diskant på gamla slingriga band. En slags fattigmans dubbelkapstanfunktion fast nästan.

Nu har jag den som hel stereo i "hobbyrummet". Eftersom skivspelaren tappat tonarmen när den kastats i containern (det var en såndär stor som man måste gå uppför en trappa för att kunna kasta ner saker i, och den låg nära botten...) så har jag kopplat förbi RIAA-steget och hängt på en sladd med RCA-honor som en extra line-ingång. Ganska nyligen upptäckte jag att det är riktigt stor skillnad i ljudkvalitet mellan den ingången och tape-ingången. Antagligen behöver jag se över rec/play-reläet eller nåt annat i kassettdäcket, däckets utgång är ju parallellkopplad med tape-din-ingången och om det självsvänger eller nåt annat dumt i däcket så förstör det ju ljudet på sånt man försöker lyssna på via din-ingången. Däcket är klart misstänkt eftersom jag rätt ofta behöver lyfta stereon nån decimeter och släppa ned mot hyllan den står på och/eller göra klassikern att trycka rec-stop-rec-stop-rec-stop femtioelva gånger för att däcket ska funka bra...
Mekaniken är uppenbart köpt från nån annan OEM-tillverkare, det syns om inte annat på att styrkortet som reglerar kapstanmotorn är av helt annan kretskortstyp. Vem kan de köpt däcket från? Visst var det Sonab som köpte mekanismen från Nakamichi, kan de ha levererat även till Luxor? Jag tror inte det finns nån märkning på däckets mekanik.